Financiële hoofdlijnen
Inleiding
Resultaat
(-/- is een nadeel, + is een voordeel)
De jaarstukken 2021 sluiten met een voordelig resultaat van € 7.851.912. Het geraamde nadelige resultaat na wijziging is € 2.100.076 waarvan het verloop hieronder wordt weergegeven. Ten opzichte van de begroting na wijziging is dus sprake van een voordelig verschil van afgerond € 9.951.988.
Exploitatie (bedragen x € 1.000) | Primitieve begroting | Na wijziging | Realisatie | Verschil |
---|---|---|---|---|
Baten | 142.416 | 144.814 | 145.398 | 584 |
Lasten | 146.795 | 146.914 | 137.546 | -9.368 |
Resultaat 2021 | -4.379 | -2.100 | 7.852 | 9.952 |
Toelichting op hoofdlijnen
Het totale voordeel van € 9.952.000 wordt voornamelijk veroorzaakt door de volgende afwijkingen (groter dan € 250.000) ten opzichte van de ramingen waarbij is aangegeven of deze incidenteel of structureel zijn.
Omschrijving | bedrag | I of S |
---|---|---|
Algemene uitkering | 1.787 | I |
Integrale Gebiedsvisie Hengelder (zie RIB 2021-100) | 941 | I |
Fysieke bedrijfsinfrastructuur - Grondexploitatie Zevenaar-Oost Bedrijven (GREX) | -345 | I |
Grondexploitatie Zevenaar OostWonen (GREX) | 1.745 | I |
Grondexploitatie Middag Oost & Zwanenwaay (GREX) | 338 | I |
Implementatie uitvoeringsagenda burgerparticipatie | 360 | I |
Tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten (TONK) | 475 | I |
Inkomensregelingen | 929 | I |
Arbeidsparticipatie - Participatiebudget / Re-integratie | 393 | I |
Maatwerkdienstverlening 18- en 18+ | -315 | S |
Opbrengst Omgevingsvergunningen | 411 | I |
Personeelslasten | 335 | I |
Afschrijvingslasten | 486 | I |
De hogere Algemene uitkering is ontstaan door de verwerking van de september- en de decembercirculaire. In deze circulaires zitten onder andere een uitkering uit het BTW-compensatiefonds, corona-compensaties, een compensatie voor de hogere kosten jeugdzorg en bijstelling van de aantallen bij diverse maatstaven.
De gemeente Zevenaar heeft ter voorbereiding op de doortrekking A15 en verbreding van de A12, de Arnhemseweg en de weg Hengelder gereconstrueerd. Deze reconstructies zijn gefinancierd door de provincie. De scope uitbreidingen (uitbreidingen gelegen buiten de projectgrens van beide reconstructies) zijn deels door RWS en deels door Zevenaar gefinancierd. De projecten zijn opgeleverd binnen de beschikbaar gestelde kredieten/subsidies, waarbij vooral de Integrale Gebiedsvisie Hengelder een positief eindresultaat laat zien. Bij de baten leverde dit een voordeel van € 941.000 op. In RIB 2021-100 kunt u een nadere toelichting vinden.
Voor de jaarlijkse herziening van de grondexploitaties (GREX) heeft een integrale doorrekening plaatsgevonden op basis van actuele marktontwikkelingen. Deze ontwikkelingen hebben o.a. gezorgd voor een per saldo voordeel van 1,7 miljoen.
In 2021 is sterk ingezet op de implementatie van de uitvoeringsagenda burgerparticipatie. In deze voorbereidingsfase zijn er nog relatief weinig uitgaven waardoor een voordeel van 360.000 is ontstaan.
Voor de uitvoering en de kosten van de regeling 'Tijdelijke ondersteuning Noodzakelijke Kosten' (TONK-regeling) zijn minder uitgaven gedaan dan de door het rijk, via de algemene uitkering, beschikbaar gestelde budget. Het voordeel is € 475.000.
Het voornaamste verschil op de inkomensregelingen is ontstaan door lagere uitkeringslasten als gevolg van een lagere instroom van het aantal uitkeringsgerechtigden dan aanvankelijk was geprognosticeerd bij
de 2e VGR 2021. Ook zijn diverse uitgaven voor de uitvoering van het minimabeleid lager uitgevallen.
Het voordeel op Arbeidsparticipatie - Participatiebudget / Re-integratie is ontstaan door de corona-crisis en de hierbij behorende beperkende RIVM maatregelen.
De zorgkosten voor jeugd en Wmo laten een tekort zien ten opzichte van de begroting van € 1.455.000. Deze overschrijding wordt gecompenseerd door de inzet van corona middelen van € 1.140.000. Het negatieve saldo op deze taakvelden bedraagt daarmee € 315.000.
Er zijn aanzienlijk meer aanvragen voor omgevingsvergunningen binnen gekomen dan voorzien bij de 2e VGR waardoor genoemd voordeel is ontstaan.
Het saldo van personeelslasten en inhuur derden van de ambtelijke organisatie over 2021 komt in totaal uit op € 335.000 voordelig. De vacatureruimte in de salarisbudgetten is niet volledig benut voor de noodzakelijke externe inhuur.
De vertraging of versnelling van voorgenomen investeringen leidt tot afwijkingen in de afschrijvingen. De afschrijving op activa vindt plaats het jaar volgend op het volledig gereed zijn van het actief. Zo is de oplevering en ingebruikname van de Turmac Cultuurfabriek later gestart. Dit geldt ook voor enkele investeringen in wegen en het primaire onderwijs. Hierdoor is de start van het afschrijven op de investeringen uitgesteld wat tot een eenmalig voordeel op de afschrijvingslasten heeft geleid.
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
Weerstandsvermogen is de relatie tussen de weerstandscapaciteit en de risico's die zich binnen onze gemeente kunnen manifesteren. De weerstandscapaciteit zijn de middelen en de mogelijkheden waarover een gemeente beschikt of kan beschikken om niet begrote kosten te dekken. Om te bepalen of het weerstandsvermogen toereikend is, wordt de benodigde weerstandscapaciteit (risico's) afgezet tegen de beschikbare weerstandscapaciteit. De uitkomst van die berekening vormt het weerstandsvermogen.
Ratio weerstandsvermogen = | Beschikbare weerstandscapaciteit | = | 39.285.000 | = 6,13 |
---|---|---|---|---|
Benodigde weerstandscapaciteit | 6.407.000 |
De nu berekende ratio duidt op een uitstekend weerstandsvermogen om de risico’s af te dekken.
Corona-effecten
Overzicht coronaramingen
De coronaramingen zijn in alle P&C-documenten geactualiseerd. Hieronder ziet u de meest recente raming van de 2e voortgangsrapportage 2021. Dit is de stand van zaken op 1 juli 2021.
2021 | 2022 | 2023 | Totaal | |
2e Voortgangsrapportage 2021 | 2.660.000 | 1.415.000 | 740.000 | 4.815.000 |
Overzicht coronagevolgen in de jaarstukken 2021
In deze jaarrekening blijken nu de uitkomsten van het tweede jaar van de coronacrisis. Die geven wij hieronder in een tabel met de corona-effecten per programma en taakveld. Soms zijn er ook andere gevolgen opgetreden die in meer of mindere mate te relateren zijn aan corona. Bijvoorbeeld door vertraging van de reguliere werkzaamheden (onderuitputting). Deze gevolgen zijn niet in de tabel opgenomen, maar zijn wel toegelicht bij de programma’s in deze jaarstukken.
Taakveld | Taakveld omschrijving | Begroting 2021 | Realisatie 2021 |
---|---|---|---|
0.2 | Burgerzaken | 143.000 | 93.792 |
0.3 | Beheer overige gebouwen en gronden | 78.000 | 78.691 |
0.4 | Overhead | 643.000 | 589.594 |
0.61 | OZB woningen | -9.600 | -9.600 |
0.62 | OZB -niet-woningen | 210.000 | 210.000 |
0.63 | Parkeerbelasting | 280.000 | 268.112 |
0.64 | Belastingen overig | -9.600 | -9.600 |
1.1 | Crisisbeheersing en brandweer | 0 | 3.263 |
1.2 | Openbare orde en veiligheid | 78.366 | 77.668 |
3.2 | Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 0 | 3.263 |
3.4 | Economische promotie | 223.000 | 223.000 |
4.2 | Onderwijshuisvesting | 0 | 4.930 |
4.3 | Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | -80.000 | -125.000 |
5.2 | Sportaccommodaties | 0 | -109.309 |
5.3 | Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 165.000 | 121.435 |
5.4 | Musea | 0 | 28.623 |
6.1 | Samenkracht en burgerparticipatie | -30.000 | 8.519 |
6.2 | Wijkteams | 120.000 | 94.495 |
6.3 | Inkomensregelingen | 1.428.858 | 263.680 |
6.4 | Begeleide participatie | 331.122 | 331.000 |
6.5 | Participatiebudget re-integratie | 270.000 | 7.472 |
6.6 | Maatwerkvoorzieningen (WMO) | -30.000 | -93.000 |
6.71 | Maatwerkdienstverlening 18+ | 485.000 | 483.599 |
6.72 | Maatwerkdienstverlening 18- | 655.000 | 673.000 |
6.82 | Geëscaleerde zorg 18- | 100.000 | 100.000 |
7.2 | Riolering | -40.400 | -40.400 |
7.3 | Afval | -40.400 | -40.400 |
8.2 | Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) | 0 | 927 |
Subtotaal | 4.635.224 | 2.930.179 | |
0.7 | Compensatie corona algemene uitkering gemeentefonds | -1.975.000 | -2.500.000 |
Totaal | 2.660.224 | 430.179 |
De verwachte gevolgen van corona waren € 2,7 miljoen nadelig en blijken in deze jaarstukken € 0,4 miljoen nadelig. Een voordelig verschil van € 2,2 miljoen. De grote verschillen lichten wij hieronder toe.
Sportaccommodaties (taakveld 5.2)
In 2021 bedraagt het voorlopig voordeel vanwege corona bij de sportaccommodaties € 109.000. Dit bedrag bestaat uit voorschotten van het rijk en voorschotten aan sportaccommodaties en is dus nog voorlopig. De definitieve afrekening van zowel de baten als de lasten wordt in 2022 verantwoord.
Inkomensregelingen (taakveld 6.3)
De coronakosten van dit taakveld zijn € 1,2 miljoen lager dan was geraamd. Onder dit taakveld vallen de TONK (Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten), de uitkeringslasten (BUIG) en het minimabeleid.
TONK
Hiervoor is via de algemene uitkering € 550.000 beschikbaar gesteld. In 2021 is hiervan inclusief uitvoeringskosten € 75.000 uitgegeven. Een voordeel van € 475.000.
Uitkeringslasten
Vanwege een verwachte stijging van het aantal aanvragen was een bedrag van € 450.000 geraamd aan corona-effect. De stijging van het aantal aanvragen heeft zich niet voorgedaan.
Minimabeleid
Ook bij het minimabeleid was rekening gehouden met extra uitkeringen (€ 125.000). Omdat de uitgaven binnen de bestaande budgetten zijn gebleven is ook hier geen sprake van een corona-effect geweest.
Participatiebudget re-integratie (taakveld 6.5)
Hiervoor was rekening gehouden met € 270.000 aan coronakosten voor begeleiding zelfstandigen. De begeleiding van zelfstandigen door de RSD en de eigen organisatie is echter grotendeels gedaan binnen de reguliere budgetten.
Compensatie in de algemene uitkering (taakveld 0.7)
De compensatie in de algemene uitkering bedroeg in de 2e voortgangsrapportage € 1.975.000. Na de voortgangsrapportage is nog een september- en decembercirculaire verschenen. Daarin is nog € 525.000 aan coronacompensatie beschikbaar gesteld. De totale compensatie van het rijk komt daarmee op € 2,5 miljoen. .