Wat hebben we gedaan?
4.1 Onderwijs | ||
4.1.2 Bouwen kwalitatief goede schoolgebouwen | Jaar realisatie | 2022 |
---|---|---|
We bouwen kwalitatief goede schoolgebouwen en waar mogelijk een Kindcentrum. De schoolgebouwen worden gebouwd op basis van het nog op te stellen IHP. We reserveren middelen voor de onderwijshuisvesting. Het gaat hierbij om investeringen voor basisscholen en voor aanpassingen van de locaties van het Voortgezet Onderwijs. Bij het beoordelen van de ingediende aanvragen voor schoolgebouwen nemen we duurzaamheidsaspecten in overweging. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Niet volgens plan | Niet volgens plan | Volgens plan | |||
Het IHP is eind 2019 vastgesteld. De verbouwing van de scholen aan de Platanenlaan is in 2020 afgerond voor zover het de gebouwen betreft. Het buitenterrein is nog in ontwikkeling. De verbouwing van de Guido Gezellestraat voor de Sterrenschool (basisonderwijs) en kinderopvang LiemersLotus is in 2021 grotendeels afgerond. De financiële verantwoording volgt in 2022. De voorbereiding van de verbouwing van de Carrousel/de Maatjes is gestart. Een haalbaarheidsonderzoek naar de huisvesting van primair (Wissel/Tamboerijn) en voortgezet onderwijs op de locatie Vestersbos wordt voortgezet met een aanvullend onderzoek naar twee varianten en de mogelijke effecten hiervan op de omgeving. | |||||
4.1.3 Beleid maken huisvesting voortgezet onderwijs | Jaar realisatie | 2021 | |||
---|---|---|---|---|---|
We gaan de huisvesting van het voortgezet onderwijs herzien. Dit is nodig vanwege de daling van leerlingenaantallen en wijziging van het onderwijsconcept. In overleg met het schoolbestuur van het Liemers college en de gemeenten Duiven en Montferland bepalen wij samen welke voorzieningen wanneer gerealiseerd moeten zijn. Wij dragen voor ongeveer 40% bij in de totale kosten van de investeringen. Om in 2020/2021 aanpassingen te kunnen realiseren, hebben wij in 2019 een investering in de begroting opgenomen. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
In 2021 is samen met de GRHVOL een haalbaarheidsonderzoek naar de huisvesting van voortgezet onderwijs uitgevoerd. Dit onderzoek is in combinatie met het haalbaarheidsonderzoek naar de huisvesting van primair onderwijs op locatie Vestersbos uitgevoerd. Er is besloten door de Zevenaarse raad (24 november 2021) tot het doen van aanvullend onderzoek. Hier is ook aanvullend krediet voor beschikbaar gesteld. | |||||
4.1.5 Bevorderen van lezen en tegengaan van taalachterstand | Jaar realisatie | 2025 | |||
---|---|---|---|---|---|
Wij rollen de komende jaren het rijksbeleid ‘Tel mee met Taal’ lokaal verder uit om taalachterstand van jongs af aan te bestrijden en leesbevorderingsactiviteiten te stimuleren. Daarnaast gaan we succesvolle pilots binnen de specifieke regeling Volwasseneneducatie borgen binnen het structurele aanbod van het Taalhuis. Het Taalhuis helpt mensen die moeite hebben met taal en digitaal (lezen, schrijven, rekenen, computervaardigheden) om beter te leren lezen en schrijven. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
In 2021 hebben we een drietal projecten ondersteund die taal en lezen bij jonge kinderen en ouders bevorderen. Deze staan in de uitvoeringsagenda bij het onderwijskansenplan. Het zijn de volgende projecten: de Boekstartcoach, de Bibliotheek Op School en het project leesstimulering op de basisschool en het voortgezet onderwijs. De Boekstartcoach heeft ouders van jonge kinderen geholpen bij het lezen en voorlezen. In 2021 heeft Kunstwerk! de bibliotheek specifiek aandacht besteed aan ouders die behoefte hebben aan meer ondersteuning bij de taal. Zij werden dan doorverwezen naar een cursus van het ROC of een Taalmaatje van Caleidoz. De activiteiten zijn tijdens de Coronamaatregelen zoveel mogelijk doorgegaan. | |||||
4.1.7 Bevorderen van een veilig en zorgzaam schoolklimaat | Jaar realisatie | 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|
Wij streven naar een (sociaal) veilig klimaat op en rondom de scholen voor voortgezet onderwijs in de gemeente Zevenaar. Omdat een veilige omgeving voorwaarde is voor leren en ontwikkelen, werken wij met de netwerkpartners aan een eenduidig en sluitend stelsel van afspraken ten behoeve van het voorkomen en bestrijden van overlast, vandalisme en ander (crimineel) gedrag. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
Het Halt-spreekuur op school (Liemers College) is in 2021 succesvol voortgezet. Halt heeft één spreekuur per maand uitgevoerd in de maanden maart t/m juni en september t/m november. De activiteiten van het Jongerenwerk op School en het Schoolmaatschappelijk Werk zijn geëvalueerd. De gemeentelijke cofinanciering hiervan is, conform bezuinigingsvoorstel 18, komen te vervallen per 2022. Vanwege de ondersteuning die beide projecten bieden in het tegengaan van de effecten van de corona-maatregelen onder jeugdigen, worden zowel het Jongerenwerk op School als het schoolmaatschappelijk werk tijdelijk voortgezet vanuit de gemeentelijke middelen voor het Nationaal Programma Onderwijs. | |||||
4.1.8 Bevorderen deelname educatieaanbod van beperkt geletterden | Jaar realisatie | 2023 | |||
---|---|---|---|---|---|
We streven ernaar dat meer inwoners in de gemeente Zevenaar de reken- en taalbasisvaardigheden beheersen zodat zij mee kunnen doen in onze samenleving. Het draagt bij aan inclusie, aan een betere gezondheid, een betere financiële positie en meer kansen op de arbeidsmarkt. Ook draagt het bij aan de ontwikkeling van hun kinderen. Naast de doorontwikkeling van de netwerksamenwerking binnen het Taalhuis blijft het gemeentelijk (preventieve) beleid t.b.v. lees- en taalstimulering, een aanjager voor het bewustwordingsproces dat Lezen Loont! |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
Aan het Regionaal programma volwasseneneducatie 2021, vastgesteld door het regionaal Portefeuillehoudersoverleg Onderwijs, is uitvoering gegeven. Focuspunt was onder meer het bereiken van laaggeletterde inwoners met Nederlands als moedertaal (NT1). Daartoe is onder andere de doorverwijzing vanuit de Regionale Sociale Dienst versterkt. Ook is nauw samengewerkt met onderwijspartners en kinderopvangorganisaties om taalachterstand bij kinderen én ouders te signaleren en aan te pakken. Partners in het Taalhuis de Liemers hebben in 2021 diverse cursussen en taaltrajecten aangeboden, en ondanks corona-maatregelen in het onderwijs hun deelnemers zo goed mogelijk bij de les gehouden. | |||||
4.2 Kinderopvang | |||||
4.2.1 Toegang bieden tot kinderopvang | Jaar realisatie | 2022 | |||
---|---|---|---|---|---|
Wij zetten in op een kwalitatieve voorschoolse voorziening voor alle jonge kinderen. Dit geldt voor het aanbod voor peuters van ouders die recht hebben op Kinderopvangtoeslag en ouders die gebruik maken van een gesubsidieerde peuterplek. De uitvoering van de wettelijke taken gericht op Toezicht (Inspectie en Handhaving) registreren wij in het Landelijk Register Kinderopvang, waardoor we de uitvoering ook kunnen toetsen volgens de wettelijke kaders. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken | ||
Volgens plan | Volgens plan | Volgens plan | |||
De harmonisatie van kinderopvang en peuterspeelzaalwerk is in 2018 ingevoerd. De gemeente heeft in 2021 evenals de voorgaande jaren een subsidie verleend aan de voorschoolse organisaties. Deze subsidie is bedoeld voor de peuters waarvan de ouders geen kinderopvangtoeslag ontvangen van het rijk. De kosten zijn betaald uit de reguliere begroting en uit het rijksbudget voor onderwijsachterstandenbeleid. | |||||
4.3 Natuur- en Milieueducatie (NME) | |||||
4.3.1 Voorlichten over voeding, beweging en gezondheid in relatie met natuur en milieu | Jaar realisatie | 2021 | |||
---|---|---|---|---|---|
De NME geeft mede invulling aan thema's voeding, beweging en gezondheid. Binnen de NME worden inwoners, waaronder kinderen, voorzien van kennis, inzicht en vaardigheden op het gebied van natuur en milieu. Gecombineerd met een goed ontwikkeld waardebesef wordt er een basis gelegd om bewuste keuzen te maken ten aanzien van een duurzame en leefbare samenleving. |
Stand van zaken | 1e VGR | 2e VGR | Jaar stukken |
---|---|---|---|
Volgens plan | Niet volgens plan | Niet volgens plan | |
Door corona zijn er minder lesactiviteiten en excursies georganiseerd, tijdelijk geen dieren uitgeleend en minder gastlessen gegeven. Wel is de uitleen van leskisten en materialen doorgegaan. | |||
Voorstel raad | |||
Na de zomervakantie 2022 verwachten we dat NME Liemers een normaal jaarprogramma kan gaan draaien. |
Verbonden partijen
Bedragen x € 1.000
Naam | Openbaar belang en doel | Bijdrage |
---|---|---|
Huisvesting voortgezet onderwijs in de Liemers (GRHVOL) | Op het gebied van huisvesting voortgezet onderwijs werken de gemeenten Duiven, Montferland en Zevenaar samen in een Gemeenschappelijke Regeling Huisvesting Voortgezet Onderwijs Liemers. Door deze samenwerking kunnen er in alle drie de gemeenten grote renovaties en nieuwbouw plaatsvinden, die de gemeenten zelfstandig moeilijk kunnen realiseren. | 845 |