Begrotingsrechtmatigheid
Bij de begrotingsrechtmatigheid wordt nagegaan of de lasten zijn gerealiseerd binnen de door de raad geautoriseerde programma’s. Een overschrijding kan als onrechtmatig worden beoordeeld. In veel gevallen is echter sprake van uitgaven die binnen het door de raad vastgestelde beleid zijn gebleven.
In dit hoofdstuk worden de begrotingsafwijkingen gepresenteerd en voorzien van een oorzaak. De oorzaak kan worden onderverdeeld in zeven categorieën die worden gepresenteerd in onderstaande tabel. De kolom ‘R’ staat voor Rechtmatig (telt niet mee in het oordeel van de accountant) en ‘O’ voor onrechtmatig (telt mee in het oordeel van de accountant).
Categorie begrotingsafwijking: | R | O | |
1 | Budgetoverschrijdingen betreffende activiteiten die niet passen binnen bestaand beleid en waarvoor geen voorstel tot begrotingsaanpassing is ingediend. Bijvoorbeeld de doelgroep c.q. de activiteiten zijn in de praktijk aantoonbaar ruimer geïnterpreteerd dan in regelgeving (subsidieregeling, -verordening) was gedefinieerd. | X | |
2 | Budgetoverschrijdingen die passen binnen bestaand beleid, maar waarbij ondubbelzinnig is vaststelt dat die ten onrechte niet tijdig zijn geautoriseerd. Bijvoorbeeld: de verwachte kostenoverschrijding op jaarbasis was via tussentijdse informatie al wel bekend, maar men heeft geen voorstel tot begrotingsaanpassing ingediend en dit is in strijd met de budgetregels zoals afgesproken met de raad. | X | |
3 | Budgetoverschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten, bijvoorbeeld via subsidies of kostendekkende omzet. | X | |
4 | Budgetoverschrijdingen bij open einde (subsidie)regelingen. Vaak blijkt vanwege dit open karakter in het kader van het opmaken van de jaarrekening een (niet eerder geconstateerde) overschrijding. | X | |
5 | Budgetoverschrijdingen die worden gecompenseerd door extra inkomsten die niet direct gerelateerd zijn. Over de aanwending van deze extra inkomsten heeft de raad nog geen besluit genomen. | X | |
6 | Budgetoverschrijdingen betreffende activiteiten welke achteraf als onrechtmatig moeten worden beschouwd omdat dit bijvoorbeeld bij nader onderzoek van de subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder blijkt (bijvoorbeeld een belastingnaheffing). Het zal hier in de praktijk vaak gaan om interpretatieverschillen bij de uitleg van wet- en regelgeving die na het verantwoordingsjaar aan het licht komen. Er zijn dan geen rechtmatigheidsgevolgen voor dat verantwoordingsjaar. Wel zal de gemeente ervoor moeten zorgen dat de overschrijdingen getrouw in de jaarrekening worden weergegeven. Ook kunnen er gevolgen zijn voor het lopende jaar. | ||
- geconstateerd tijdens verantwoordingsjaar | X | ||
- geconstateerd na verantwoordingsjaar | X | ||
7 | Budgetoverschrijdingen op activeerbare activiteiten (investeringen of totaal geautoriseerd budget) waarvan de gevolgen voornamelijk zichtbaar worden via hogere afschrijvings- en financieringslasten in het jaar zelf of pas in de volgende jaren. | ||
- jaar van investeren | X | ||
- afschrijvings- en financieringslasten in latere jaren | X |
Na het vaststellen van de 2e VGR 2021 is een aantal administratieve wijzigingen in de begroting doorgevoerd welke niet expliciet aan u zijn voorgelegd op basis van een raadsvoorstel. De administratieve wijzigingen vloeien wel voort uit eerdere besluitvorming in uw raad. Deze begrotingswijzigingen zijn hieronder toegelicht.
Administratieve wijzigingen | ||||
---|---|---|---|---|
Programma omschrijving | Baten | Lasten | Mutatie reserve | Saldo |
0. Bestuur en ondersteuning | 222 | 233 | -963 | -974 |
1. Veiligheid | 0 | 0 | 0 | 0 |
2. Verkeer, vervoer en waterstaat | 0 | -87 | -32 | 55 |
3. Economie | 0 | -376 | -384 | -8 |
4. Onderwijs | 326 | 315 | -12 | -1 |
5. Sport, cultuur en recreatie | 556 | 388 | -379 | -211 |
6. Sociaal domein | 0 | -617 | -217 | 400 |
7. Volksgezondheid en duurzaamheid | 0 | -385 | -336 | 49 |
8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing | 602 | -87 | 0 | 689 |
Totaal wijzigingen | 0 |
Wijziging governance Ataro B.V.
In het raadsvoorstel Z/20/378416 van 24 februari 2021 is de opdracht gegeven om de governance van Ataro aan te passen. De subsidie is hierbij omgezet naar een dienstverleningsovereenkomst (DVO). Gedurende 2021 is in samenwerking met Ataro B.V. gewerkt aan de uitwerking van de DVO. In februari 2022 heeft dit geleid tot een getekende overeenkomst. Pas na het vaststellen van de voorwaarden kon worden bepaald wat het financiële gevolg van het raadsvoorstel precies is.
In de begroting na wijziging zijn de financiële gevolgen van de afspraken, die het gevolg zijn van het raadsvoorstel, verwerkt. Omdat de transactie in 2021 in de jaarstukken is verwerkt, maar nog niet eerder aan de raad kon worden voorgelegd voor autorisatie is dit op deze wijze verwerkt.
Per saldo heeft deze programma-overstijgende wijziging van de governance geen financieel effect op de begroting.
Coronaherstelplan
Een aantal maatregelen uit het coronaherstelplan zijn niet volledig uitgevoerd in 2021. Dit heeft geresulteerd in lagere lasten in 2021. Hier tegenover staat dat er ook minder is onttrokken aan de specifiek bestemmingsreserve ‘herstelplan’ en dus lagere inkomsten. Met bovenstaande wijziging is het restant saldo overgeheveld naar begrotingsjaar 2022. Per saldo heeft de wijziging geen financieel effect op de begroting van 2021.
EXPLOITATIE LASTEN | |||
---|---|---|---|
Programma omschrijving | Begroting* | Realisatie | Begrotingsafwijking |
0. Bestuur en ondersteuning | 23.085 | 21.833 | 1.252 |
1. Veiligheid | 3.460 | 3.631 | -170 |
2. Verkeer, vervoer en waterstaat | 6.674 | 6.479 | 195 |
3. Economie | 4.618 | 2.789 | 1.829 |
4. Onderwijs | 5.479 | 5.188 | 291 |
5. Sport, cultuur en recreatie | 9.765 | 10.478 | -713 |
6. Sociaal domein | 65.845 | 61.064 | 4.781 |
7. Volksgezondheid en duurzaamheid | 11.377 | 10.561 | 816 |
8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing | 8.801 | 7.020 | 1.781 |
Totaal exploitatielasten | 139.104 | 129.043 | 10.062 |
* Begroting excl. administratieve wijzigingen
Op programma 1 en 5 is sprake van een overschrijding van de geraamde lasten.
1. Veiligheid
Binnen programma 1 is een overschrijding gepresenteerd van € 170.000. Deze wordt veroorzaakt door een aantal posten die niet zijn begroot. Het betreft kosten in verband met uitvaarten waarbij de gemeente op basis van de wet op de lijkbezorging verantwoordelijk is voor de kosten (€ 12.000). Ook zijn er meer zwerfdieren opgevangen in het kader van de wettelijke taak voor opvang en verzorging van zwerfdieren (€ 32.000). Er zijn kosten gemaakt in verband met extra apparatuur voor de BOA's (€ 14.000). Voor de handhaving van corona-maatregelen zijn de kosten voor inhuur van BOA's hoger dan geraamd (€ 28.000).
Als laatste zijn er declaraties ingediend voor kosten in verband met de extra controle door verenigingen en instanties op corona toegangsbewijzen (€ 87.000). Deze kosten waren niet geraamd.
Toelichting
De hogere kosten vallen deels in categorie 4 (open einde regeling). Dit betreft de in dit geval kosten die gemaakt zijn op basis van een open einde regeling, die niet voortijdig konden worden voorzien.
De kosten in verband met corona zoals de kosten voor de BOA’s en de corona-toegangsbewijzen vallen in categorie 3 (compensatie door direct gerelateerde opbrengsten). Deze kosten zijn gecompenseerd door het Rijk.
5. Sport, cultuur en recreatie
Binnen programma 5 is een overschrijding gepresenteerd van € 713.000. Deze overschrijding wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door een wijziging in de afspraken met Ataro B.V.. Deze wijzigingen zijn vastgelegd in een dienstverleningsovereenkomst (DVO). Vanwege de DVO is een afrekening opgesteld van over en weer te verrekenen zaken, zoals overdracht activa, voorziening (groot) onderhoud van de verschillende sportaccommodaties, nog niet bestede overheidssubsidies en te verrekenen subsidies/bijdragen i.v.m. corona. Dit heeft geresulteerd in extra lasten in 2021.
Toelichting
De extra lasten vallen in categorie 3 (compensatie door direct gerelateerde opbrengsten). De overschrijding wordt gecompenseerd door extra opbrengsten van Ataro B.V..
TOEVOEGINGEN AAN RESERVES | |||
Programma omschrijving | Begroting | Realisatie | Begrotings afwijking |
---|---|---|---|
0. Bestuur en ondersteuning | 6.957 | 6.982 | -25 |
1. Veiligheid | 0 | 0 | 0 |
2. Verkeer, vervoer en waterstaat | 0 | 0 | 0 |
3. Economie | 840 | 840 | 0 |
4. Onderwijs | 24 | 24 | 0 |
5. Sport, cultuur en recreatie | 0 | 0 | 0 |
6. Sociaal domein | 217 | 217 | 0 |
7. Volksgezondheid en milieu | 335 | 388 | -53 |
8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing | 53 | 53 | -1 |
Totaal toevoegingen aan reserves | 8.426 | 8.504 | -79 |
Op de programma's 0 en 7 is sprake van een overschrijding van de geraamde lasten (toevoeging aan de reserve).
0. Bestuur en ondersteuning
In 2021 is besloten tot opheffing van de bestemmingsreserve 'automatisering'. De resterende middelen (€ 25.000) zijn toegevoegd aan de algemene reserve.
Toelichting
Het betreft een overheveling van bestemmingsreserve naar algemene reserve.
7. Bestuur en ondersteuning
Er is meer gedoteerd aan de bestemmingsreserves dan geraamd. Dit wordt veroorzaakt door mutaties die betrekking hebben op het resultaat op riool (109.000 extra gestort) en afval (56.000 minder gestort).
Toelichting
Op basis van BBV-voorschriften wordt het resultaat op afval en riool toegevoegd aan de daarvoor bestemde reserves.