Wegen en bruggen
Beleid
Vanwege de grote raakvlakken tussen riolering en onderhoud wegen worden projecten integraal aangepakt. |
---|
Beleidskaders
|
---|
Kwaliteitsnormen
Openbare wegen en bruggen zijn een onderdeel van de openbare ruimte. Voor het beheer van de openbare ruimte en daarmee voor de openbare wegen en bruggen is een beeldkwaliteitsplan vastgesteld. Het plan heeft evenwel alleen betrekking op het verzorgingsniveau van de openbare ruimte. In het op te stellen IBOR beleidsplan leggen wij ook het gewenste technische kwaliteitsniveau vast. Tevens geven wij inzicht in de noodzakelijke omvang van de onderhoudsbudgetten. Daarbij houden we rekening met het vastgestelde onderhoudsniveau, geplande renovaties en de areaalvergrotingen van de afgelopen en toekomstige jaren. Keuzes hierin leggen wij in dit document aan u medio 2022 voor. |
---|
Onderhoud
Het klein onderhoud van de wegen en bruggen wordt in eigen beheer uitgevoerd. Ook is een deel van het onderhoud uitbesteed aan derden. Voor de uitvoering van het onderhoud zijn bestekken gemaakt. Vanuit het oogpunt van doelmatig onderhoud werken wij voor het onderhoud van asfalt sinds 2021 met een raambestek. In april 2022 komt het raambestek straatwerk op de markt. |
---|
Ontwikkelingen
In plaats van een wegenbeleidsplan is het ons streven om in 2022 een Beleidsplan Integraal Beheer Openbare ruimte op te stellen waarin de normen voor zowel het verzorgend (Beeldkwaliteit) als de technische kwaliteit van alle onderdelen van de openbare ruimte (groen, wegen, water, openbare verlichting etc.) worden vastgelegd. In dit plan geven wij inzicht in de benodigde middelen om de gewenste kwaliteit te kunnen borgen. Aan de hand van dit plan kan de raad gerichte keuzes maken. Op basis van het IBOR beleidsplan worden vervolgens sectoraal beheer plannen uitgewerkt. |
---|
Financiën
Onderdeel (bedragen x € 1.000) | 2021 begroot | 2021 realisatie | Verschil |
---|---|---|---|
Doorbelastingen | 1.004 | 1.028 | -24 |
Dotatie voorziening | 2.121 | 2.383 | -262 |
Leveringen diensten en goederen | 208 | 218 | -11 |
Overige lasten | 32 | 30 | 3 |
Totaal | 3.365 | 3.659 | -294 |
Er is een nadeel behaald op wegen en bruggen van € 294.000. De oorzaak zit met name in de hogere dotatie aan de voorziening. Dit wordt veroorzaakt door de bijdrages die nutsbedrijven leveren voor de verhardingen. Deze ontvangsten doteren we aan de voorziening wegen, zodat we hier in de toekomst groot onderhoud aan diezelfde verhardingen voor kunnen plegen.
Dit wordt nader toegelicht in de verschilverklaring van programma 2.