Paragrafen

Lokale heffingen

Algemeen

Inleiding

De lokale belastingen vormen een belangrijk deel (grofweg 20%) van de inkomsten van de gemeente. Deze paragraaf geeft inzicht in de te verwachten of gerealiseerde opbrengsten van de verschillende belastingen, heffingen en retributies. De lokale belastingen bestaan uit algemene belastingen, bestemmingsheffingen en retributies. De opbrengsten van de algemene belastingen, zoals onroerendezaakbelastingen, parkeerbelasting, hondenbelasting en toeristenbelasting, behoren tot de algemene dekkingsmiddelen. Bij bestemmingsheffingen en retributies, zoals de afvalstoffenheffing, rioolheffing of leges, is sprake van een samenhang tussen de opbrengst en bepaalde aanwijsbare kosten of tegenprestaties.

In de Gemeentewet en enkele bijzondere wetten, zoals de Wet milieubeheer, staat aangegeven welke belastingen een gemeente mag heffen. Wij benutten een groot deel van de toegestane belastingsoorten. U besluit tot het invoeren, wijzigen of afschaffen van belastingen door het vaststellen van een verordening. Voor elke heffing stelt u een afzonderlijke verordening vast.

Beleid

U stelt de verordeningen vast voor alle gemeentelijke belastingen en heffingen. In deze verordeningen is ook opgenomen of -en tot welk bedrag- kwijtschelding mogelijk is. Bij het vaststellen van de tarieven voor 2021 gelden de volgende uitgangspunten:

  • De afvalstoffenheffing, rioolheffing, lijkbezorgingsrechten, marktgelden en leges mogen wettelijk gezien maximaal 100% kostendekkend zijn. Concreet betekent dit dat de geraamde baten van deze belastingen niet hoger mogen zijn dan de geraamde lasten die hiermee verband houden. Wij voldoen hieraan. Bij sommige heffingen, zoals marktgelden en lijkbezorgingsrechten, zien wij af van volledige kostendekking;
  • Het te hanteren inflatiepercentage voor 2021 is 1,7% (raming CPB);
  • De kosten die wij maken voor heffing en invordering van de belastingen en rechten worden op basis van een verdeelsleutel toegerekend naar de bestemmingsheffingen, zoals afvalstoffen- en rioolheffing en naar één verzamelpost voor de algemene heffingen. Deze verdeelsleutel is een zo goed mogelijke inschatting. Omdat het gros van de werkzaamheden niet specifiek aan één enkele belastingsoort is toe te rekenen, is een meer specifieke inschatting niet te maken.

Beleidskaders

Een essentieel kader is de beperking dat lokale belastingen en heffingen niet afhankelijk gemaakt mogen worden van inkomen, winst of vermogen. Inkomenspolitiek is voorbehouden aan het Rijk. De specifieke beleidskaders zijn opgenomen bij de verschillende belastingen en heffingen.

Ontwikkelingen

Indien van toepassing zijn er bij de betreffende belastingen of heffingen specifieke ontwikkelingen opgenomen. Een voorbeeld hiervan is het vervallen van de precariobelasting op kabels en leidingen per 1 januari 2022.

Opbrengsten

Bedragen x € 1.000

Belastingen en heffingen

Begroting primitief 2021

Begroting na wijziging 2021

Realisatie 2021

Verschil

Belastingen

Hondenbelasting

365

365

342

-23

Belasting op eigendom woningen

7.486

7.529

7.613

84

Belasting op eigendom en gebruik bedrijven

4.794

4.541

4.706

165

Precariobelasting

51

51

52

1

Precariobelasting kabels en leidingen

2.291

2.266

2.269

3

Reclamebelasting

115

115

107

-8

Toeristenbelasting

382

382

189

-193

Parkeerbelasting - parkeergelden

1.063

1.063

698

-365

Parkeerbelasting - parkeervergunningen

93

93

112

19

Totaal belastingen

16.640

16.405

16.088

-317

Heffingen

Leges - burgerzaken

134

99

110

11

Leges - paspoorten en rijbewijzen

379

379

417

38

Leges - opstellen en handhaven APV

54

54

27

-27

Marktgelden

36

36

25

-11

Afvalstoffenheffing

3.564

3.564

3.563

-1

Lijkbezorgingsrechten

145

145

139

-6

Leges - omgevingsvergunningen

661

851

1.262

411

Leges - ruimtelijke ordening

15

51

54

3

Leges - welstand

41

41

89

48

Rioolheffing

4.596

4.596

4.956

360

Vermakelijkhedenretributie

30

30

0

-30

Totaal heffingen

9.655

9.846

10.642

796

Totaal belastingen en heffingen

26.295

26.251

26.730

479

Overzicht kostendekkendheid

Heffingsoort
(bedragen x € 1.000)

Begroting 2021

Rekening 2021

Directe kosten

Over head

Baten

Dekkings %

Directe kosten

Over head

Baten

Dekkings %

Afvalstoffenheffing

3.431

106

3.536

100%

3.179

106

3.563

108%

Rioolheffing

4.088

570

4.658

100%

4.077

771

4.956

102%

Lijkbezorging

205

103

145.

47%

244

103

139

40%

Marktgelden

44

30

37

50%

52

30

25

31%

Leges:

Titel 1 Algemene dienstverlening

449

204

510

78%

421

204

527

84%

Titel 2 Omgevings- vergunningen

446

324

723

94%

594

364

1.405

147%

Titel 3 Europese Dienstenrichtlijn

53

50

46

44%

53

50

23

22%

Totaal leges

948

578

1.279

84%

1.067

618

1.955

116%

Per 2022 gebruiken wij een webapplicatie om de kostendekkendheid te analyseren terwijl we dit voorheen aan de hand van een excelbestand deden. Deze webapplicatie wordt door ongeveer 100 gemeenten in Nederland gebruikt waardoor we kennis en ervaringen op dit gebied kunnen delen. Bij de kostendekkendheidsanalyse in deze jaarrekening is deze webapplicatie op de achtergrond als vergelijking gebruikt. Bij deze vergelijking zijn geen opvallendheden geconstateerd.

Lokale lastendruk

Over de lokale lastendruk wordt jaarlijks door diverse organisaties gepubliceerd. In deze publicaties wordt bij het bepalen van de lastendruk veelal uitgegaan van verschillende gegevensverzamelingen en verschillende methoden van berekening en grondslagen. In de ene publicatie wordt bijvoorbeeld gewerkt met gemiddelden, in de andere worden verschillende standaardprofielen onderscheiden of wordt alleen een aantal tevoren geselecteerde heffingen opgenomen. Hierbij gaat het dan ook vrijwel altijd uitsluitend om de lasten voor bewoners, en dus niet voor bedrijven.
Informatie over lastendruk is onder andere te vinden bij de Provincie Gelderland, het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO), op Waar staat je gemeente en via de Lokale Lastenmeter.

Hieronder vindt u een overzicht van de gemiddelde lastendruk van een meerpersoonshuishouden op basis van de publicatie van COELO. De gemiddelde lastendruk is een zo'n goed mogelijke inschatting op een bepaald moment. Hierdoor kan de lastendruk iets afwijken van andere publicaties.

Belastingsoort

2020

2021

Afvalstoffenheffing

214

188

OZB eigendom woning

354

378

Rioolheffing

234

237

Kwijtschelding

Inleiding
Burgers die niet in staat zijn de gemeentelijke belastingen te betalen kunnen onder bepaalde voorwaarden in aanmerking komen voor kwijtschelding.

Beleid
Uw raad is hierbij gebonden aan wettelijk voorgeschreven regels (onder meer de Invorderingswet 1990). De gemeente heeft slechts een beperkte beleidsvrijheid.

De gemeenteraad bepaalt voor welke belastingsoorten kwijtschelding mogelijk is en de voorwaarden waaronder kwijtschelding plaatsvindt. Binnen die beleidsvrijheid maakt de gemeente gebruik van de mogelijkheid het percentage van kosten van bestaan op 100% te stellen. Dit betekent dat belastingschuldigen met een inkomen gelijk aan of lager dan 100% van het minimuminkomen (volgens de bijstandsnorm) in aanmerking kan komen voor gehele of gedeeltelijke kwijtschelding.

Deze pagina is gebouwd op 06/02/2022 08:00:10 met de export van 06/01/2022 14:05:14