Wat hebben we gedaan?
0.1 Goed bestuur | ||
0.1.1 Verbeteren bestuurscultuur | Jaar realisatie | 2022 |
---|---|---|
We verbeteren de bestuurscultuur en samenwerking om er zo optimaal mogelijk te kunnen zijn voor onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Daarbij streven we naar een meer open en transparante samenwerking tussen raad, college en ambtelijke organisatie. We werken als eenheid met duidelijkheid over eigen rollen. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Bijsturing raad | Niet volgens plan | Niet volgens plan | |||
Kijkend naar de bestuurscultuur is er een cultuurkant en een instrumentele kant. De cultuurkant gaat over het elkaar ontmoeten binnen en buiten de vergaderingen, de instrumentele kant zijn bijvoorbeeld verordeningen die zijn vernieuwd. | |||||
Voorstel raad | |||||
Voorstellen voor verbetering komen via het Presidium naar de raad toe. De raad is zelf mede verantwoordelijk voor een goede en open sfeer in alle raadsbijeenkomsten. Raadsleden kunnen en mogen elkaar daarbij, indien nodig, op aanspreken. | |||||
0.1.2 Groeien naar een verbindende gemeente | Jaar realisatie | 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|
We staan voor een gemeente die weet wat er leeft in de samenleving en in de verschillende kernen van de gemeente. We zetten in op nabijheid. Dit betekent korte lijnen met onze inwoners, verenigingen, dorps- en wijkraden, ondernemers en maatschappelijke organisaties. We ontwikkelen nieuwe vormen van participatie waarbij initiatief vanuit inwoners centraal staat. Vanuit het programma 'Zevenaar Verbindt' zetten wij in op het verder versterken van de verbinding met de inwoner, de verbinding tussen bestuur en organisatie en de verbinding binnen de organisatie. We werken vanuit de focuspunten: gastvrij, verbindend en service op maat. Daarbij hebben we een ja, mits....houding.
|
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
Doeduiten Contacten met dorpen en wijken Inwonerspanel Zevenaar verbindt Nieuwe vormen van participatie Kinderburgemeester 18 jarigen | |||||
0.1.3 Invullen bestuurlijke rol als samenwerkingspartner | Jaar realisatie | 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|
Voor de uitvoering van een aantal taken werken we samen in verbonden partijen. Meer dan voorheen gaan wij ons als samenwerkingspartner inzetten om binnen de samenwerkingsverbanden de gezamenlijk bepaalde doelstellingen te halen. Dat kan door posities in te vullen binnen het dagelijks bestuur of door een trekkersrol binnen een portefeuilleoverleg of bestuurscommissie te vervullen. Dit vraagt de inzet van meer ambtelijke en bestuurlijke capaciteit. De nota Verbonden partijen, vastgesteld in 2019, is een afwegingskader voor over het aangaan van samenwerkingsverbanden. Ook geven we aan hoe we de positie van de gemeenteraad ten aanzien van die verbonden partijen kunnen versterken. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
In 2020 heeft de raad ingestemd met deelname aan het nieuwe samenwerkingsverband in de regio: de Groene Metropoolregio Arnhem Nijmegen. In 2021 heeft de besluitvorming plaatsgevonden over de regionale opgaven. In de meerjarenbegroting 2022-2025 zijn daarvoor de financiële middelen vrij gemaakt. | |||||
0.1.4 Corona herstelplan | Jaar realisatie | 2023 | |||
---|---|---|---|---|---|
Als gemeente hebben wij middelen (€ 3.000.000) beschikbaar gesteld voor het stimuleren van de regionale en lokale economie en voor herstelmaatregelen op sociaal-cultureel gebied. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | ||||
De raad heeft op 4 november 2020 het herstelplan vastgesteld met een aantal amendementen en moties. Vervolgens heeft de raad op 7 juli 2021 de invulling van amendement 9 vastgesteld. Hiermee zijn alle uit te voeren maatregelen in 2021 beschreven en opgenomen in een planning tot eind 2022. De uitvoering is geborgd binnen de organisatie en de raad wordt periodiek geïnformeerd via de P&C cyclus en op andere wijze indien hiertoe aanleiding is. Zo is de raad eind september 2021 geïnformeerd over de stand van zaken en is het dashboard getoond waarmee we werken om de uitvoering van de maatregelen te monitoren. | |||||
0.2 Dienstverlening en gemeentelijke organisatie | |||||
0.2.1 Afronden lopende projecten voor start nieuwe projecten | Jaar realisatie | 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|
We willen de basis op orde hebben. Dit betekent dat we lopende projecten afronden, voordat we met nieuwe projecten beginnen. We willen 'in control' zijn. Deze gedachte past binnen de professionalisering van het planmatig werken, dat een onderdeel is van het programma organisatieontwikkeling. Binnen dit programma worden de komende jaren vele activiteiten en projecten opgezet en uitgevoerd. Eén daarvan is de genoemde professionalisering. Dit traject draagt bij aan de verbetering en groei van onze kernwaarden: Resultaatgericht, Klantgericht en Samenwerkingsgericht. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
Door de corona crisis is in 2021 beperkt invulling gegeven aan het zgn. Planmatig werken. Opleiding en training was in beperkte mate mogelijk. Wel heeft ondersteuning en advisering aan medewerkers plaatsgevonden. | |||||
0.2.2 Data gedreven sturen als vernieuwende sturingspraktijk | Jaar realisatie | 2023 | |||
---|---|---|---|---|---|
Datagedreven sturing is het vermogen om op basis van het verzamelen en analyseren van data tot sturing op de gemeentelijke thema’s te komen. Wij gaan systematisch deze nieuwe werkwijze in het primaire proces opnemen. Dit brengt met zich mee dat we een aantal organisatorische en technische condities planmatig verbeteren. Te denken valt aan competentieontwikkeling, het werken met een datastrategie en de ontwikkeling van open data. Daarbij hebben we nadrukkelijk oog voor de risico’s en ethische vraagstukken die deze ontwikkeling met zich meebrengt. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
In het verslagjaar is op diverse fronten (bijv. sociaal domein, belastingen en dienstverlening) data-inzicht. Het analyseren en duiden van deze gegevens zorgt voor meer geobjectiveerd inzicht en kan helpen bij het proactief sturen op (financiële) ontwikkelingen. Daarnaast zijn de rollen in het datagedreven proces in beeld en is de techniek ingericht. Tenslotte zijn voorbereidingen getroffen voor (1) het verder op orde brengen van de informatievoorziening, (2) het verrijken van bestaande processen met data-inzichten en passende informatieproducten en (3) data-inzichten onderdeel te laten zijn van besturings- en ontwikkelprocessen. | |||||
0.2.4 Ontwikkelen naar een moderne en professionele organisatie | Jaar realisatie | 2023 | |||
---|---|---|---|---|---|
We zijn een aantrekkelijke, professionele en duurzame werkgever en mensen werken graag bij ons in Zevenaar. Medewerkers zijn toegerust om in steeds veranderende contexten hun werk te doen. Ze zijn goed opgeleid, flexibel in hun gedrag en communicatie. We zijn in staat het werk af te stemmen op de uitdagingen in de samenleving. We nemen medewerkers mee in veranderingen en toekomstige ontwikkelingen. Zij zijn zelf actief in hun eigen loopbaanontwikkeling. We volgen de resultaten van ons HR-beleid. Er is een veilig werkklimaat waarin we transparant en open zijn. Onze processen en werkafspraken ondersteunen dit. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Niet volgens plan | Volgens plan | Niet volgens plan | |||
De uitvoering en uitwerking van de verschillende doelstellingen om te groeien naar een moderne en professionele organisatie verloopt grotendeels volgens plan. Door Covid-19 werden we gedwongen de focus te verleggen. | |||||
Voorstel raad | |||||
Voor 2021 heeft de raad een budget beschikbaar gesteld om achterstanden in te lopen. Dit is gedeeltelijk gerealiseerd en wordt afgerond in 2022. | |||||
0.2.5 Verbeteren dienstverlening aan inwoners en ondernemers | Jaar realisatie | 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|
We onderzoeken manieren om onze inwoners en ondernemers beter van dienst te zijn en hiervoor passende middelen te ontwikkelen. De drie focuspunten uit de Dienstverleningsvisie 2018-2022 ‘Samen Sterker’ – 1. service op maat, 2. verbindend en 3. gastvrij - zijn hiervoor de basis. Met de Monitor Dienstverlening meten we onze dienstverlening en brengen we ambities, doelstellingen en resultaten in beeld, waardoor we onze dienstverlening gericht kunnen verbeteren. 1. Service op maat We werken digitaal waar het kan en persoonlijk waar het nodig is. We verhogen onze digitale volwassenheid door aan te sluiten op landelijke voorzieningen en door steeds meer formulieren digitaal en met DigiD beschikbaar te maken. Door uitvoering te geven aan plan ‘Doorontwikkeling Digitale Dienstverlening’ kunnen we in 2021 op het landelijk gemiddelde van digitale volwassenheid zitten. 2. Verbindend 3. Gastvrij |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
In 2021 hebben we in mei een jaaroverzicht ‘monitor dienstverlening’ 2020 uitgebracht, in juli een halfjaarlijkse monitor gepubliceerd en een kwartaalmonitor in oktober. Alleen de jaaroverzichten gaan naar de raad. Service op maat Verbindend Gastvrij | |||||
0.2.7 Invoeren Wet Open Overheid | Jaar realisatie | 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|
De Wet Open Overheid wordt naar verwachting in 2021 vastgesteld. Om de digitale informatiehuishouding voor onze inwoners, bedrijven en instellingen conform de filosofie van de Wet tijdig klaar te hebben, zetten wij in op drie onderdelen, te weten: |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Niet volgens plan | Niet volgens plan | Volgens plan | |||
Lange tijd was onduidelijk wanneer de Wet in werking zou treden en welke compensatie voor gemeenten zou plaatsvinden. Inmiddels is hierover duidelijkheid (1 mei 2022) en hebben we in het verslagjaar voorbereidingen getroffen voor een analyse op de impact die de Wet heeft. Het gaat dan bijvoorbeeld over primaire en bedrijfsvoeringsprocessen, parallel lopende initiatieven zoals de Wet Modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer en de organisatievertaling in rollen en verantwoordelijkheden. Ook noemen we aanpassingen in systemen, aansluiting op landelijke voorzieningen en de veranderende werkwijze voor de organisatie. | |||||
0.3 Financieel beleid | |||||
0.3.1 Uitvoeren Planning & Control cyclus | Jaar realisatie | 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|
Wij geven uitvoering aan de planning- en controlcyclus door het opstellen van een kadernota, begroting, voortgangsrapportages en jaarstukken. Beschikbare middelen zijn integraal afgewogen bij de kadernota en de begroting. In 2021 blijven wij investeren in de doorontwikkeling van de P&C-cyclus. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
De planning- en control cyclus voor 2021 bestaat uit de Kadernota, Meerjarenbegroting, 2 Voortgangsrapportages en de Jaarrekening. Deze planning- en control cyclus hebben wij volgens plan doorlopen. Alle planning- en controldocumenten zijn vastgesteld. In de beide Voortgangsrapportages monitoren wij de voortgang van de bezuinigingsmaatregelen, het Herstelplan en geven wij een actualisatie van de corona-effecten. De provincie geeft in haar toezichtsbrief naar aanleiding van de ingediende Meerjarenbegroting 2022-2025 aan dat alle begrotingsjaren een positief structureel en reëel saldo laten zien. | |||||
0.3.2 Rechtmatigheidsverantwoording | Jaar realisatie | 2023 | |||
---|---|---|---|---|---|
Vanaf 1-1-2021 is de gemeente verantwoordelijk voor het opstellen en opnemen van een rechtmatigheidsverantwoording in de jaarstukken. Doelstelling van de wetswijziging is het versterken van de interne beheersing en een nadrukkelijke rol van het college in de verantwoording omtrent het rechtmatig handelen. De rol van de accountant verschuift van het controleren van de rechtmatigheid naar het controleren in hoeverre de verantwoording door het college getrouw is. De verantwoording bestaat uit een interne analyse over het rechtmatig handelen, met een onafhankelijke verbijzonderde interne controle en de vorming van een integraal beeld over de beheersmaatregelen in de verschillende (materiële) processen. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken |
---|---|---|---|
Volgens plan | Volgens plan | ||
De regering heeft in juni 2021 besloten de rechtmatigheidsverantwoording met minimaal één jaar uit te stellen. In 2022 wordt het wetsvoorstel voorgelegd aan de Tweede en Eerste kamer. |
Verbonden partijen
Bedragen x € 1.000
Naam | Openbaar belang en doel | Bijdrage |
---|---|---|
Samenwerking De Liemers | Samenwerking De Liemers is een samenwerkingsverband van Liemerse gemeenten op gebied van ICT, inkoop en werk en inkomen. | 5.559 |
Streekarchivariaat de Liemers en Doesburg | Het Streekarchivariaat heeft als doel het beheren van de archiefbescheiden van de deelnemende gemeenten conform de Archiefwet 1995. | 133 |
Euregio Rijn-Waal | 11 | |
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) | De B.N.G. is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank financiert sinds 1914 de publieke sector. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. | 0 |
Alliander N.V. | De primaire taak van Alliander is het onderhouden en beheren van de elektriciteits- en gas(distributie)netten in het verzorgingsgebied. Deze taken zijn wettelijk bepaald omdat de maatschappij sterk afhankelijk is van een betrouwbare aanvoer van (duurzame) energie. | 0 |
Vitens N.V. | Waarborgen van de kwaliteit en levering van drinkwater. | 0 |
Groene Metropoolregio Arnhem Nijmegen | De Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen is de opvolger van de regio Arnhem-Nijmegen en is op 1 januari 2021 van start gegaan. De regio staat voor de uitdaging hoe om te gaan met groei van wonen, werken en mobiliteit, zodat wij een balans kunnen vinden tussen levendige stedelijkheid en ontspannen leefkwaliteit. | 123 |