Sport, cultuur en recreatie

Wat heeft het gekost?

Baten en lasten per programma

Exploitatie (bedragen x € 1.000)

Primitieve begroting

Na wijziging

Realisatie

Verschil

Baten

795

2.114

2.701

588

Lasten

8.408

10.153

10.478

-325

Resultaat voor bestemming

-7.614

-8.039

-7.777

263

Mutaties reserves

Baten

227

156

152

-4

Lasten

0

0

0

0

Totaal mutaties reserves

227

156

152

-4

Resultaat na bestemming

-7.387

-7.883

-7.625

258

Verschillenanalyse

5.

Sport, cultuur en recreatie

5. Sport, cultuur en recreatie - kapitaallasten
Op dit programma is ten opzichte van de begroting een voordeel gerealiseerd van € 45.000. In de jaarrekening is onder resultaat een analyse van de rente en afschrijving opgenomen en toegelicht.

38.000

V

I

5.1 Sportbeleid en activering - Sportbeoefening- en bevordering
Het rijk heeft aanvullende middelen beschikbaar gesteld (specifieke uitkering) vanuit de regeling 'Sportakkoord 2020-2022'. Het extra bedrag is een aanvulling voor activiteiten op het gebied van leefstijlinterventies. Deze middelen moeten in de periode 2020 t/m 2022 worden ingezet conform de voorwaarden van de regeling en zijn om die reden als extra uitgaven (zie nadeel voor hetzelfde bedrag onder Lasten) verantwoord.

68.000

V

I

5.1 Sportbeleid en activering - Sportbeoefening- en bevordering
Verwezen wordt naar de toelichting vermeld onder Baten (V 68.000). Betreft inzet van de van het rijk ontvangen specifieke uitkering o.g.v. de regeling 'Sportakkoord 2020-2022'.

-68.000

N

I

5.1 Sportbeleid en activering - Sportbeoefening- en bevordering
In 2021 zijn de combinatiefunctionarissen ondergebracht bij Ataro B.V. Het is niet haalbaar geweest om alle openstaande 'vacatures' in te vullen. Daarnaast zijn vanwege corona nauwelijks activiteiten georganiseerd.

67.000

V

I

5.2 Sportaccommodaties - Sportbedrijf
De mutaties zijn het gevolg van de afspraken tussen gemeente en Ataro BV om te komen tot een nieuwe beheerstructuur naar aanleiding van het rekenkameronderzoek. Als gevolg hiervan is een eind gekomen aan de subsidierelatie. M.i.v. 2021 is deze vastgelegd in een dienstverleningsovereenkomst (DVO). Vanwege de DVO is een afrekening opgesteld van over en weer te verrekenen zaken, zoals overdracht activa, voorziening (groot) onderhoud van de verschillende sportaccommodaties, nog niet bestede overheidssubsidies en te verrekenen subsidies/bijdragen i.v.m. corona.

Vanaf 1 januari 2021 beschikt de gemeente weer over alle activa en de daarbij behorende kosten. Ataro heeft een zuiver dienstverlenende rol gekregen.

-754.000

N

I

5.2 Sportaccommodaties - Sportbedrijf
Zie voor de verschilverklaring de toelichting vermeld onder Lasten (taakveld 5.2).

574.000

V

I

5.2 Sportaccommodaties - Tegemoetkoming sportverenigingen in verband met Covid 19
Als gevolg van de coronacrisis zijn wij, ter compensatie van de geleden schade, sportverenigingen tegemoetgekomen in de huurkosten en betaalde canon. Ter compensatie hebben we een aanvraag 'Verlening tegemoetkoming verhuurders sportaccommodaties' ingediend bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. De aanvraag is voor het 4e kwartaal 2020 en het 2e kwartaal 2021 gehonoreerd. Het resterende nadeel kan gecompenseerd worden door de corona compensatie die we via de algemene uitkering hebben ontvangen. Zoals u in programma 0 hebt gelezen is dit voldoende om dit nadeel te compenseren.

-27.000

N

I

5.3/5.4/5.6 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie/Musea/Media - Culturele organisaties/Musea/Openbare bibliotheek
Kunstwerk! heeft over 2021 minder reguliere subsidie aangevraagd dan begroot was. In dit bedrag is geen rekening gehouden met de elders verantwoorde incidentele extra subsidie voor de nadelige corona effecten waarvoor compensatie van het rijk is ontvangen.

38.000

V

I

5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie - Huuropbrengsten
‎Ataro B.V. voert voor 2021 het beheer over de Turmac Cultuurfabriek (TCF) en draagt zorg voor de exploitatie, passend binnen de oorspronkelijke exploitatie opzet. Dit vormde de aanleiding om de exploitatie van de TCF verder uit te werken. In deze nadere uitwerking zijn de huuropbrengsten van meerdere partijen samengevoegd en ondergebracht onder programma 0. Deze opbrengsten stonden echter al geraamd in programma 5 en zijn niet verwijderd. In de begroting zijn deze huuropbrengsten dus abusievelijk dubbel opgenomen. In de eerste voortgangsrapportage 2022 leggen we dit herstel aan u voor.

-29.000

N

S

5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie - Kunst en cultuur
T.g.v. corona hebben Buitenblik en het Seven Art festival in 2021 geen subsidie aangevraagd. Hetzelfde geldt voor enkele verenigingen/orgasnisatie waardoor minder incidentele subsidies zijn aangevraagd/verstrekt.
Daarnaast is het aantal steun aanvragen t.g.v. de corona maatregelen is beperkt gebleven waardoor de in de 1e voorgangsrapportage geraamde extra lasten (voor compensatiecompensatie) niet volledig zijn ingezet. Echter, we verwachten ook in 2022 nog een doorwerkend effect, o.b.v. de jaarresultaten over 2021, die nog verwerkt moeten worden.

84.000

V

I

5.4 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie - Musea
Het college heeft in het kader van coronasteun het Liemers museum in 2021 aanvullend gesubsidieerd om extra activiteiten bij de heropening mogelijk te maken.

-29.000

N

I

5.5 Sport, cultuur en recreatie - Cultureel erfgoed
Voor de beoordeling van vergunningaanvragen wordt voor archeologie gebruik gemaakt van de regioarcheoloog. Er zijn meer aanvragen geweest die beoordeeld moesten worden. Hierdoor is er een nadeel ten opzichte van de begroting van € 22.000. Deze kosten kunnen echter volledig gedekt worden uit de meeropbrengsten van de leges omgevingsvergunningen (taakveld 8.3). Daarnaast is voor de kerkenvisie 2e termijn een bedrag van € 35.000 betaald. Voor € 23.000 zijn deze kosten doorbelast naar andere gemeenten. Hier was in de begroting geen rekening mee gehouden. Samen met nog wat kleine verschillen is het totale nadeel € 68.000.

-68.000

N

I

5.5 Sport, cultuur en recreatie - Cultureel erfgoed
In 2021 is het aandeel voor andere gemeenten voor de kerkenvisie (termijn 1 en 2) in rekening gebracht. In totaal gaat dit om een bedrag van € 38.000. Samen met nog wat andere kleine verschillen is het totale voordeel € 46.000.

46.000

V

I

5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie - Openbaar groen
Binnen openbaar groen is in 2021 een voordeel ontstaan van € 97.000. Dit heeft diverse oorzaken. Het voordeel wordt deels veroorzaakt doordat de bestrijding van invasieve soorten lager is uitgevallen. Voor de bestrijding invasieve soorten is een plan van aanpak opgesteld en de roekenbestrijding was minder noodzakelijk dan voorgaande jaren. Daarnaast blijkt dat we vanwege capaciteitsproblemen onvoldoende opdrachten in de markt hebben gezet. Tenslotte is er in het najaar niet gesnoeid waardoor de verwerkingskosten lager uitvielen. We hebben niet gesnoeid doordat de werknemers niet gecertificeerd zijn om in de hoogwerkers te werken. Vanuit veiligheidsoverwegingen hebben we besloten om de snoeiwerkzaamheden uit te stellen. Inmiddels zijn zij hier wel voor gecertificeerd.

97.000

V

I

5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie - Speelvoorzieningen
Vanwege capaciteitsproblemen hebben we de inspecties later uitgevoerd, waardoor de reparaties die daarop volgen deels in 2022 plaatsvinden. Dit resulteert in een voordeel van € 35.000.

35.000

V

I

5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie - Interne doorbelasting materieel
In programma 0 is een nadeel ontstaan door interne doorbelastingen naar andere programma's van materieel. Dit leidt binnen openbaar groen tot een voordeel van € 53.000. Per saldo hebben de doorbelastingen in de jaarrekening financieel geen effect.

53.000

V

I

5.7 Sport, cultuur en recreatie - Toeristische infrastructuur
De activiteiten voor toeristische infrastructuur worden voor het grootste gedeelte gedekt uit subsidies. Per saldo zijn deze in de jaarrekening budgettair neutraal. Bij de lasten wordt een voordeel gepresenteerd van € 54.000.

54.000

V

I

5.7 Sport, cultuur en recreatie - Toeristische infrastructuur
De activiteiten voor toeristische infrastructuur worden gedekt uit de subsidie sterk bestuur. Bij de subsidieverantwoording is voor € 67.000 dekking gezocht bij posten die ook in de reguliere begroting waren opgenomen of die al eerder in het jaarrekeningresultaat zijn meegenomen. Een voordeel van € 67.000.

67.000

V

I

5.7 Sport, cultuur en recreatie - Toeristische infrastructuur
De activiteiten voor toeristische infrastructuur worden voor het grootste gedeelte gedekt uit subsidies. Per saldo zijn deze in de jaarrekening budgettair neutraal. Bij de baten wordt een nadeel gepresenteerd van € 54.000.

-54.000

N

I

5. Sport, cultuur en recreatie
Overige kleine verschillen welke niet nader worden toegelicht.

66.000

V

I

Deze pagina is gebouwd op 06/02/2022 08:00:10 met de export van 06/01/2022 14:05:14