Sociaal domein

Wat hebben we gedaan?

Wat hebben we gedaan?

6.1 Structuurversterking (overkoepelend) incl. toegang

6.1.1 Stimuleren en faciliteren initiatieven in de samenleving

Jaar realisatie

2022

Wij dagen onze inwoners, ondernemers en maatschappelijk middenveld uit om zelf met goede ideeën te komen en te participeren bij beleidsvorming. Wij organiseren hiervoor rondetafelgesprekken.
Wij gaan het zelf organiserend vermogen en de denkkracht in de stad, wijken en dorpen optimaliseren. Uitgangspunten die we hierbij hanteren zijn: bewoners als eerste aan zet, gelijkwaardige partners, alleen op verzoek, ‘ja en’ cultuur, benut wat er is, olievlek en gewoon doen. Deze uitgangspunten passen we toe in Het Krachtlokaal: hét Zevenaarse platform voor inwonerinitiatieven. Het burgerbudget maakt het mogelijk om samen met de inwoners projecten op te pakken en te realiseren. Deze activiteit is verbonden met activiteiten in het kader van burgerparticipatie en leefbaarheid in programma 0.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

In 2020 is vanuit een bestemmingsreserve een bedrag van 150.000 euro beschikbaar gesteld voor DoeDuiten. Met deze subsidieregeling is het mogelijk om inwonersinitiatieven een duwtje in de rug te geven.

6.1.2 Versterken samenwerking met en tussen maatschappelijke partners (zoals Caleidoz)

Jaar realisatie

2022

Voor het realiseren van de structuurversterking in het Sociaal Domein is een goede samenwerking met maatschappelijke partners relevant. Caleidoz is als lokale welzijnsorganisatie een belangrijke partner. Met Caleidoz komen we tot een opzet voor de toekomst van het welzijnswerk in onze gemeente.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Er is in 2021 regelmatig overleg gevoerd met Caleidoz over de uitvoering van welzijnsactiviteiten, passend bij de actuele ontwikkelingen en vraagstukken. Dit is ook gerelateerd aan de door u vastgestelde beleidsvisie sociaal domein 2020-2023 en het Beleidsplan Jeugdwet, Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) en Participatiewet 2020-2023.

Caleidoz en andere maatschappelijke partners, zoals MEE, Santé Partners en Kunstwerk! werken samen aan activiteiten, zoals het Financieel Trefpunt. Hierbij helpen zij preventief inwoners met vragen en knelpunten op financieel gebied. Ook zijn er netwerken met partners (professioneel en vrijwillig) die rondom thema's zoals eenzaamheid en dementie samenwerken.

Zie voor meer informatie over de aanpak van jeugdgezondheid bij programma 7, Volksgezondheid en duurzaamheid. Zie voor meer informatie over de aanpak binnen het onderwijs programma 4, Onderwijs.

6.1.3 Vergroten toegankelijkheid informatie, advies, ondersteuning en zorg

Jaar realisatie

2022

Het voeren van eigen regie door inwoners staat of valt met de toegankelijkheid van informatie, advies, ondersteuning en zorg. Wij stellen daarom alles in het werk om ervoor te zorgen dat iemand die iets nodig heeft de kortste en snelste weg weet te vinden. Of iemand nu het adres van de lokale voetbalclub zoekt of acuut intensieve zorg nodig heeft, de weg naar het antwoord moet snel gevonden worden, zonder omwegen of onnodig oponthoud. Dit vraagt om een slimme inrichting van het hele veld en om adequate informatie hierover voor iedereen die dit aangaat.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

De Wegwijsapp is gelanceerd. Er is gestart de webpagina van de gemeente Zevenaar gebruikersvriendelijk in te richten en gebruik te maken van klare taal.

6.1.4 Vergroten grip op kosten

Jaar realisatie

2022

Meer grip op financiën is essentieel om goed in te (kunnen) spelen op (toenemende) ondersteunings- en zorgvragen. Tegelijkertijd is er de wens om in de aanpak meer flexibiliteit in te bouwen om bijvoorbeeld (tijdelijke) initiatieven te honoreren en om budget te reserveren voor de inzet van subsidies en innovatie. Ook is het wenselijk om de verschuiving te realiseren van individuele maatwerkvoorzieningen naar algemene voorzieningen, waarbij we meer preventief en domeinoverstijgend te werk gaan: jeugd, maatschappelijke ontwikkeling, participatie en onderwijs.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

We kunnen anticiperen op basis van kostenstijgingen en ontwikkelingen. Dit betekent niet dat we niet geconfronteerd kunnen worden met stijgingen in kosten. Wel kunnen we deze sneller signaleren en op dat moment voorstellen voor bijstelling doen. De betekenis van corona in de mogelijke voorspelbaarheid en duiding van kosten is groot en daarmee is de grip op kosten de afgelopen twee jaar afgenomen. Dit gebrek aan duiding zal ook de komende tijd nog voor een diffuus beeld zorgen.

6.1.5 Versterken tellen, luisteren en vertellen om ontwikkelingen in het sociaal domein te volgen

Jaar realisatie

2022

Om de ontwikkelingen in het sociaal domein te volgen, bij te sturen en te delen is het belangrijk instrumentarium te ontwikkelen om te monitoren.  Het gaat hierbij onder andere om verhalen van inwoners, cliëntervaringen en kwantitatieve informatie.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

In 2021 hebben we op projectmatige basis dashboards voor het sociaal domein ontwikkeld. We hebben hierbij rekening gehouden met privacywaarborgen, datakwaliteit, verhogen van datageletterdheid bij eindgebruikers, juiste toepassing van techniek en optimalisatie van processen. De dashboards zullen verder ontwikkeld moeten worden. Dit zal in 2022 verder vorm gaan krijgen.

6.2 Jeugd en maatschappelijke ondersteuning

6.2.1 Inkoop zorg en ondersteuning Jeugd en Wmo

Jaar realisatie

2022

Jeugdhulp en WMO zorg- en ondersteuningstrajecten (maatwerkvoorzieningen) zijn via de modulaire gemeenschappelijke regeling, module inkoop (MGR) en inkoop op bovenregionale- en landelijk schaal ingekocht. We zoeken hierbij continu naar mogelijkheden om de kosten te beheersen. Ook voor de komende periode is dit gezien de grote omvang in relatie tot de gemeentebegroting een belangrijk speerpunt.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

In 2021 is het regionaal Transformatieplan Jeugd 2018-2021 afgerond. Op dit moment wordt dit plan geëvalueerd.  Er is onder andere gewerkt aan verminderen van instroom in verblijf en het versterken van de ambulante specialistische jeugdhulp.

Vanuit Zevenaar zelf zijn er voor jeugd en wmo lokale contract gesprekken georganiseerd met zorgorganisaties die belangrijk voor ons zijn. En dat is wanneer zij veel cliënten vanuit Zevenaar bedienen of dat zij een groot deel van ons budget krijgen. Om die reden sloten we ook geregeld aan bij regionale contractgesprekken. We vonden het belangrijk om de verbinding met onze organisaties te versterken en te behouden.

Er is een continue afstemming met zorgaanbieders over hun aanbod en bij behorende tarieven, zowel regionaal als lokaal. Er zijn separate afspraken gemaakt over het verkorten van wachttijden. Er is een signalering opgezet om te bekijken of organisaties voldoen aan onze kwaliteitseisen.

6.2.3 Versterken samenwerking tussen zorg en veiligheid

Jaar realisatie

2020

Zorg en veiligheid liggen in de aanpak vaak in elkaars verlengde. Om goede ondersteuning en zorg tot stand te brengen èn te handelen in het belang van de veiligheid en leefbaarheid, moeten (zorg)professionals goed samenwerken met hun veiligheidspartners. Ook is de ontwikkeling van een preventieve aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling in samenwerking met de lokale toegang en zorg- en maatschappelijke partners belangrijk.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

We geven uitvoering aan de Gelderse Verbeteragenda Jeugdbescherming. We zijn inmiddels binnen de toegang gestart met een team van specialisten die zich richten op multiproblem-casussen. Dit team werkt volgens de systematiek van de Aanpak Voorkomen Escalatie (AVE). Ondersteuning van casussen waar sprake is van samenloop tussen Zorg en Veiligheid worden door dit team opgepakt, zij voeren regie op de casussen gericht op de-escalatie en het bieden van de zorg die in die situaties nodig is.

6.2.4 Ondersteunen mantelzorgers

Jaar realisatie

2021

Wij zetten in op waardering en ondersteuning van mantelzorgers door het aanbieden van voorzieningen die de zorg van mantelzorgers moeten verlichten. Voor 2021 gaan we hiertoe activiteiten doorontwikkelen met betrokken organisaties. Het project met het expertisecentrum Mantelzorg stopt aan het einde van 2020. We zetten nu in om meer maatwerk te leveren aan de inwoners en te voldoen aan de bezuinigingsopdracht die de raad in 2019 heeft gegeven.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Het expertisecentrum Mantelzorg Zevenaar is door een taakstellende bezuiniging gestopt in januari 2021. Er is invulling gegeven aan de ondersteuning van mantelzorgers in bestaande structuren en activiteiten. Belangrijke elementen zijn respijtzorg, informatie en ondersteuning, collectieve activiteiten. Dit is gerelateerd aan de aanbevelingen uit het rapport 'Samen sterk voor mantelzorgers'. U bent geïnformeerd over de ontwikkelingen In de raadsinformatiebrief 2021-001. Om invulling te geven aan de aanbevelingen uit het rapport is aan Caleidoz een aanvullend subsidie verleend tot het voor 2021 beschikbare budget voor mantelzorgondersteuning (€ 35.000). De verantwoording over de inzet van dit budget vindt plaats via de jaarstukken 2021 van Caleidoz.

6.2.5 Ondersteunen vrijwilligers

Jaar realisatie

2022

Wij ondersteunen vrijwilligers. Wij doen dit door maatregelen ter ondersteuning aan te bieden, in het bijzonder voor de vrijwilligersorganisaties die actief zijn en activiteiten organiseren die bijdragen aan de uitvoering van Wmo-taken. Daarnaast onderzoeken wij de mogelijkheid de inzet van de lokale vrijwilligers te erkennen en een blijk van waardering te geven. Dit kan bijvoorbeeld door een vrijwilligersonderscheiding toe te kennen.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Gerealiseerd

Gerealiseerd

Sinds 2019 is een werkgroep van sleutelpersonen binnen Zevenaar actief die jaarlijks een vrijwilliger voordraagt voor de Zevenaarse vrijwilligersprijs.

6.2.6 Uitvoeringsagenda Wmo en Jeugd

Jaar realisatie

2023

Voor het realiseren van de doelstellingen uit het Beleidsplan Jeugdwet, Wmo en Participatiewet 2020-2023 is een totaalpakket aan activiteiten en resultaten noodzakelijk. Deze activiteiten en resultaten voor Jeugd en Wmo zijn ondergebracht in een uitvoeringsagenda. De uitvoeringsagenda bevat resultaten (getoetst aan de leidende principes en randvoorwaarden uit de beleidsvisie) die bijdragen aan het realiseren van de doelstellingen uit het beleidsplan. De uitvoeringsagenda is een dynamisch geheel van resultaten en activiteiten. Hierbij is ook aandacht voor preventieve activiteiten. Bij het opstellen van de meerjarenbegroting zijn de onderstaande resultaten voor 2021 in beeld. Gedurende het begrotingsjaar rapporteren we over de realisatie, voortgang en samenstelling van de uitvoeringsagenda.
Jeugd en Wmo:
•   Doorontwikkeling toezicht en handhaving zorg Jeugd en Wmo
•   Actualisatie beleid Sociaal Medische Indicatie
•   Doorlopende voorlichting over beschikbaarheid clientondersteuning
•   Voorkomen eenzaamheid
•   Inzetten op E-health bij zorgaanbod
Wmo:
•   Er is een cliëntervaringsonderzoek Wmo 2020 uitgevoerd
•   Implementatie decentralisatie beschermd wonen
•   Lokale aanbestedingen Wmo (huishoudelijke ondersteuning zonder regie en hulpmiddelen)
•   Activiteiten gericht op ouderenbeleid (focus op voorkomen eenzaamheid,  zelfredzaamheid 75+ en ouderenmishandeling)
•   Inrichting samenwerkingsketen Dementie
•   Borgen van bemoeizorgtrajecten (ggz)
Jeugd:
•   Er is een cliëntervaringsonderzoek Wmo 2020 uitgevoerd
•   Implementatie van activiteiten Gelderse Verbeteragenda Jeugdbescherming
•   Uitvoeren regionaal Transformatieplan Jeugd (o.a. thema’s complexe scheidingen,  versterken lokale toegang en jeugdhulp met verblijf)

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Voor het realiseren van de doelstellingen uit het Beleidsplan Jeugdwet, Wmo en Participatiewet 2020-2023 wordt per jaar een Uitvoeringsagenda opgesteld. Daarin staan de resultaten waar in dat jaar aan gewerkt gaat worden. Voor 2021 waren dat onder andere:

  • Clientervaringsonderzoek Wmo en Jeugdzorg
  • Implementatie decentralisatie Beschermd Wonen
  • Afronding Transformatieplan Jeugdzorg regio Centraal Gelderland
  • Uitbreiding POH Jeugd naar meer huisartsen
  • Implementatie Wegwijs in Zevenaar app.

6.3 (Arbeids)Participatie

6.3.1 Begeleiden mensen naar werk

Jaar realisatie

2024

Het beleid is er op gericht om zoveel mogelijk werkzoekenden aan een baan te helpen. Wij richten ons hierbij op de doelgroep: mensen met een korte afstand tot de arbeidsmarkt én op het werk fit maken van mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt. Extra aandacht wordt hierbij gegeven aan mensen met een migratieachtergrond, mensen met een arbeidsbeperking, jongeren tot 27 jaar en zorgklanten.
De Regionale Sociale Dienst (RSD) is de netwerkorganisatie voor Werk en Inkomen in de regio die in nauwe samenwerking met ondernemers, onderwijs en andere overheden (3 O's) invulling geeft aan ons beleid dat gericht is op een inclusieve arbeidsmarkt.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Bestuurlijke opdracht RSD 2021-2023
De raad heeft in juni 2021 de RSD een nieuwe opdracht voor de periode 2021- 2023 meegegeven.
Deze opdracht luidt als volgt:
-  Blijf de focus leggen op mensen met perspectief op werk.
-  Geef extra aandacht aan mensen met een migratieachtergrond, mensen met een arbeidsbeperking en aan jongeren tot 27 jaar.
-  Geef de begeleiding van zorgklanten (trede 1 en 2a) een structureel karakter.
-  Focus bij de besteding van de extra middelen van Rijk en provincie op de uitvoering en de resultaten voor de Liemerse inwoners. Investeer hiervoor in de samenwerking
  binnen de Arbeidsmarktregio Midden- Gelderland.
-  Benut de verkregen positie als netwerkorganisatie voor de realisering van de bestuurlijke opdracht.
-  Blijf binnen de financiële kaders.

Uit de jaarrapportage 2021 van de bestuurlijke opdracht RSD valt o.a. op te maken dat de afgesproken KPI's over het jaar 2021 zijn gerealiseerd.

BUIG resultaat 2021
Het BUIG (gebundeld budget inkomensdeel) tekort over 2021 bedraagt € 438.191 (3,87%); dit heeft tot gevolg dat er over het jaar 2021 geen aanvraagprocedure Vangnetuitkering opgestart wordt, aangezien het ministerie van SZW een ondergrens hanteert van 7,5%.

Voortzetting dienstverlening Scalabor na 2022
Wij hebben op 14 december 2021 de intentie uitgesproken om Scalabor aan te wijzen als uitvoerder van de Wet sociale werkvoorziening ((Wsw) voor de periode 2023 tot en met 2025.




6.3.3 Inburgeringsbeleid

Jaar realisatie

2022

We zetten ons er voor in dat statushouders zo snel mogelijk kunnen beginnen met integreren en participeren. We doen dat samen met inwoners en maatschappelijke organisaties in onze gemeente. Integratie en participatie starten direct bij de huisvesting van de statushouder in onze gemeente.  

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Niet volgens plan

Niet volgens plan

Niet volgens plan

De taakstelling voor huisvesting van statushouders was in 2021 verhoogd. Dit in combinatie met krapte op de sociale woningmarkt heeft ertoe geleid dat wij de taakstelling niet gerealiseerd hebben. Ook de deelname aan de tijdelijke landelijke regeling ‘Financiële impuls versnelde huisvesting grote gezinnen vergunninghouders’ heeft niet het gewenste resultaat opgeleverd. De opgelopen achterstand in taakstelling moet in 2022 ingelopen worden.

Wij zijn bezig geweest met de voorbereiding en implementatie van de nieuwe Wet Inburgering die vanaf 2022 in werking treedt. Belangrijke onderdelen van de voorbereiding waren de vaststelling van het beleidsplan en de verordening inburgering en de inkoop van leerroutes. Daarnaast zijn met verschillende partners waaronder Vluchtelingenwerk en de RSD nieuwe afspraken gemaakt.

Voorstel raad

Bijsturing is niet nodig. Wij verzoeken u kennis te nemen van de stand van zaken.

6.3.6 Stimuleren dat meer inwoners die op het bestaansminimum leven aan het werk gaan (Armoedebeleid)

Jaar realisatie

2023

Voor inwoners geeft werk de grootste kans om (langdurige) armoede te doorbreken. Werk zorgt niet alleen voor meer inkomen maar draagt bij aan het eigen maatschappelijk welbevinden. Het accepteren van een baan vergroot de kans om door te groeien en in de toekomst meer te gaan verdienen. De RSD voert de opdracht uit om mensen in een uitkering te begeleiden naar werk.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

De RSD heeft zich vanuit de Bestuurlijke Opdracht 2021-2023 ingezet om inwoners met een bijstandsuitkering werkfit te maken en te bemiddelen naar werk.

6.3.7 Verminderen van sociale uitsluiting door armoede

Jaar realisatie

2023

Een deel van de inwoners die leeft in armoede wordt nog niet bereikt. Niet iedereen is op de hoogte van het bestaan van minimaregelingen. Wij geven meer bekendheid aan de minimaregelingen. Dit zodat huishoudens die meer gebruik maken van minimaregelingen (lokaal en landelijk) per maand meer geld overhouden om vrij te besteden. Naast de verbetering van het bereik kijken wij ook naar een efficiëntere regeling voor het meedoen in de samenleving op het gebied van sport en cultuur.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

De regeling Tijdelijke ondersteuning noodzakelijke kosten (TONK) is uitgevoerd. Deze regeling was bedoeld voor huishoudens die door de Coronacrisis te maken hadden met een forse inkomensdaling en daardoor noodzakelijke woonkosten niet meer konden betalen. We hebben hierover uitgebreid en actief gecommuniceerd, waaronder richting zelfstandige ondernemers. Er is weinig gebruik gemaakt van deze regeling.

Er is bekendheid gegeven aan de gemeentelijke collectieve zorgverzekering voor inwoners met een laag inkomen en hoge zorgkosten. Daarnaast was 2021 het eerste jaar voor de nieuwe Gelrepas, de pas voor minimagezinnen om mee te doen met sport, cultuur en recreatie. Ondanks de beperkende maatregelen vanwege Corona hebben meer mensen met een Gelrepas hier gebruik van gemaakt dan in 2020.

6.3.8 Sneller signaleren van schulden

Jaar realisatie

2023

We gaan inwoners met (beginnende) schulden vroegtijdig en actief benaderen om samen met hen te kijken wat nodig is. Dit om te voorkomen dat schulden van inwoners verder oplopen.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

We zijn aan de slag gegaan met vroegsignalering van schulden als nieuwe wettelijke taak. Vroegsignalering van schulden is het zo vroeg mogelijk in beeld brengen van mensen met financiële problemen om vroegtijdige hulpverlening mogelijk te maken. Wij hebben afspraken gemaakt met wettelijke signaalpartners over hoe zij betalingsachterstanden van vaste lasten zoals huur, zorgpremie en energie door kunnen geven aan ons. Dit, zodat wij de betreffende mensen konden benaderen voor het bieden van hulp.

6.3.9 Verhogen financiële zelfredzaamheid van inwoners met schulden

Jaar realisatie

2023

Het is niet voor iedereen eenvoudig om uit te komen met het inkomen. Als je financiële vaardigheden mist, is de kans op financiële problemen groter. Wij werken daarom aan verbetering van financiële vaardigheden van inwoners. Waar mogelijk kan een minder zwaar alternatief dan bewindvoering, zoals budgetbeheer, de inwoner verder helpen.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Wij hebben besloten om ons vooralsnog niet te richten op het adviesrecht van gemeenten, de zogenaamde opt-in regeling bij de rechtbank bij schuldenbewind. Belangrijkste reden is dat gemeenten de rechtbank pas kunnen adviseren nadat schuldenbewind al voor een inwoner is ingesteld. Als alternatief gaan wij werken aan een plan om meer regie te voeren op de instroom van schuldenbewind door meer samen te werken met bewindvoerders. Doel is voor inwoners een passend traject en het tijdig op- en afschalen van de ondersteuning waarin financiële zelfredzaamheid wordt gestimuleerd.

6.1 Structuurversterking (overkoepelend) incl. toegang

Doelstelling

 -

Vanaf 2023 geven we voor de toegang per inwoner jaarlijks niet meer uit dan gemiddeld in Gelderland.

Stand van zaken

In 2021 zijn de kosten die Zevenaar maakt voor de toegang per inwoner hoger dan bij de rekening 2020. In 2020 was het € 73 per inwoner, in 2021 is dit gestegen naar € 86. De realisatiecijfers over 2021 van de Gelderse gemeenten zijn nog niet beschikbaar. We kunnen daarom niet aangeven of wij dichter bij het Gelders gemiddelde zijn gekomen. De stijging van de kosten kan voor het grootste deel worden gerelateerd aan extra inhuur als gevolg van corona.

 -

In het cliëntervaringsonderzoek over 2021 scoort minimaal 88%, van de ouders van en jongeren met een individuele voorziening voor jeugdhulp op de vraag: "Bent u goed geholpen bij vragen en problemen?" minimaal een voldoende.

Stand van zaken

Zowel de jongeren als de ouders vinden dat zij goed geholpen worden door hun hulpverleners, namelijk 87% respectievelijk 93%. Hier ligt Zevenaar goed op koers.

 -

Vanaf 2020 geven we voor de Wmo (op de taakvelden 6.6 en 6.71) per inwoner jaarlijks niet meer uit dan gemiddeld in Gelderland

Stand van zaken

In Zevenaar maken 810 cliënten per 10.000 inwoners gebruik van een maatwerkarrangement tegenover 623 gemiddeld in Gelderland.

 -

In 2023 zijn de bezuinigingsmaatregelen van in totaal twee miljoen euro binnen het sociaal domein gehaald zoals deze in de begroting 2020-2023 zijn vastgesteld.

Stand van zaken

De bezuinigingsmaatregelen zijn netto verwerkt in de huidige begroting. We voeren de verbetervoorstellen uit. Bij de 2e Voortgangsrapportage waren we in de veronderstelling dat we binnen de begroting zouden blijven. Bij de jaarrekening blijkt nu zowel bij Jeugdzorg als de WMO een overschrijding van de geraamde kosten. Deze zijn deels te relateren aan corona en kunnen ook incidenteel worden gedekt. Het lijkt er echter op dat er ook sprake is van een structureel nadeel. In 2022 zal dit verder worden bekeken in samenhang met de dan beschikbare middelen.

 -

In de jaren 2020 t/m 2023 woont minimaal 945 van de 1000 inwoners van 75 jaar en ouder zelfstandig.

Stand van zaken

Per 1.000 inwoners wonen 945 inwoners van 75+ zelfstandig tegenover 917 volgens het Gelderse gemiddelde.

6.2 Jeugd en maatschappelijke ondersteuning

Doelstelling

 -

Vanaf 2023 geven we, per duizend jeugdigen, niet meer uit aan maatwerkdienstverlening 18- (taakveld 6.72) en geëscaleerde zorg (taakveld 6.82) dan gemiddeld in Gelderland.

Stand van zaken

Op basis van de Gelderse begrotingen over 2020 en 2021 zien we dat wij afgerond 25% meer begroten dan het Gelderse gemiddelde. Of ditzelfde percentage ook geldt voor de realisatiecijfers over 2020 is nog niet bekend. Deze vergelijkingscijfers zijn nog niet gepubliceerd. Echter Zevenaar begroot realistisch en het vermoeden is sterk dat veel andere gemeenten de stijgen de kosten nog niet volledig doorvoeren in de begroting.

Over 2020 blijkt dat Zevenaar € 333 per inwoner uitgeeft. Het Gelders gemiddelde bedraagt € 317. In 2020 hebben wij dus ongeveer 5% meer uit dan de andere Gelderse gemeenten. Op begrotingsbasis was dit verschil in 2020 25%.
In 2021 bedragen deze kosten voor Zevenaar € 371 wat ongeveer gelijk is aan de raming. We kunnen deze cijfers nog niet vergelijken met het Gelders gemiddelde omdat de gegevens over 2021 nog niet bekend zijn.

De organisatie is meerdere initiatieven gestart om de instroom in zorg te voorkomen of te beperken. In regionaal inkoop verband is het door aangepaste opleidingseisen en productbeschrijvingen niet meer mogelijk onderwijs gerelateerde activiteiten in te zetten vanuit de jeugdwet. Ook de contractafspraken rondom de inzet van dyslexie zijn aangescherpt.
Daarnaast is in Liemers verband een samenwerkingsafspraak gemaakt rondom de inzet van begeleiding binnen  het onderwijs . Consulenten worden aan de voorkant hierbij betrokken en er is een maximum aan uren gesteld. Daarnaast beschikt bijna elke huisarts in Zevenaar over een POH jeugd.

 -

Vanaf 2023 is het aantal jeugdigen met jeugdhulp met verblijf niet meer dan 0,1% hoger dan het gemiddelde in Gelderland.

Stand van zaken

Het Gelders gemiddelde over het eerste half jaar 2021 is 1,3%, ten opzichte van 1,5% voor Zevenaar. Daarmee zien we voor Zevenaar een stijging van 0,1% ten opzichte van het tweede half jaar 2020.

Er vallen verschillende zorgvormen onder ‘verblijf’. Er is geen analyse beschikbaar waaruit we kunnen afleiden of de stijging zit in het aantal plekken pleegzorg, in de residentieel verblijf, of andere vormen van verblijf. We kunnen dus niet aangeven of de stijging positief of negatief is. De lokale analyse is nog niet gestart.

In 2021 zijn de initiatieven uit 2020 voortgezet, zoals het regionale Perspectief overleg, waar de gemeente samen met de zorgaanbieders bekijkt welke zorg er passend in voor een jeugdige die dreigt uit huis geplaatst te worden.  Daarnaast is de wervingscampagne pleegzorg  herhaald om meer pleegouders te krijgen.
2021 stond ook in het teken van de implementatie van de wet woonplaatsbeginsel

 -

Vanaf 2023 is het aantal jongeren met een gedwongen maatregel niet meer dan 0,1% hoger dan het gemiddelde in Gelderland.

Stand van zaken

Gedwongen maatregelen treffen we op www.waarstaatjegemeente.nl onder de rubrieken Jeugdbescherming en Jeugdreclassering. De laatst beschikbare data betreffen de cijfers uit 2020. In Zevenaar heeft 1,4 % van de jongeren tot 18 jaar een Jeugdbeschermingsmaatregel en 0,4 % van de jongeren van 12 tot 23 jaar is in aanraking geweest met de Jeugdreclassering. Voor Gelderland zijn deze cijfers respectievelijk 1,3 % en 0,3 %. Hiermee blijven we binnen de bandbreedte van deze doelstelling en constateren we dat we tussentijds op koers zitten.

 -

Van alle casussen waar het gebiedsteam bij betrokken is neemt het aantal casussen dat als onveilig wordt gedefinieerd en waar een acute interventie nodig is jaarlijks met 5% af.

Stand van zaken

Deze doelstelling is gebaseerd op een verbetervoorstel naar aanleiding van de bevindingen van de Taskforce Zevenaar Sociaal Domein en de beleidsvisie uit begin 2020 om een specialistenteam te vormen, dat specifiek regie voert op zorg- en veiligheidscasussen. Implementatie van dit verbetervoorstel heeft vertraging opgelopen in 2020, maar vanaf mei 2021 is dit specialistenteam gestart. De onderliggende werkprocessen en de verwerking hiervan in de systemen zijn onder handen. Hierbij is ons doel te registeren hoeveel casussen via dit team worden afgedaan en welke zwaarte deze casussen worden ingeschaald volgens de AVE-methode. Deze data is nog niet beschikbaar.

 -

In het cliëntervaringsonderzoek over 2022 scoort minimaal 77% van de ouders en jeugdigen met een individuele voorziening op de vraag "Door de hulp gaat het beter met de jongere op school, werk of dagbesteding" dat het beter gaat met de jongere.

Stand van zaken

Uit het clientervaringsonderzoek over 2020 komt naar voren dat 71% van de jongeren en 80% van de ouders aangeeft dat het door de hulp (een beetje) beter gaat op school, werk of de dagbesteding. Voor wat betreft de jongeren ligt het percentage dus iets onder het streefpercentage en voor wat betreft de ouders ligt Zevenaar helemaal op koers.

 -

In het cliëntervaringsonderzoek over 2022 scoort minimaal 60%, van de inwoners met een Wmo maatwerkvoorziening op de vraag "mensen uit mijn omgeving om hulp vragen is voor mij … (0 = Heel erg moeilijk, 10 = Heel erg makkelijk)" minimaal een 7.

Stand van zaken

De uitkomsten van het cliëntervaringsonderzoek 2021 worden vertaald in een project. Een wens van de Participatieraad en één van de doelen is het verbeteren van de bekendheid van onafhankelijke cliëntondersteuning. Daar wordt in Q2 2022 een project voor opgestart.  

 -

In het cliëntervaringsonderzoek over 2022 geeft minimaal 75% van het aantal Wmo cliënten met één of meerdere van de volgende maatwerkvoorzieningen; begeleiding, dagbesteding, vervoer, rolstoel aan dat hij/zij beter kan meedoen aan de samenleving.

Stand van zaken

Gekeken is naar het percentage cliënten dat aangeeft onvoldoende of helemaal niet door de ondersteuning beter aan de samenleving kan deelnemen aan de samenleving. Dit omdat op verzoek van de Participatieraad de antwoordalternatieven zijn geüniformeerd; het antwoordalternatief ‘neutraal’ is toegevoegd. Het percentage dat dan met ‘onvoldoende’ of ‘helemaal niet’ heeft geantwoord geeft dan een betrouwbaarder beeld. Bij het vorige cliëntervaringsonderzoek over 2019 was dat 30% en bij het cliëntervaringsonderzoek over 2020 32%. Met andere woorden: dit jaar geven meer cliënten aan dat zij niet of onvoldoende door de ondersteuning beter mee kunnen doen aan de samenleving dan het vorig jaar. Uitgaande van een streefpercentage van 25% (= 100% - 75%), dan is de beleidsdoelstelling nog niet gehaald, want dan moet het percentage 25% of lager zijn.

6.3 (Arbeids)Participatie

Doelstelling

 -

Het aantal cliënten dat vanuit de toegang instroomt in Zevenaar Schuldenvrij neemt vanaf 2020 jaarlijks toe met 5%.

Stand van zaken

In navolging van de lokale pilot Schuldenvrij, is gestart met de nieuwe wettelijke taak vroegsignalering van schulden. Met deze werkwijze hebben we meer huishoudens met schulden eerder in beeld.

 -

Het aantal Zevenaarse inwoners dat in trede 1/2a bij RSD “de Liemers” zit en bekend is en een plan heeft bij de toegang van de gemeente Zevenaar neemt jaarlijks toe met 3%” ten opzichte van 2019.

Stand van zaken

De begeleiding van zorgklanten (trede 1 en 2a) heeft in de nieuwe bestuurlijke opdracht voor de RSD 2021- 2023 een structureel karakter gekregen. De jaarrapportage 2021 van de bestuurlijke opdracht RSD laat zien dat de afgesproken KPI over het jaar 2021 is gerealiseerd.

Verbonden partijen

Bedragen x € 1.000

Naam

Openbaar belang en doel

Bijdrage
2021

MGR Sociaal domein Centraal-Gelderland

Regionale samenwerking in het sociaal domein moet leiden tot kwalitatief goede en efficiënte dienstverlening aan de inwoners van de 11 gemeenten. Daarbij is het lokale beleid leidend. De MGR is van en voor de samenwerkende gemeenten.

De doelstelling van de MGR verschilt per module. Zo willen gemeenten samenwerken binnen de inkoop van het sociaal domein:

  • Samen sterker staan in de transformatie van het sociaal domein;
  • Samenwerking moet leiden tot verhoging van de kwaliteit van zorg, efficiency in de uitvoering van taken, lastendrukverlaging bij aanbieders door eenduidige uitvoering en versnelling van de transformatie door bundeling van kennis en inkoopkracht.

Samenwerking bij Onderwijszaken is gericht op:

  • Op eenduidige wijze uitvoeren van de Leerplichtwet;
  • Uitvoering geven aan de regionale RMC-taak (regionale meld- en coördinatiefunctie) op het gebied van voortijdig schoolverlaten;

Vanuit de module Onderwijszaken wordt samengewerkt met scholen, samenwerkingsverbanden passend onderwijs, sociale wijkteams, jeugdzorg en het Openbaar Ministerie met als doel de ontwikkelingskansen van kinderen en jongeren te optimaliseren.

Samenwerking bij het WSP heeft als doel:

  • Het vanuit één servicepunt samen met UWV benaderen van werkgevers en het matchen zodat er werkplekken ontstaan voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, levert voor inwoners van gemeenten nieuwe kansen op om hun inkomenspositie en leefomstandigheden te verbeteren.

5.232

Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem-Nijmegen (DRAN)

1.210

Deze pagina is gebouwd op 06/02/2022 08:00:10 met de export van 06/01/2022 14:05:14