- Vitens N.V.
Vitens N.V.
Omschrijving
Vitens wint, zuivert en levert drinkwater en zorgt voor de instandhouding van het leidingnetwerk.
Juridische vorm
Vennootschap
Vestigingsplaats
Utrecht
Partijen
De aandelen van Vitens N.V. zijn in handen van 110 aandeelhouders waaronder de provincie Friesland, provincie Gelderland, provincie Overijssel provincie Flevoland en provincie Utrecht en het merendeel van de in deze provincies liggende gemeenten.
Openbaar belang en doel
Waarborgen van de kwaliteit en levering van drinkwater.
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft recht op deelneming aan de beraadslagingen en stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders. De gemeente is lid van het platform Nuval. Het platform ondersteunt de gemeenten uit Flevoland en Gelderland bij de invulling van het aandeelhouderschap in Vitens.
Aandeel in %
0,60
De waterkwaliteit is op peil gebleven en valt binnen de wettelijk gestelde normen. Dit terwijl de kwaliteit van de bronnen waaruit Vitens water wint achteruit is gegaan, waardoor meer inzet op zuivering is benodigd.
Het rapportcijfer van klanten is in 2021 met een 8,3 stabiel gebleven ten opzichte van voorgaande jaren (2020 en 2019 eveneens 8,3).Prestaties
Zoals ook in het najaar van 2021 weer aangekondigd, stelt Vitens voor om geen dividend over het nettoresultaat (€ 19,4 miljoen) over boekjaar 2021 aan haar aandeelhouders uit te keren.
Ultimo 2021 bedraagt de solvabiliteit 30,2% (2020: 29,4%). Hiermee voldoet Vitens wel aan haar ondergrens van minimaal 30% maar niet aan haar continuïteitsdoelstelling van 35% zoals vastgelegd in haar
financieel beleid.Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2020Begroting
2021Rekening
2021Bijdrage gemeente
0
0
0
Resultaat partij
23.900
19.400
Eigen vermogen
557.100
600.300
Vreemd vermogen
1.340.100
1.387.800
Toelichting
De gemeente Zevenaar bezit 34.717 gewone aandelen.
Risico's
Het financieel risico is verlies van maximaal de nominale waarde van de aandelenportefeuille en het begrote bedrag aan dividend in onze begroting. Voor de komende jaren is de verwachting dat Vitens geen dividend zal uitkeren als gevolg van de lage vastgestelde WACC voor 2021 en de verwachte lage WACC voor de jaren daarna bij ongewijzigd beleid. De financiële ratio’s van de onderneming staan onder druk door verplichte verlaging van het toegestane bedrijfsresultaat en het hogere investeringsniveau. De WACC zijn de gewogen gemiddelde kosten van het vermogen van het bedrijf.
Programma
0. Bestuur en ondersteuning
- Streekarchivariaat de Liemers en Doesburg
Streekarchivariaat de Liemers en Doesburg
Omschrijving
Regionale voorziening voor het beheren van de archiefbescheiden.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Zevenaar
Partijen
Gemeenten Doesburg, Zevenaar, Duiven en Westervoort
Openbaar belang en doel
Het Streekarchivariaat heeft als doel het beheren van de archiefbescheiden van de deelnemende gemeenten conform de Archiefwet 1995.
Bestuurlijk belang
Deelname Algemeen Bestuur.
Aandeel in %
48
Vanuit het bestuur is de wens uitgesproken om de aansluiting op het e-depot van het Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers (ECAL) te gaan realiseren. Aan een extern adviesbureau is opdracht gegeven om een plan van aanpak op te stellen waarin de stappen worden beschreven die (per deelnemende partij/gemeente) genomen moeten worden om aansluiting op het e-depot mogelijk te maken.
Prestaties
Het bedrag dat de deelnemende gemeenten over 2021 moeten bijbetalen bedraagt in totaal € 6.306.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2020Begroting
2021Rekening
2021Bijdrage gemeente
153
134
133
Resultaat partij
-1
-1
Eigen vermogen
2
2
Vreemd vermogen
74
95
Toelichting
Risico's
Eventuele tekorten worden verhaald op de deelnemende gemeenten. De financiële omvang van de regeling is echter relatief klein en het risico wordt daarom gering geschat. Een recente risico-analyse van mogelijke risico's van het Streekarchivariaat heeft dit bevestigd.
Programma
0. Bestuur en ondersteuning
- Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Omschrijving
De Bank Nederlandse Gemeenten is de bank van en voor overheden en instellingen voor maatschappelijk belang.
Juridische vorm
Vennootschap
Vestigingsplaats
Den Haag
Partijen
Aandeelhouders van de bank zijn uitsluitend overheden. De Staat is houder van de helft van de aandelen, de andere helft is in handen van gemeenten, elf provincies en een hoogheemraadschap.
Openbaar belang en doel
De B.N.G. is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank financiert sinds 1914 de publieke sector. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Bestuurlijk belang
Stemrecht in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA).
Aandeel in %
0,02
In 2020 heeft BNG Bank haar strategie aangescherpt. Op basis van haar visie ‘gedreven door maatschappelijke impact’ kiest de bank ervoor om zich exclusief te richten op de publieke sector. Daarbij ligt de focus op vier Sustainable Development Goals (SDG’s) waarmee de bank samen met publieke klanten het verschil wil maken:
◾goede gezondheid en welzijn
◾kwaliteitsonderwijs
◾betaalbare duurzame energie
◾duurzame steden en gemeenschappenPrestaties
BNG is erin geslaagd met gunstige leningen te voorzien in meer dan de helft van de kredietvraag in het publieke domein. Hiermee bestendigen zij de positie als marktleider. Over het verslagjaar 2021 heeft BNG Bank een nettowinst gerealiseerd van € 236 miljoen, een 7%-stijging ten opzichte van 2020 (221 miljoen). Belangrijke oorzaak van de stijging is het positieve resultaat financiële transacties als gevolg van marktwaardeveranderingen. BNG Bank stelt een dividenduitkering over 2021 voor van € 127 miljoen (€ 2,28 per aandeel). Dit is 60% van de nettowinst die overblijft na aftrek van de uitkering aanhouders van hybride kapitaal.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2020Begroting
2021Rekening
2021Bijdrage gemeente
0
0
0
Resultaat partij
221.000
236.000
Eigen vermogen
5.097.000
5.062.000
Vreemd vermogen
155.262.000
143.995.000
Toelichting
Risico's
Het financieel risico is verlies van maximaal de nominale waarde van de aandelenportefeuille en het begrote bedrag aan dividend in onze begroting.
Programma
0. Bestuur en ondersteuning
- Huisvesting voortgezet onderwijs in de Liemers (GRHVOL)
Huisvesting voortgezet onderwijs in de Liemers (GRHVOL)
Omschrijving
Samenwerkingsverband op het gebied van huisvesting voortgezet onderwijs in de Liemers.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Zevenaar
Partijen
Het betreft een samenwerking tussen de gemeenten Duiven, Montferland en Zevenaar.
Beleidskaders
IHP 2020-2036
Openbaar belang en doel
Op het gebied van huisvesting voortgezet onderwijs werken de gemeenten Duiven, Montferland en Zevenaar samen in een Gemeenschappelijke Regeling Huisvesting Voortgezet Onderwijs Liemers. Door deze samenwerking kunnen er in alle drie de gemeenten grote renovaties en nieuwbouw plaatsvinden, die de gemeenten zelfstandig moeilijk kunnen realiseren.
Bestuurlijk belang
De gemeente Zevenaar benoemt een van de drie leden van het Algemeen Bestuur.
Aandeel in %
44,98
De GRHVOL heeft een haalbaarheidsonderzoek naar de huisvesting van het voortgezet onderwijs uitgevoerd in combinatie met haalbaarheidsonderzoek naar huisvesting van primair onderwijs.
Eind 2021 is door de Zevenaarse raad besloten tot het doen van aanvullend onderzoek naar twee varianten uit het gecombineerde haalbaarheidsonderzoek.
De egalisatiereserve uit voorgaande jaren is uitgeput. Als gevolg hiervan verrekenen we de kosten van de GRHVOL voortaan jaarlijks met de gemeenten Duiven en Montferland.
Aanpassingen Gemeenschappelijke Regeling zijn uitgesteld tot na de aangekondigde wijziging van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen.Prestaties
Haalbaarheidsonderzoek naar huisvesting van Voortgezet Onderwijs in de Liemers is uitgevoerd in 2021.
Aanpassingen Gemeenschappelijke Regeling is uitgesteld tot de in werking treding van de nieuwe Wet Gemeenschappelijke Regelingen.Website
geen
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2020Begroting
2021Rekening
2021Bijdrage gemeente
860
845
845
Resultaat partij
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Toelichting
Risico's
De GRHVOL heeft geen rechtspersoonlijkheid en neemt geen eigen besluiten. Financiële risico's zijn hierdoor nihil. De gemeentelijke bijdrage kan wel jaarlijks verschillen, aangezien het aantal leerlingen wijzigt.
Programma
4. Onderwijs
- Leisurelands B.V.
Leisurelands B.V.
Omschrijving
Leisurelands BV is een recreatiebedrijf met 20 openbare recreatiegebieden. Hiervan is één gebied gelegen in Zevenaar, namelijk: Rhederlaag.
Juridische vorm
Vennootschap
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
Gemeenten Apeldoorn, Barneveld, Berg en Dal, Beuningen, Brummen, Ede, Elburg, Epe, Ermelo, Hattem, Heerde, Nijmegen, Nunspeet, Putten, Renkum, Rozendaal, Voorst, Wijchen en Zevenaar.
Beleidskaders
In 2020 is de structuurvisie voor Rivierklimaatpark vastgesteld. Deze vormt nu de kaders voor toekomstig beleid.
Openbaar belang en doel
Het doel is het publiekstoegankelijk houden van recreatievoorzieningen en -plassen. Het recreatiegebied Rhederlaag is ondergebracht in Leisurelands BV.
Bij het deelnemen aan een verbonden partij staat de vraag centraal of dit de meest geëigende vorm is om de doelstelling van de gemeente (het publieke belang) te realiseren. De gemeente ziet de instandhouding van recreatieplassen als een publiek belang. Het aandeelhouderschap in Leisurelands BV is een middel om invloed te houden op het realiseren van en het laagdrempelig toegankelijk houden van recreatieplassen in Zevenaar en omgeving.Bestuurlijk belang
Via stemrecht bij de algemene aandeelhoudersvergadering
Aandeel in %
3,45
In de ingezette maatschappelijke koers is veel oog voor de belangen van inwoners van de omgeving waarin Leisurelands actief is. De samenwerking die Leisurelands zoekt met betrokken overheden op het gebied van recreatie, energietransitie, zwemwaterveiligheid en waterhuishouding maakt dat het beleid van Leisurelands aansluit bij de ambities en wensen van lokale overheden. Door het bezoek gratis en laagdrempelig te houden zijn de inwoners verzekerd van hoogkwalitatieve recreatiegebieden.
Leisurelands heeft een consultatie gedaan met betrekking tot de verlenging van de aandeelhoudersovereenkomst in de huidige vorm. De resultaten hiervan leiden naar verwachting tot een voortzetting van de samenwerking met nagenoeg alle betrokken partijen. De aandeelhoudersovereenkomst zal dan onder dezelfde voorwaarden voortgezet worden met 5 jaar en zal doorlopen tot 31 december 2026.Prestaties
Het bedrijfsresultaat kwam in 2021 uit op € 1.575.000 Dat is een afname ten opzichte van 2020, grotendeels te verklaren door meer verkopen van onroerende zaken in 2020 dan in 2021.
Ondanks het matige zomerweer verwelkomde Leisurelands in 2021 toch 3,6 miljoen strandbezoekers. In 2020 waren dit er nog 4 miljoen. Een opsteker is dat Leisurelands meer gasten mocht ontvangen in de traditioneel rustigere maanden. Dit zien zij als een bevestiging om bezoek jaarrond te stimuleren.
Recreatiegebied Rhederlaag staat met de bezoekersaantallen in de top van beste bezochte gebieden.Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2020Begroting
2021Rekening
2021Bijdrage gemeente
0
0
0
Resultaat partij
4.212
3.909
Eigen vermogen
73.105
79.651
Vreemd vermogen
15.288
15.651
Toelichting
Risico's
Gezien het geringe belang van de gemeente hierin is het risico bijzonder klein. Het financieel risico is verlies van maximaal de nominale waarde van de aandelenportefeuille. Leisurelands keert tot op heden geen dividend uit.
Programma
5. Sport, cultuur en recreatie
- Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem-Nijmegen (DRAN)
Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem-Nijmegen (DRAN)
Omschrijving
Een gemeenschappelijke regeling, gebaseerd op een bedrijfsvoeringsorganisatie.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
Gemeenten Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Montferland, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen, Zevenaar en de provincie Gelderland.
Beleidskaders
-Verordening Leerlingenvervoer (gemeente Zevenaar 2018);
-Beleidsplan Sociaal Domein, inclusief Jeugdwet, Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo 2015)) en Participatiewet 2020-2023.Openbaar belang en doel
Bestuurlijk belang
In het algemeen bestuur van de BVO DRAN wordt de gemeente Zevenaar vertegenwoordigd door een collegelid.
Aandeel in %
6,20
Eind 2020 is de businesscase doelgroepenvervoer opgeleverd waarin ook maatregelen genoemd worden voor het Leerlingenvervoer. In 2021 is voorzichtig begonnen met het onderzoeken van haalbaarheid op de te nemen maatregelen. Corona bleef daarin een beperkende factor. Er is vooral aandacht besteed aan het opnemen van doelgroepenvervoer in de proces van de nieuwe beleidsregels. In mei 2022 worden deze van kracht. Daardoor kan verder doorontwikkeling plaatsvinden.
De gevolgen van o.a. corona laten zich nu zien. Er is een tekort aan chauffeurs wat maakt dat de oorspronkelijke afspraken niet volgens plan verlopen. Er zijn inmiddels gesprekken gestart om deze kwesties te bespreken met onze maatschappelijke partners. Hier is vanuit de BVO DRAN als landelijk aandacht voor. Gemeente Zevenaar gaat invulling geven aan de laadinfra ten behoeve van de ZE-voertuigen. Hiertoe wordt een visie gemaakt.Prestaties
Geen bijzonderheden.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2020Begroting
2021Rekening
2021Bijdrage gemeente
1.715
1.429
1.210
Resultaat partij
3.951
5.987
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
13.001
13.003
Toelichting
Risico's
De inrichting van het doelgroepenvervoer is gebaseerd op een 'open einde' systematiek. Dit betekent dat de kosten oplopen wanneer een gemeente meer inbrengt of dat er in een periode meer ritten hebben plaatsgevonden dan begroot. Dit brengt een financieel risico met zich mee. Periodiek wordt er gerapporteerd over het volume van het aantal ritten en worden de gevolgen van verwachte toenames van ritten tijdig gecommuniceerd met de klant (gemeente). Buiten de post onvoorzien is er geen weerstandscapaciteit aanwezig bij de BVO.
Programma
6. Sociaal domein
- Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA)
Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA)
Omschrijving
De Omgevingsdienst voert taken op het gebied van bouwen, milieu, handhaving en toezicht voor de deelnemende gemeenten en Provincie uit. De ODRA is vanaf 1 april 2013 operationeel.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
Gemeente Arnhem, Gemeente Doesburg, Gemeente Duiven, Gemeente Lingewaard, Gemeente Overbetuwe, Gemeente Renkum, Gemeente Rheden, Gemeente Rozendaal, Gemeente Westervoort, Gemeente Zevenaar en de Provincie Gelderland.
Beleidskaders
De Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Regio Arnhem ODRA is per 14 november 2012 in werking getreden. Per 1 april 2013 is vervolgens de Omgevingsdienst van start gegaan.
Openbaar belang en doel
Uitvoering van meerdere taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving voor gemeenten uit de regio Arnhem. Ook is ODRA voor de deelnemende gemeenten het aanspreekpunt voor milieuvraagstukken.
Bestuurlijk belang
Deelname in het algemeen bestuur door een wethouder. Het dagelijks bestuur bestaat uit vijf leden. Eén lid vertegenwoordigt de gemeenten Westervoort, Duiven en Zevenaar.
Aandeel in %
7,80
De wet- en regelgeving is dynamisch. Het is van belang om tijdig in te spelen op veranderingen voor onszelf maar ook voor de partners. Deze veranderingen kunnen plaats vinden op gemeentelijk niveau (bijv. handhavingsbeleid of gemeentelijk VTH-beleid), provinciaal niveau (bijv. provinciaal geurbeleid), nationaal niveau (bijv. Omgevingswet) of het Europese niveau (bijv. wijzigingen op het gebied van luchtkwaliteit).
De ODRA heeft met de partners een initiële begroting opgesteld door extrapolatie van de begroting en de realisatie van de voorafgaande begrotingsjaren.
Voor de begroting hanteert de ODRA de werkwijze door trendmatig te gaan begroten. Dit houdt in dat er op productgroep/productniveau samen met de partners de trends worden besproken en vertaald naar de werkprogramma’s. Voor sommige productgroepen betekent dit een neerwaartse tendens. Voor andere producten een positieve, afhankelijk van de economische en maatschappelijke ontwikkelingen.Prestaties
Er is uitvoering gegeven aan de VTH-taken op het gebied van milieu overeenkomstig het werkprogramma ODRA 2021. Bijna alle geplande werkzaamheden zijn in 2021 gerealiseerd. Er is 99 % van het vastgestelde werkprogramma uitgevoerd.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2020Begroting
2021Rekening
2021Bijdrage gemeente
628
632
624
Resultaat partij
170
64
Eigen vermogen
932
1.015
Vreemd vermogen
4.839
6.446
Toelichting
De werkzaamheden van ODRA worden bekostigd op basis van outputfinanciering. Er wordt gerapporteerd op basis van afgenomen diensten en op basis van geleverde producten. De daadwerkelijke gemaakte kosten worden verrekend met de partners van de ODRA.
Risico's
Het weerstandsvermogen is de verhouding tussen de beschikbare weerstandscapaciteit en de benodigde weerstandscapaciteit. Deze is nog positief. De impact van de omgevingswet en de wet kwaliteitsborging bouwen is nog niet in te schatten.
Programma
8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening
- Veiligheids- en Gezondheidsregio Midden-Gelderland (VGGM)
Veiligheids- en Gezondheidsregio Midden-Gelderland (VGGM)
Omschrijving
Samenwerking op het gebied van de regionale brandweertaken, ambulancevoorziening, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen en collectieve preventieve gezondheidszorg ter realisering van deskundigheidsversterking en capaciteitsvergroting.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
Gemeente Arnhem, Barneveld, Doesburg, Duiven, Ede, Lingewaard, Nijkerk, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Scherpenzeel, Wageningen, Westervoort, Zevenaar.
Beleidskaders
- Beleidsplan veiligheidsregio 2020-2023
Openbaar belang en doel
De VGGM behartigt de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van brandweer, regionale ambulancevoorziening en GGD voor de vijftien gemeenten in de regio Gelderland-Midden.
Bestuurlijk belang
Deelname aan algemeen bestuur door burgemeester en in commissie volksgezondheid door portefeuillehouder.
Aandeel in %
6,45
2021 heeft voor een belangrijk deel in het teken van de COVID-19 bestrijding gestaan. De projectorganisatie is gegroeid van zo’n 400 medewerkers naar 800 medewerkers. Op piekmomenten waren bijna 2.000 medewerkers actief. Deze medewerkers waren volop bezig met testen, traceren, vaccineren en voorlichten. Direct of indirect is de gehele VGGM-organisatie geconfronteerd met de gevolgen. Financieel gezien leidt dit tot substantiële meerkosten. Daarnaast zijn minder activiteiten uitgevoerd, waardoor minder inkomsten zijn gerealiseerd. Deze meerkosten en minderopbrengsten zijn vergoed door VWS, het RIVM of opgevangen binnen eigen (niet uitgenutte) budgetten.
Op 1 januari 2021 is de 24/7 dienst voor Ede Stad gestart en zijn werkzaamheden binnen de beroepsposten in Arnhem en Ede verder geüniformeerd.Prestaties
Het jaar 2021 is afgesloten met een positief saldo van € 1,7 miljoen, welke met name door minder activiteiten als gevolg van COVID-19 binnen het programma Brandweerzorg is gerealiseerd.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2020Begroting
2021Rekening
2021Bijdrage gemeente
3.776
3.731
3.762
Resultaat partij
3.112
1.730
Eigen vermogen
10.043
9.615
Vreemd vermogen
49.565
49.663
Toelichting
Risico's
VGGM heeft het risicomanagement op orde. Aan de hand van de zogenaamde 'kans x effect'-methode wordt jaarlijks een onderzoek uitgevoerd naar de mogelijke risico’s en een kwantificering daarvan. VGGM vindt het eigen weerstandsvermogen op basis van deze inschatting voldoende om de risico’s af te dekken.
De bijdrage van Zevenaar aan VGGM bestaat uit de bijdragen voor brandweer, Bevolkingszorg, GGD, JGZ en RVP volgens de vastgestelde begroting van VGGM, aangevuld met maatwerk voor JGZ.Programma
1. Veiligheid
- MGR Sociaal domein Centraal-Gelderland
MGR Sociaal domein Centraal-Gelderland
Omschrijving
De MGR (Modulaire Gemeenschappelijke Regeling) biedt een algemeen kader voor samenwerking op het gebied van het sociaal domein binnen de regio Centraal Gelderland en voorziet in samenwerkingsmodules. Zevenaar neemt deel aan de modules: Inkoop, Werkgevers Service Punt (WSP), Regionaal Bureau Leerplicht (Onderwijs), Werkgeverschap Sociale Werkvoorziening (WgSW) en Beheer.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
11 regiogemeenten nemen deel aan de algemene regeling: Arnhem, Doesburg, Duiven, Lingewaard, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Wageningen, Westervoort en Zevenaar. Het aantal deelnemende gemeenten per samenwerkingsmodule verschilt.
Openbaar belang en doel
Regionale samenwerking in het sociaal domein moet leiden tot kwalitatief goede en efficiënte dienstverlening aan de inwoners van de 11 gemeenten. Daarbij is het lokale beleid leidend. De MGR is van en voor de samenwerkende gemeenten.
De doelstelling van de MGR verschilt per module. Zo willen gemeenten samenwerken binnen de inkoop van het sociaal domein:
- Samen sterker staan in de transformatie van het sociaal domein;
- Samenwerking moet leiden tot verhoging van de kwaliteit van zorg, efficiency in de uitvoering van taken, lastendrukverlaging bij aanbieders door eenduidige uitvoering en versnelling van de transformatie door bundeling van kennis en inkoopkracht.
Samenwerking bij Onderwijszaken is gericht op:
- Op eenduidige wijze uitvoeren van de Leerplichtwet;
- Uitvoering geven aan de regionale RMC-taak (regionale meld- en coördinatiefunctie) op het gebied van voortijdig schoolverlaten;
Vanuit de module Onderwijszaken wordt samengewerkt met scholen, samenwerkingsverbanden passend onderwijs, sociale wijkteams, jeugdzorg en het Openbaar Ministerie met als doel de ontwikkelingskansen van kinderen en jongeren te optimaliseren.
Samenwerking bij het WSP heeft als doel:
- Het vanuit één servicepunt samen met UWV benaderen van werkgevers en het matchen zodat er werkplekken ontstaan voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, levert voor inwoners van gemeenten nieuwe kansen op om hun inkomenspositie en leefomstandigheden te verbeteren.
Bestuurlijk belang
Deelname aan het algemeen bestuur en de verschillende bestuurscommissies.
Aandeel in %
9,40
Prestaties
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2020Begroting
2021Rekening
2021Bijdrage gemeente
5.491
5.595
5.232
Resultaat partij
0
0
Eigen vermogen
724
699
Vreemd vermogen
7.288
4.362
Toelichting
De begrote bijdragen en de werkelijk bijdragen zijn in de jaarrekening 2021 aangepast voor allen jaren. In de oorspronkelijke vermelde bedragen (in de begroting 2021-2024 en jaarrekening 2020) was geen rekening gehouden met de modules voor de WgSW en Beheer.
Risico's
Programma
6. Sociaal domein
- Samenwerking De Liemers
Samenwerking De Liemers
Omschrijving
Het uitvoeren van de ICT (RID), sociale dienst (RSD) en de inkoop voor de deelnemende gemeenten: Duiven, Westervoort en Zevenaar.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Duiven
Partijen
Gemeenten Duiven, Westervoort en Zevenaar.
Beleidskaders
Inkoopbeleid 2021 (vernieuwd)
I-visie en I-strategie
Businesscase RSDOpenbaar belang en doel
Samenwerking De Liemers is een samenwerkingsverband van Liemerse gemeenten op gebied van ICT, inkoop en werk en inkomen.
Bestuurlijk belang
Het algemeen bestuur van de SDL de Liemers wordt gevormd door de colleges van B&W van de deelnemende gemeenten. Het dagelijks bestuur wordt gevormd door de burgemeesters van de deelnemende gemeenten.
Aandeel in %
52
Informatieveiligheid staat hoog op de agenda bij de RID; dit vergt de nodige investeringen en capaciteit.
2021 is gebruikt om de basis op orde te krijgen; in 2022 en verder zal ook aandacht moeten komen voor innovatie en doorontwikkeling.Prestaties
RID:
De RID is tevreden wanneer de gemeenten ook tevreden zijn over de gezamenlijke uitvoering van de I-Visie en I-Strategie.
Uitgangspunten van de I-visie: Digitaal waar zinvol, Toegankelijk, Integraal, Flexibel, Betrouwbaar en Transparant
KPI's:
- minimaal 90% conformering aan de geldende Service Level Agreement (SLA) voor ICT verstoringen.
- RID blijft onder het landelijk gemiddelde kostenniveau / ICT Benchmark voor gemeentenRSD:
- minimaal een 8 voor klanttevredenheid
- minimaal 80% duurzame plaatsing, langer dan zes maanden;
- 100% van de klanten worden actief begeleid.Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2020Begroting
2021Rekening
2021Bijdrage gemeente
5.584
5.590
5.559
Resultaat partij
66
168
Eigen vermogen
203
257
Vreemd vermogen
Toelichting
Risico's
De exploitatielasten incl. eventueel niet begrote kosten worden volledig door de drie deelnemende gemeenten gedragen. Er wordt jaarlijks een begroting opgesteld die via twee tussenrapportages wordt gemonitord. Afwijkingen ten opzichte van de begroting worden dan voorgelegd aan het bestuur en aan het bestuur van de deelnemende gemeenten.
Programma
0. Bestuur en ondersteuning
- Reinigingsdienst de Liemers (RDL)
Reinigingsdienst de Liemers (RDL)
Omschrijving
Reinigingsdienst De Liemers is een samenwerkingsverband van de gemeenten Montferland en Zevenaar voor uitvoerende taken op het gebied van afval en reiniging.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Zevenaar
Partijen
de gemeenten Montferland en Zevenaar maken deel uit van de GR
Beleidskaders
De vastgestelde GR is het kader op basis waarvan RDL functioneert.
Openbaar belang en doel
RDL zorgt voor de uitvoering van een groot deel van de afvalinzameling en -verwerking, een basistaak van de gemeente.
Bestuurlijk belang
Het bestuurlijk belang is 50%, Zevenaar levert één van de twee bestuurders.
Aandeel in %
42,40
RDL is bezig met de bouw van een nieuw aanbiedstation op 7Poort als vervanging voor de locatie aan de Didamseweg.
Prestaties
De hoeveelheid restafval is op de aanbiedstations gedaald van 40 kg naar 24 kg per inwoner. Dit komt door betere scheidingsmogelijkheden (matrassen en luiers) en door een hoger tarief voor restafval, waardoor bezoekers een prikkel hebben het afval beter te scheiden. Het scheidingspercentage ligt op het aanbiedstation Zevenaar op 88% (was 86%) en in Lobith onveranderd op 90%.
Website
Geen
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2020Begroting
2021Rekening
2021Bijdrage gemeente
2.236
1.862
1.874
Resultaat partij
153
-32
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
1.934
1.632
Toelichting
De bijdrage in 2021 is duidelijk lager dan in 2020, omdat de gemeentelijke bijdrage voor de aanbiedstations fors gedaald zijn. Dat komt door afname van het afvalaanbod (geen Corona-effect), betere verwerkings- en opbrengstprijzen en een hoger poorttarief.
Risico's
Fluctuerende verwerkings- en opbrengstprijzen vormen een risico voor de jaarrekening. Deze kunnen namelijk afwijken van de begroting. Zowel in positieve als negatieve zin.
Programma
7. Volksgezondheid en milieu
- Euregio Rijn-Waal
Euregio Rijn-Waal
Omschrijving
De Euregio Rijn-Waal is een samenwerkingsverband van 30 Nederlandse en 20 Duitse gemeenten en steden, de Kreise Kleve en Wesel, de Niederrheinische IHK en het Landschaftsverband Rheinland.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Kleve
Partijen
De Euregio Rijn-Waal is een samenwerkingsverband van 30 Nederlandse en 20 Duitse gemeenten en steden, de Kreise Kleve en Wesel, de Niederrheinische IHK en het Landschaftsverband Rheinland.
Openbaar belang en doel
Bestuurlijk belang
Zevenaar wordt vertegenwoordigd in de Euregioraad met een lid namens het college en twee leden namens de gemeenteraad
Aandeel in %
2,20
Einde 2020 is de strategische visie “Strategische Agenda 2025+” door de Euregioraad vastgesteld. Hierin zijn vier grensuitdagingen voor de komende jaren gedefinieerd en uitgewerkt. Dit zijn “economie en klimaat”, “arbeidsmarkt en onderwijs”, “leefbaarheid” en “Euregionale identiteit”. De ogen zijn verder gericht op het volgende programma Interreg VI (2021-2027). Het is voor de gemeente Zevenaar, maar ook voor de sub regio de Liemers en de Groene Metropoolregio, zaak met de toekomstige ambities en doelstellingen (bijvoorbeeld in kader van nieuw coalitieakkoord en collegeprogramma) goed in te haken op de mogelijkheden van deze Europese subsidiefondsen.
Prestaties
In de grensstreek waren de gevolgen van verschillen in het corona beleid van Nederland en Duitsland vaak rechtstreeks merkbaar. De Euregio heeft zich ervoor ingespannen om grensoverschrijdend beter voorbereid te zijn en nauw samen te werken om de grens open te houden. De derde Grenslandconferentie vond op 30 september 2021 in hybride vorm plaats in Enschede. Ook deze stond vooral in het teken van de corona pandemie.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2020Begroting
2021Rekening
2021Bijdrage gemeente
11
11
11
Resultaat partij
112
218
Eigen vermogen
1.763
Vreemd vermogen
3.614
Toelichting
Risico's
Het risico is beperkt tot de gemeentelijke bijdrage.
Programma
0. Bestuur en ondersteuning
- Alliander N.V.
Alliander N.V.
Omschrijving
Alliander N.V. is een nutsbedrijf dat voortgekomen is uit Nuon en zorgt voor de levering van energie. Het bedrijf telt 5,7 miljoen klantaansluitingen.
Juridische vorm
Vennootschap
Vestigingsplaats
Arnhem
Partijen
De grootste aandeelhouders van Alliander zijn de provincies Gelderland, Friesland en Noord-Holland en de gemeente Amsterdam. Deze aandeelhouders bezitten gezamenlijk ongeveer 76% van de aandelen. De overige aandeelhouders, die elk minder dan 3% van de aandelen bezitten, zijn 72 kleinere gemeenten en de provincie Flevoland.
Openbaar belang en doel
De primaire taak van Alliander is het onderhouden en beheren van de elektriciteits- en gas(distributie)netten in het verzorgingsgebied. Deze taken zijn wettelijk bepaald omdat de maatschappij sterk afhankelijk is van een betrouwbare aanvoer van (duurzame) energie.
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft recht op deelneming aan de beraadslagingen en stemrecht in de algemene vergadering van aandeelhouders. De gemeente is lid van het platform Nuval. Het platform ondersteunt de gemeenten uit Flevoland en Gelderland bij de invulling van het aandeelhouderschap in Alliander.
Aandeel in %
0,45
In het Klimaatakkoord is afgesproken dat uiterlijk in 2030 zo’n 1,5 miljoen bestaande woningen in Nederland aardgasvrij zijn. De overheid heeft besloten dat Nederland in 2050 helemaal aardgasvrij is. Als netbeheerder speelt Alliander een cruciale rol in deze omschakeling. Aandeelhouders hebben in december 2021 een obligatielening van € 600 miljoen beschikbaar gesteld. Deze kapitaalversterking is noodzakelijk vanwege alle investeringen in duurzaamheid en de energietransitie. Voor Zevenaar betekent dit een lening van afgerond € 3 mln.
Prestaties
Het voorstel is om in 2022 over het boekjaar 2021 in totaal € 102 miljoen dividend uit te keren (€ 93,8 miljoen over 2020). Dit komt overeen met 45% van het resultaat na belastingen, exclusief bijzondere
posten na belastingen die niet hebben geleid tot kasstromen. De uitkering per aandeel over 2021 is ongeveer € 0,75 (€ 0,69 over 2020).Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2020Begroting
2021Rekening
2021Bijdrage gemeente
0
0
0
Resultaat partij
224.000
242.000
Eigen vermogen
4.328.000
4.470.000
Vreemd vermogen
5.094.000
5.730.000
Toelichting
Risico's
Het financieel risico is verlies van maximaal de nominale waarde van de aandelenportefeuille en het begrote bedrag aan dividend in onze begroting. Wij passen de raming van dividend indien nodig aan op de bijgestelde verwachting. In de begroting is de raming van het dividend structureel € 0,80 per aandeel. In de bepaling van het benodigde weerstandsvermogen is dit risico meegenomen.
Programma
0. Bestuur en ondersteuning
- Groene Metropoolregio Arnhem Nijmegen
Groene Metropoolregio Arnhem Nijmegen
Omschrijving
De 18 gemeenten in de regio Arnhem-Nijmegen willen de positie van de Regio Arnhem-Nijmegen versterken en een kwalitatieve groei van de regio – met behoud van de typische balans tussen levendige verstedelijking en ontspannen leefkwaliteit –bewerkstelligen. Daartoe is in 2020 een nieuw samenwerkingsverband opgericht in de vorm van de Groene Metropoolregio Arnhem Nijmegen (GMR) als vervanger van het Gemeenschappelijk Orgaan Regio Arnhem Nijmegen.
Juridische vorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Elst
Partijen
Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Montferland, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen en Zevenaar
Openbaar belang en doel
De Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen is de opvolger van de regio Arnhem-Nijmegen en is op 1 januari 2021 van start gegaan. De regio staat voor de uitdaging hoe om te gaan met groei van wonen, werken en mobiliteit, zodat wij een balans kunnen vinden tussen levendige stedelijkheid en ontspannen leefkwaliteit.
Bestuurlijk belang
De colleges van de 18 deelnemende gemeenten
Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Montferland, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen en Zevenaar kiezen een vertegenwoordiger in het Algemeen bestuur, Het AB bestaat uit 18 leden, van iedere gemeente een collegelid.
Uit het Algemeen Bestuur wordt een dagelijks bestuur gevormd, bestaande uit 3 leden. De burgemeester van Zevenaar maakt deel uit van het dagelijks bestuur.Aandeel in %
5,60
Op 25 november 2020 heeft de gemeenteraad ingestemd met de versterking van de regionale samenwerking en is Zevenaar toegetreden tot de Groene Metropoolregio. de regio Arnhem-Nijmegen is opgeheven.
In november 2021 heeft de gemeenteraad ingestemd met de regionale agenda 2022 van de Groene Metropoolregio. Zevenaar doet mee aan alle vijf opgaven: circulaire regio, verbonden regio, productieve regio, ontspannen regio en groene groeiregio.Prestaties
In de Groene Metropoolregio is in 2021 een vervolg gegeven aan de doorlopende projecten uit het vorige samenwerkingsverband, zoals de RES (regionale energiestrategie) en de verstedelijkingsstrategie. Verder is in 2021 de regionale agenda 2022 voorbereid.
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2020Begroting
2021Rekening
2021Bijdrage gemeente
0
118
123
Resultaat partij
331
Eigen vermogen
Vreemd vermogen
Toelichting
De basisbijdrage aan de GMR bedraagt met ingang van 2023 2,50 per inwoner (inclusief bijdrage aan The Economic Board). In 2022 is de bijdrage 1,73 per inwoner door een subsidie van de provincie.
De bijdrage voor de vijf opgaven bedraagt in 2022 4,23 per inwoner.
2021: 1,73 x 44.000 = € 76.120
2022: 1,73 x 44.000 = € 76.120 + 4,23 x 44.000 = € 187.000 SAMEN: € 263.000
2023/2024/2025: 2,50 x 44.000 = € 110.000 Opgaven nog onbekendRisico's
De risico’s voor de gemeente zijn beperkt, omdat voor deze regionale samenwerking, naast een algemene bijdrage van € 2,50 per inwoner de financiële verplichting voor de regionale agenda voor een beperkte periode (van 1 of 2 jaren) wordt aangegaan.
Programma
0. Bestuur en ondersteuning
- Ataro B.V.
Ataro B.V.
Omschrijving
Zevenaar heeft in 2015 het sport- en accommodatiebeleid geprofessionaliseerd en ondergebracht in het gemeentelijk sportbedrijf Ataro.
Juridische vorm
Vennootschap
Vestigingsplaats
Zevenaar
Partijen
Zevenaar is enig aandeelhouder
Openbaar belang en doel
Ataro heeft als doel het beheren en exploiteren van maatschappelijk vastgoed.
Bestuurlijk belang
De rol van gemeentelijk aandeelhouder in Ataro wordt uitgeoefend door de wethouder van Dellen.
Aandeel in %
100
Prestaties
Website
Bedragen x € 1.000
Financiële informatie
Rekening
2020Begroting
2021Rekening
2021Bijdrage gemeente
1.406
1.616
Resultaat partij
-113
Eigen vermogen
290
Vreemd vermogen
1.178
Toelichting
Risico's
Programma
5. Sport, cultuur en recreatie