Verkeer, vervoer en waterstaat

Wat heeft het gekost?

Baten en lasten per programma

Exploitatie (bedragen x € 1.000)

Primitieve begroting

Na wijziging

Realisatie

Verschil

Baten

197

628

1.464

836

Lasten

5.291

6.587

6.479

108

Resultaat voor bestemming

-5.093

-5.959

-5.015

944

Mutaties reserves

Baten

68

1.003

877

-125

Lasten

0

0

0

0

Totaal mutaties reserves

68

1.003

877

-125

Resultaat na bestemming

-5.026

-4.956

-4.138

819

Verschillenanalyse

2.

Verkeer, vervoer en waterstaat

2.1 Verkeer en vervoer - Gladheidsbestrijding
De oorzaak voor dit incidentele nadeel is tweeledig. Ten eerste is er een nadeel ontstaan door de extra inkoop van zout vanwege de extreme weersomstandigheden in februari 2021. Daarnaast zijn er meer tractoren ingehuurd. Dit was noodzakelijk doordat de tractoren van de werf in technische zin niet meer voldeden. Hierdoor was de inhuurbehoefte groter. Inmiddels zijn er nieuwe tractoren aangeschaft.

-58.000

N

I

2.1 Verkeer en vervoer - Verkeersbeleid
De activiteiten voor Verbeteren openbaar vervoer/vervoer op maat worden voor het grootste gedeelte gedekt uit een subsidie. Per saldo zijn deze in de jaarrekening budgettair neutraal. Bij de lasten een voordeel van € 284.000.

284.000

V

I

2.1 Verkeer en vervoer - Verkeersbeleid
De gemeente Zevenaar heeft ter voorbereiding op de doortrekking A15 en verbreding van de A12, de Arnhemseweg en de weg Hengelder gereconstrueerd. Deze reconstructies zijn gefinancierd door de provincie. De scope uitbreidingen(uitbreidingen gelegen buiten de projectgrens van beide reconstructies) zijn deels door RWS en deels door Zevenaar gefinancierd. De projecten zijn opgeleverd binnen de beschikbaar gestelde kredieten/subsidies, waarbij vooral de Integrale Gebiedsvisie Hengelder een positief eindresultaat laat zien. Bij de baten een voordeel van € 941.000. (In RIB 2021-100 staat een nadere toelichting.)

941.000

V

I

2.1 Verkeer en vervoer - Verkeersbeleid
De activiteiten voor Verbeteren openbaar vervoer/vervoer op maat worden voor het grootste gedeelte gedekt uit een subsidie. Per saldo zijn deze in de jaarrekening budgettair neutraal. Bij de baten een nadeel van € 284.000.

-284.000

N

I

2.1 Verkeer en vervoer - Wegen
Op wegen is op de lasten een nadeel gerealiseerd van € 214.000. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door de bijdrages die nutsbedrijven leveren voor de verhardingen. Deze ontvangsten doteren we aan de voorziening wegen, zodat we hier in de toekomst groot onderhoud aan diezelfde verhardingen voor kunnen plegen. Deze bijdrages zijn, zoals u kunt zien bij de toelichting op de baten, hoger uitgevallen, waardoor ook de dotatie aan de voorziening hoger uitvalt dan geraamd. Daarnaast wordt het verschil verklaard door een hogere doorbelasting vanuit de interne organisatie en lager uitvallende kapitaallasten.

-214.000

N

I

2.1 Verkeer en vervoer - Wegen
De gemeente krijgt een vergoeding van nutsbedrijven wanneer er ten behoeve van nieuwe aanleg of schades van nutsbedrijven wegen of trottoirs aangetast worden. Deze ontvangsten doteren we aan de voorziening wegen, zodat we hier in de toekomst groot onderhoud aan diezelfde verhardingen voor kunnen plegen. Deze bijdrages zijn € 157.000 hoger uitgevallen dan begroot.

157.000

V

I

2.2 Verkeer en vervoer - Parkeren
Het voordeel op parkeren bedraagt € 70.000. Voor € 50.000 is dit voordeel ontstaan doordat de conversie van de software van het digitaal parkeren en de naheffingen niet in 2021 maar in 2022 plaatsvindt. Dit betekent een voordeel in 2021. In de 1e voortgangsrapportage wordt het budget opnieuw aangevraagd voor 2022. Daarnaast is de geldinzameling en de meldkamer overgegaan naar een andere, goedkopere leverancier. Dit levert een voordeel op van € 20.000.

70.000

V

I

0.10 Mutaties reserve - Wegen
In 2016 is de reserve wegen in de voormalige gemeente Rijnwaarden gevormd vanuit de voorziening wegen. Deze wenden we aan voor kosten achterstallig onderhoud aan wegen in de voormalig gemeente Rijnwaarden. In de tweede voortgangsrapportage 2021 hebben we een onttrekking geraamd, maar deze is lager uitgevallen. Dit levert een nadeel op van € 125.000.

-125.000

N

I

Overige verschillen -
Programma 2 komt in de jaarrekening 2021 uit op een financieel nadeel van totaal € 818.500. Naast de hierboven omschreven afwijkingen zijn er enkele kleine verschillen welke niet nader toegelicht worden.

47.500

V

I

Deze pagina is gebouwd op 06/02/2022 08:00:10 met de export van 06/01/2022 14:05:14