Verkeer, vervoer en waterstaat

Wat hebben we gedaan?

Wat hebben we gedaan?

2.1 Verkeer en vervoer

2.1.1 Aanleggen 2e viaduct 7Poort

Jaar realisatie

2022

Bereikbaarheid van onze gemeente en de bedrijventerreinen in Zevenaar is belangrijk. Wij stimuleren de uitgifte van de kavels op 7Poort volop (zie programma 3).  Een belangrijke bijdrage hieraan levert het aanleggen van een 2e viaduct.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

De aanbesteding van het 2e viaduct 7Poort is afgerond. In het najaar van 2021 is de realisatie gestart en net voor de zomer 2022 wordt het 2e viaduct 7Poort opgeleverd.

2.1.2 Brengen en houden lokale wegennet op goed onderhoudsniveau

Jaar realisatie

2020

Uitvoeren noodzakelijk achterstallig onderhoud
U heeft het gewenste onderhoudsniveau op beeldkwaliteit van de openbare ruimte vastgesteld. Het is noodzakelijk dat wij op diverse wegen achterstallig onderhoud uitvoeren. Deze wegen zijn nu verkeersonveilig en uitstel van onderhoud is niet langer te verantwoorden. Wanneer wij geen maatregelen nemen, vallen de wegen onder de norm van wettelijke aansprakelijkheid en kunnen we schadeclaims verwachten.  

Vervangen brug Eltenseweg
Op basis van uitgevoerde constructiemetingen en de daaruit blijkende slechte conditie van de brug mogen zware vrachtvoertuigen (> 40 t) geen gebruik meer maken van deze brug. Deze tijdelijke maatregel kan tot claims leiden van diverse transportbedrijven, doordat ze ongeveer 10 km moeten omrijden. Het overige vrachtverkeer hebben we moeten beperken door eenrichtingsverkeer in te stellen. We kunnen de brug nu met een noodmaatregel (een extra pijler aanbrengen) weer toegankelijk maken voor al het vrachtverkeer. De begrote kosten hiervan bedragen ongeveer € 50.000. Deze kosten dekken wij uit het krediet (€ 650.000) van de ‘vervanging brug Eltenseweg’ dat aangevraagd is in de Kadernota 2018-2022. Door deze tijdelijke maatregel kan het restant krediet (€ 600.000) doorschuiven van 2019 naar 2022. Dit uitstel geeft mogelijkheden om samen met Kreis Kleve (D) een integraal plan te maken om het gebied verder in te richten, waardoor we mogelijk kosten kunnen besparen en een meer passende oplossing mogelijk wordt.

Reconstructie Halve Maan Lobith
Het projectgebied ‘reconstructie Halve Maan ’ omvat het gebied tussen de rotonde Batavenweg en Herwensedijk. In dit projectgebied realiseren wij een fietsverbinding, vervangen wij ook alle verhardingen en renoveren we het grootste gedeelte van het openbare groen. Verder parkeren automobilisten op de Halve Maan op de rijbaan. Na de herinrichting kunnen zij alleen nog parkeren in de parkeervakken.

Herinrichting Kop van Tolkamer
De aanleiding voor de projecten is de achterstand in onderhoud openbare ruimte (verpaupering). De Kop van Tolkamer onderscheidt zich van de omgeving. Door de kwaliteitsimpuls en het opknappen van de openbare ruimte ontstaat in de Kop van Tolkamer een toeristische meerwaarde, waarmee de Kop van Tolkamer op de kaart wordt gezet.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Vervangen brug Eltenseweg
In afwachting van de geplande vervanging is de brug door tijdelijke maatregelen weer veilig. Jaarlijks monitoren wij de brug 4 keer op het aspect van veiligheid. Deze inspecties hebben wij in 2021 uitgevoerd. Wij constateren dat de brug nog steeds in relatief goede staat verkeert.

Reconstructie Halve Maan Lobith
Dit werk is afgerond.

Herinrichting Kop van Tolkamer
In 2021 hebben wij inzicht verschaft in de staat van de rioleringen. Op basis van dit onderzoek hebben wij een vervangingsplan opgesteld.

2.1.3 Infrastructuur voorbereiding en uitvoering

Jaar realisatie

2027

In de huidige coalitieperiode (en verder) gaan we bestaande wegen herinrichten en voeren we planstudies uit naar nieuwe wegen. In een aantal gevallen heeft u al een krediet beschikbaar gesteld voor capaciteit, onderzoek en uitvoering.
De investeringen hebben betrekking op de volgende projecten:

  • Coördinatie en regie infrastructurele projecten in de uitvoering
  • Project A15/A12
  • Aanpassing Arnhemseweg en weg Hengelder (waaronder Herinrichting parkeerplaatsen sportvelden Hengelder, Oversteek Douwe Dekkerstraat en onvoorziene werken; nagenoeg gereed)
  • Planvorming herinrichting Edisonstraat
  • Planvorming herinrichting Mercurion
  • Planvorming herinrichting Doesburgseweg
  • Spoorverdubbeling Zevenaar-Didam (gereed)
  • Herinrichting Babberichseweg
  • Planstudie doortrekking Witte Kruis/MER
  • Monitoring geluid, fijnstof en trillingen
  • Onderzoeken akoestische maatregelen onderliggend wegennet
  • Effecten realisatie vliegveld Lelystad voor Zevenaar

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Advies en planvorming A15 en A12.
Het is wachten op de uitspraak van de RvS. In afwachting van deze uitspraak is de aannemer GelreGroen gestopt met de voorbereidende werkzaamheden. De tussenliggende periode wordt gebruikt om samen met Rijkswaterstaat, Provincie, buurgemeenten en Waterschap plannen nog verder op elkaar af te stemmen.
Zodra er een positieve uitspraak van de RvS is, worden de werkzaamheden intensiever opgepakt.

Advies/planvorming spoorverdubbeling Zevenaar-Didam.
Het project is nagenoeg afgerond. Er is nog een aantal openstaande punten die ook in de afrondende fase zitten. Deze gaan m.n. over de grondoverdracht en oplevering terreinen.

Onderzoek PlanMER Witte Kruis (verbinding Gelders Eiland met A12).
Het onderzoek naar het PlanMER is afgerond. In het bestuurlijk overleg met de Provincie is gekozen om de Gebiedsaanpak Babberich nader uit te werken. Dat wordt in 2022 opgepakt. De kosten daarvoor worden gefinancierd uit de subsidie Mobiliteit van de Provincie. Voor de uitvoering van de Gebiedsaanpak zal Zevenaar ook substantieel financieel moeten bijdragen.

Voorbereiding reconstructie weg Hengelder.
Dit project is afgerond.

Voorbereiding reconstructie Arnhemseweg.
Dit project is afgerond.

Uitvoering reconstructie Hengelder.
Dit project is gerealiseerd. In de RIB 2021-100 is inhoudelijke verantwoording afgelegd en is toelichting gegeven over de besteding van de beschikbaar gestelde middelen. Het krediet kan daarom worden afgesloten.

Uitvoering reconstructie Arnhemseweg.
Dit project is gerealiseerd. In de RIB 2021-100 is inhoudelijke verantwoording afgelegd en is toelichting gegeven over de besteding van de beschikbaar gestelde middelen. Het krediet kan daarom worden afgesloten.

Oversteek Douwes Dekkerstraat.
Dit project is gerealiseerd. In de RIB 2021-100 is inhoudelijke verantwoording afgelegd en is toelichting gegeven over de besteding van de beschikbaar gestelde middelen. Het krediet kan daarom worden afgesloten.

Planvorming Herinrichting Doesburgseweg.
Dit wordt opgepakt nadat de uitspraak van de Raad van State over het project ViA15 bekend is én voordat de afsluiting van de Griethse Poort plaatsvindt.

Planvorming Herinrichting Edisonstraat.  
Wij onderzoeken welke maatregelen (tijdelijk) genomen kunnen worden om het toekomstig verkeer via de Edisonstraat te begeleiden totdat de aanpassingen aan de Griethse Poort en Doesburgseweg gereed zijn.

Planvorming Herinrichting Mercurion.
Dit wordt opgepakt nadat de Griethsepoort is afgesloten in het kader van het project ViA15.

Monitoring geluid/fijnstof/trillingen A12/A15.
Er vindt onderzoek plaats naar de effecten van de nieuwe infrastructuur voor de omgeving in Zevenaar. Er is gestart met een nulmeting. Nadat de Arnhemseweg en weg Hengelder gereed waren, is in 2021 een nieuwe meting uitgevoerd. Vanwege de coronacrisis was deze niet representatief en daarom wordt in 2023 een nieuwe meting gedaan. De laatste meting vindt plaats na voltooiing van het project ViA15.

Coördinatie en regie infrastructurele projecten in uitvoering.
Afstemming en uitvoering tussen de diverse infrastructurele projecten die in voorbereiding of uitvoering zijn zowel intern als extern en regionaal (buurgemeenten en andere stakeholders). De afstemming vindt in goed overleg plaats en heeft zijn nut bewezen. Het college heeft eind 2021 d.m.v. een RIB verantwoording van de reconstructie Arnhemseweg en Weg Hengelder en de daarbij behorende scope-uitbreidingen afgelegd. Hiermee vervalt ook het nut en de noodzaak voor dit krediet voor coördinatie en regie. Deze kan daarom worden afgesloten.

Herinrichting Babberichseweg als fietsstraat.
Het Voorlopig Ontwerp is gereed. De inspraak met de omgeving wordt opgestart en vervolgens kan het Definitief Ontwerp (DO) gemaakt worden. Kosten voor DO en uitvoering worden betaald uit de Provinciale subsidie en het krediet dat door de raad onlangs beschikbaar is gesteld.

2.2 Parkeren

2.2.1 Verbeteren parkeervoorzieningen

Jaar realisatie

2022

Parkeerautomaten
Wij hebben de parkeerautomaten in 2019 vervangen. Na evaluatie en ontwikkelingen zoals belparkeren en invoeren kraskaarten voor bezoekers in gebied A, lijkt de huidige situatie qua aantal parkeerautomaten te volstaan.

Digitaliseren van de parkeervergunningen
I n het kader van de digitalisering en om eventuele veranderingen in het parkeer/uitgiftebeleid aan te brengen willen wij een parkeeronderzoek laten uitvoeren. Dit onderzoek is essentieel om de parkeersituatie en parkeerdruk in het centrum en de schil goed in kaart te brengen en daardoor veranderingen te kunnen doorvoeren. Dit is een van de basisonderdelen voor de digitalisering en veranderingen in het beleid.

Parkeerbeleid
Wij streven er naar het parkeerbeleid in samenspraak met bewoners, ondernemers en bezoekers in 2021/2022 te actualiseren.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Digitaliseren van de parkeervergunningen
In het kader van de digitalisering en om eventuele veranderingen in het parkeer-/uitgiftebeleid is er in het 4e kwartaal 2021 een parkeeronderzoek geweest. Dit onderzoek is essentieel om de parkeersituatie en parkeerdruk in het centrum en de schil daaromheen goed in kaart te brengen om eventueel veranderingen te kunnen doorvoeren. Door de situatie rondom corona kon dit onderzoek niet eerder worden gehouden. Om de complete digitalisering te kunnen doorvoeren, zal eerst een deel van het beleid moeten worden aangepast.
Er is eind 2021 een nieuwe applicatie aangeschaft voor de parkeervergunningen aangezien de huidige applicatie niet meer ondersteund wordt. Deze nieuwe applicatie zal naar verwachting eind 2e, begin 3e kwartaal 2022 worden uitgerold en waar mogelijk de digitalisering van de parkeervergunningen starten.

Parkeerbeleid
Mede door corona en het uitstellen van het parkeeronderzoek is het parkeerbeleid nog niet aangepast. Het parkeeronderzoek is 4e kwartaal 2021 gehouden en het rapport van de parkeerdrukmeting dat we hebben laten maken levert heel veel cijfermateriaal op. Dit moet geanalyseerd en gewogen worden en worden vertaald naar beleid. Dit is erg complex gebleken omdat er diverse zaken door elkaar spelen. Wij streven er naar om het actualiseren van het parkeerbeleid en parkeerverordening in 2022 af te ronden.

Verbonden partijen

Bedragen x € 1.000

Naam

Openbaar belang en doel

Bijdrage
2021

Deze pagina is gebouwd op 06/02/2022 08:00:10 met de export van 06/01/2022 14:05:14