Sociaal domein

Wat wilden we bereiken?

Wat wilden we bereiken?

6.1 Structuurversterking (overkoepelend) incl. toegang

Het versterken van de sociale structuur én de 'basis op orde' in onze gemeente. Het gaat hier om het geheel van inwoners, organisaties, diensten en voorzieningen. De essentie is de samenhang tussen de mensen te versterken, de leefbaarheid te vergroten en de participatie in de stad, dorpen en wijken te bevorderen. Wij versterken deze structuur onder andere door inwoners en organisaties te faciliteren bij initiatieven, hen daarbij te ondersteunen en te positioneren. Daarbij investeren we in ontmoeting dichtbij onze inwoners en maatschappelijke partners. Als regisseur stellen wij ons actief op om verbindingen te initiëren en te stimuleren. Het gaat tot slot ook om grip op de kosten en flexibiliteit ten aanzien van inkoop en verantwoording binnen het sociaal domein te versterken.

6.2 Jeugd en maatschappelijke ondersteuning

We gaan op het gebied van jeugd en maatschappelijke ondersteuning uit van de kracht van de samenleving en sluiten aan bij de leefwereld van inwoners en gezinnen. Onze activiteiten zijn erop gericht de inwoners in hun kracht te zetten en de samenleving actiever te maken. Hierbij houden we oog voor kwetsbaarheid, vergrijzing en voor jeugd en gezin. Daarbij zijn we gericht op het verminderen van de kosten van jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning.

Beleidsindicatoren (verplicht)

Naam

Jaar meting

Gelderland

Zevenaar

Begroting 2021

Werkelijk
2021

Verschil

Achterstand onder jeugd - Kinderen in uitkeringsgezin

2020

5,00

5,00

5,00

Toelichting

De cijfers over 2021 zijn nog niet bekend (informatie hierover ontbreekt op dit moment op de website: "Waar staat je gemeente").

Cliënten met een maatwerkarrangement Wmo (aantal per 1.000 inwoners)

2021

62,30

81,00

86,00

81,00

5

Toelichting

Zevenaar heeft in vergelijking met Gelderland meer inwoners met maatwerkarrangementen vanuit de Wmo. Dit heeft verschillende oorzaken:
1. Zevenaar kent ten opzichte van Gelderland een meer vergrijsde populatie. Vergrijzing blijkt een voorspeller voor Wmo gebruik. Het aantal mensen in Zevenaar dat hulp vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) nodig heeft, is daardoor hoger.
2. In de gemeente Zevenaar zijn veel soorten van zorg en ondersteuning vanuit de Wmo als maatwerk georganiseerd. Er zijn (grote) gemeenten in Gelderland die vormen van zorg en ondersteuning als algemene voorziening hebben georganiseerd die in Zevenaar als maatwerk worden ingezet. Hulp bij het Huishouden is hier een voorbeeld van. Diverse (grote) gemeenten hebben dit als algemene voorziening georganiseerd. Aangezien er binnen de Wmo veel gebruik wordt gemaakt van Hulp bij het Huishouden heeft dit een verlagend effect op het Gelders gemiddelde. In Zevenaar hebben we Hulp bij het Huishouden georganiseerd als maatwerkvoorziening. Deze keuze verklaart voor een deel dat Zevenaar meer cliënten met een maatwerkarrangement Wmo kent.
Daarnaast zien we dat het aantal cliënten met een maatwerkarrangement Wmo nog steeds stijgt. Naast de vergrijzing in Zevenaar is de invoering van het abonnementstarief en de daaruit voortvloeiende aanzuigende werking een belangrijke verklaring.
In onze gemeente hebben 81 per 10.000 inwoners een maatwerkvoorziening tov 62 per 10.000 inwoners in Gelderland

Jongeren met een delict voor de rechter (% 12 t/m 21 jarigen)

2020

1,00

1,00

0,80

Toelichting

De meest recente data die te vinden is op www.waarstaatjegemeente.nl over deze Beleidsindicator is uit 2020.
Vanuit Zevenaar is in 2020 1% van de jongeren met een delict voor de rechter verschenen. Dit staat gelijk aan het Gelders gemiddelde. Dit betroffen 30 jongeren tussen de 12 en 21 jaar.

Jongeren met jeugdbescherming (% van alle jongeren tot 18 jaar)

2021

1,40

1,00

Toelichting

Het gemeentelijk beleid richt zich op het voorkomen van jeugdbeschermingsmaatregelen, en als dat niet lukt, op een kwalitatief goede uitvoering ervan.

Door de preventieve inzet van onder andere de projecten Voorzorg en Stevig Ouderschap vanuit de jeugdgezondheidszorg, maar ook door de inzet van opvoedondersteuning vanuit de regionale inkoop van jeugdzorg werden kwetsbare ouders daar waar nodig ontlast en ondersteund.
Bij het regionale overleg De Beschermingstafel hebben we gekeken of er nog andere mogelijkheden waren voor een kind en het gezin dan een jeugdbeschermingsmaatregel.

2021 stond daarnaast in het teken van de opstart van het Gelderse project De Gelderse verbeteragenda Jeugdbescherming. Als navolging op een aantal landelijke inspectierapporten over de veiligheid van kinderen hebben gemeenten en Gecertificeerde Instellingen (uitvoerders van jeugdbescherming) samen een projectopzet gemaakt waarmee een impuls wordt gegeven aan de samenwerking op de werkvloer. Daarnaast zijn er uniforme Gelderse contracten gesloten.

Het aandeel jongeren met jeugdbescherming tot 18 jaar is voor Zevenaar 1,4% ten opzichte van het Gelders gemiddelde van 1,2%. Dit betreft data over het eerste half jaar van 2021. Dat betekent dat het percentage voor Zevenaar licht is gestegen. Er is geen analyse van deze cijfers beschikbaar.

Jongeren met jeugdhulp (% van alle jongeren tot 18 jaar)

2021

11,00

12,60

12,80

Toelichting

Zowel de stijging van gebruik als de toename van complexiteit per casus is een landelijke trend. Hiervoor gaven wij u al eerder de volgende oorzaken aan:
• Afnemende tolerantie voor afwijkend gedrag of ontwikkeling.
• In combinatie met ‘verbeterde’ diagnostiek leidt dat dikwijls tot eerdere diagnoses waarmee vervolgens een beroep wordt gedaan op de jeugdhulp;
• Prestatiemaatschappij
• Ouders worden steeds mondiger en nemen in combinatie met de hierboven beschreven punten minder snel genoegen met een advies om geen hulp in te zetten of minder hulp dan gevraagd/verwacht. Daarbij weten ouders steeds beter hun weg naar de jeugdhulp te vinden: via de lokale (wijk)teams, maar als dat niet tot het door de ouders gewenste advies leidt, weten zij ook de weg naar de huisarts als toegangspoort tot jeugdhulp.

Er is een aantal variabelen (wetenschappelijk aangetoond dat deze bijdragen aan instroom jeugdhulp) te noemen waardoor Zevenaar hoger scoort op gebruik jeugdhulp dan het Gelders gemiddelde:
• Zevenaar heeft meer kinderen met een handicap
• Zevenaar heeft meer kinderen met een lager opleidingsniveau
• Zevenaar heeft meer kinderen met een laag geboorte gewicht
• Zevenaar heeft meer volwassenen die gebruik maken van basis GGZ en/ of POH GGZ.
• Zevenaar heeft meer één-ouder- gezinnen.

Het gevoerde beleid van 2021 richtte zich op het voorkomen van de inzet van jeugdhulp en een zo kort en licht als mogelijke inzet ervan. Er zijn diverse initiatieven gestart of voortgezet:
De POH jeugd is uitgebreid naar bijna alle huisartsen van Zevenaar. Er zijn afspraken gemaakt met het onderwijs over de inzet van jeugdhulp binnen de school. We hebben de subsidie van het omgangshuis gecontinueerd, maar ook die van het project Buurtgezinnen.

Jongeren met jeugdreclassering (% kinderen 12 tot 23 jaar)

2021

0,20

0,30

Toelichting

Wanneer jongeren voor de rechter moeten verschijnen, kunnen ze jeugdreclassering opgelegd krijgen. Het doel van jeugdreclassering is om in samenwerking met ouder(s) of netwerk,
het gedrag van de jongere te veranderen en recidive te voorkomen.

Het aantal jongeren uit Zevenaar met jeugdreclassering is gelijk aan het Gelders gemiddelde van 0,3% van het aantal jongeren tussen de 12 en 23 jaar. Dit is data over tweede half jaar 2020. Dit getal is eigenlijk al jaren stabiel. Er is geen specifieke analyse beschikbaar om deze getallen te duiden.

Het beleid richt zich op voorkomen van de inzet van een jeugdreclasseringsmaatregel, door ouders en jongeren daar waar nodig te ondersteunen en te ontlasten. Er is opvoedingsondersteuning ingekocht voor de ouders/ en verzorgers, maar ook ondersteuning voor de jongeren zelf.

6.3 (Arbeids)Participatie

Wij willen de zelfredzaamheid van onze inwoners, de sociale cohesie en de lokale economie bevorderen. Daarom streven wij naar een inclusieve arbeidsmarkt. Een arbeidsmarkt waaraan alle inwoners zo zelfstandig mogelijk kunnen deelnemen, ongeacht leeftijd, achtergrond of arbeidshandicap. Inwoners die minder zelfredzaam zijn, ondersteunen wij door middel van verschillende voorzieningen.

Beleidsindicatoren (verplicht)

Naam

Jaar meting

Gelderland

Zevenaar

Begroting 2021

Werkelijk
2021

Verschil

Achterstand onder jeugd - Werkloze jongeren

2020

2,00

2,00

1,70

Toelichting

De cijfers over 2021 zijn nog niet bekend (informatie hierover ontbreekt op dit moment op de website: "Waar staat je gemeente" dd. 28 februari 2022).

Banen (aantal per 1.000 inwoners 15 t/m 64 jaar)

2020

786,00

650,50

680,00

Toelichting

De cijfers over 2021 zijn nog niet bekend (informatie hierover ontbreekt op dit moment op de website: "Waar staat je gemeente" dd. 28 februari 2022).

Lopende re-integratievoorzieningen (aantal per 10.000 inwoners van 15 t/m 64 jaar)

2020

192,60

261,00

265,00

Toelichting

De cijfers over 2021 zijn nog niet bekend (informatie hierover ontbreekt op dit moment op de website: "Waar staat je gemeente" dd. 28 februari 2022).

Netto arbeidsparticipatie (% werkzame beroepsbevolking t.o.v. beroepsbevolking)

2020

69,00

66,80

66,00

Toelichting

De cijfers over 2021 zijn nog niet bekend (informatie hierover ontbreekt op dit moment op de website: "Waar staat je gemeente" dd. 28 februari 2022).

Personen met een bijstandsuitkering van 18 jaar en ouder (aantal per 10.000 inwoners)

2021

349,70

313,40

350,00

258,50

91,5

Toelichting

De gemeente Zevenaar streeft naar een zo'n laag mogelijk aantal personen met een bijstandsuitkering. Het aantal personen met een bijstandsuitkering per10.000 inwoners bevind zich onder het Gelders gemiddelde.
Geconstateerd wordt dat het aantal personen met een bijstandsuitkering daalt.   
Deze daling wordt veroorzaakt door:
a) gedane investeringen in de RSD (de RSD heeft van de raad een nieuwe opdracht gekregen).
b) de verbeterde situatie op de arbeidsmarkt (meer werkgelegenheid/banen).

Deze pagina is gebouwd op 06/02/2022 08:00:10 met de export van 06/01/2022 14:05:14