Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Wat hebben we gedaan?

Wat hebben we gedaan?

8.1 Ruimtelijke Ordening

8.1.1 Invoeren Omgevingswet

Jaar realisatie

2023

Dit betreft een transitieopgave die sinds 2017 is ingezet en doorloopt tot 2021 (invoering Omgevingswet) en de jaren daarna. "De Omgevingswet raakt een groot deel van de organisatie. Uitgangspunt is dat we op1 januari 2021 voldoen aan de eisen die de VNG stelt aan de inwerkingtreding van de Omgevingswet. Wij stellen hiervoor een route vast. Wij passen ons instrumentarium aan de nieuwe wettelijke vereisten aan. Hierbij is digitalisering van gegevens en het eenvoudig kunnen benaderen van die gegevens een belangrijk onderdeel. Ook het vaststellen van een omgevingsvisie en toewerken naar 1 omgevingsplan voor het grondgebied van de gemeente. Wij zetten in op participatie van inwoners, ondernemers en instanties. Intern kijken wij naar de gevolgen voor de organisatie op het gebied van functies, cultuur, competenties en integraliteit. Vraag die daarbij centraal staat is: "Hoe kunnen we samen met onze inwoners plannen zo goed mogelijk realiseren en welke vorm van dienstverlening en participatie vanuit de gemeente hoort daarbij?

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan, vanuit de opgave die er ligt om de organisatie voor te bereiden op de invoering van de Omgevingswet. Met het uitstellen van de invoering van de Omgevingswet is de planning wel aangepast. In 2021 hebben de werkgroepen verder gewerkt binnen de verschillende sporen van de Omgevingswet. Zo zijn we aangesloten op het landelijk digitale stelsel, is een koersdocument voor de omgevingsvisie opgesteld, zijn verschillende beleidsvoorstellen in concept opgesteld, de 'omgevingstafel' voorafgaand aan aanvragen is vormgegeven. We hebben een start gemaakt met het bundelen van beleid voor de fysieke leefomgeving en werken richting inwerkingtreding van de wet aan de hand van de lijst met minimale eisen van de VNG.   

8.2 Stedelijke vernieuwing

8.2.1 Herinrichten BAT-terrein

Jaar realisatie

2020

In 2018 zijn wij gestart met de herinrichting van het BAT-terrein. Het betreft een herstructurering van een bedrijventerrein. Dit biedt een kans om woningbouw te realiseren op een strategische plek bij de binnenstad, het treinstation en aan het landgoed. Met de huidige invulling is het gebied niet toegankelijk en vormt het een barrière in de stad. Door de herontwikkeling wordt het gebied toegankelijk en zo komt er onder meer een verbinding tussen het centrum en het landgoed en de groene wig.  Met de eigenaar stemmen wij de stedenbouwkundige opzet van de woonblokken en de openbare ruimte af. Uitgangspunt daarbij is dat het industriële karakter zoveel mogelijk behouden blijft.
Wij hebben begin 2018 het voorterrein aangekocht, een deel van de gronden achter Huis Rijck en rondom Hal 12. Hiermee kunnen wij versneld uitvoering geven aan de inrichting van het voorterrein voor Hal 12 en gemeentehuis.  De herinrichting van het voorterrein betekent een kwaliteitsslag voor onze gemeentelijke panden en een upgrade van de Kerkstraat. Het terrein achter Huis Rijck wordt deels ingezet voor de verkoop van Huis Rijck. Het overige deel vullen wij in met (fiets)parkeren en andere voorzieningen ten behoeve van Hal 12 en gemeentehuis. Voor de herinrichting van deze gronden moeten wij bovengronds en ondergronds maatregelen treffen.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Gerealiseerd

De opening van het voorterrein Turmac Cultuurfabriek en de Kerkstraat heeft begin maart 2022 plaatsgevonden. Het project wordt financieel afgesloten. Deze areaaluitbreiding (gehele BAT-terrein en voorterrein Turmac Cultuurfabriek) is niet financieel gedekt binnen de beheer- en onderhoudsbudgetten Openbare Ruimte. Hier komen wij in 2022 met een voorstel bij u op terug.

8.3 Wonen en bouwen

8.3.1 Herontwikkelen Vestersbos Zevenaar

Jaar realisatie

2024

Herontwikkelen van de locatie van de voormalige schoolgebouwen van het Liemers College aan het Vestersbos in Zevenaar.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

De opgave was herontwikkeling van de voormalige schoollocatie Vestersbos 4 in Zevenaar ten behoeve van woningbouw. Wij hebben dit onderzoek on hold gezet.
U heeft op 16 september 2020 besloten krediet beschikbaar te stellen voor een haalbaarheidsstudie naar de huisvesting van het PO. Het haalbaarheidsonderzoek naar huisvesting van het PO in combinatie met VO en/of sportvoorziening is in 2021 afgerond. Op 24 november 2021 heeft u besloten een aanvullend krediet beschikbaar te stellen voor het doen van aanvullend onderzoek en de effecten van twee varianten uit het haalbaarheidsonderzoek. U heeft eveneens de stedenbouwkundige kaders voor de locatie Vestersbos vastgesteld. Met dit krediet worden de (voorbereidende) planologische kosten gedekt om te komen tot een gewijzigd bestemmingsplan.

8.3.2 Regie op woningbouwprogramma

Jaar realisatie

2027

Op basis van de Liemerse Woonagenda voor de periode 2017-2027 stellen wij uitgangspunten vast voor het woningbouwprogramma. Op basis van die uitgangspunten stellen wij een flexibele woningbouwprogrammering vast met maatwerk per kern. Om nieuwe kansrijke initiatieven mogelijk te maken brengen wij de capaciteit van woningbouwlocaties, die niet aansluiten bij de vraag op lange termijn, terug.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

De regie op woningbouwprogramma is een continue proces. Wij willen een continue bouwstroom op gang houden.  De lokale overheid speelt bij het aanbieden van voldoende woongelegenheid een belangrijke regierol. Wij gaan samen met marktpartijen en woningcorporaties ervoor zorgen dat binnen de gemeente goede en voor alle doelgroepen de juiste woningen beschikbaar zijn. Om de behoefte in te vullen bieden wij een gedifferentieerd woningbouwprogramma aan en zetten wij in op kwaliteit (bouwen naar behoefte).  Voor een actueel beeld houden wij om de drie jaar een regionaal woningmarktonderzoek, in 2022 is het eerst volgende onderzoek. Daarnaast zijn meerdere afspraken (o.a. Woondeal, Liemerse Woonagenda en prestatieafspraken), acties dan wel overeenkomsten opgesteld die het mogelijk maken om een gedifferentieerd woningbouwprogramma te realiseren in de loop der jaren.
De komende jaren hebben wij nog een forse opgave, waarbij wij de uitkomsten uit de behoeftecijfers en het ingezette beleid voor inzetten. Bij betaalbaar bouwen zijn in de Liemers vergaande afspraken gemaakt. Wel moeten we constateren dat de gemeente te maken heeft met veel harde plannen (met vastgestelde bestemmingsplannen) waarvan de afspraken al vastliggen en die niet geheel aansluiten op de afspraken voor wat betreft de betaalbaarheid. Bij wijzigingsverzoeken van het bestemmingsplan vormen deze afspraken wel de basis, zoals bij BAT fase II.  Wij houden u regelmatig op de hoogte van de ontwikkeling met betrekking tot de woningbouwplannen. In 2021 zijn wij gestart met het opstellen Plan Woningbouw, voortkomende uit het amendement “Initiatief Woningbouw”. De resultaten worden begin 2022 gepresenteerd en verder opgepakt.

8.3.3 Verbeteren kwaliteit Dorpsplein Lobith

Jaar realisatie

2020

Om te komen tot  een herinrichting van het Dorpsplein en een deel van de aangrenzende gebouwen worden voorbereidingskosten gemaakt. Hierbij moet u denken aan het bepalen van de scope van de opgave, de uitwerking van de opgave en mogelijk daarmee samenhangende onderzoeken en overleg met betrokkenen/omgeving. In het kader van de subsidie Sterk Bestuur ontvangen wij in 2018 een bijdrage van € 500.000 voor fysieke investeringen en/of proceskosten.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Gerealiseerd

In het najaar 2021 is gestart met de uitvoering van het plan. De opening van het Marktplein in Lobith zal in maart 2022 plaatsvinden. Aansluitend vindt de financiële afwikkeling plaats. Deze areaaluitbreiding is niet financieel gedekt binnen de beheer- en onderhoudsbudgetten Openbare Ruimte. Hier komen wij in 2022 met een voorstel bij u op terug.

8.3.4 Ontwikkelen bouwgrondexploitaties

Jaar realisatie

2025

De woningbouwlocatie Groot Holthuizen is volop in ontwikkeling. Door de goede uitgifte de afgelopen jaren heeft de gemeenteraad besloten de grondexploitatie Zevenaar Oost uit te breiden met het nieuwe buurtschap De Holtkamp (circa 120 woningen). De verwachting is dat we in 2022 ook het laatste buurtschap ’t Hof zullen toevoegen aan de grondexploitatie. De buurtschappen De Tol en De Bem worden komend jaar afgerond en overgedragen naar de beheersorganisatie.

In het woningbouwplan Middag Oost is momenteel uitsluitend nog een beperkt aantal vrije kavels beschikbaar. Momenteel worden plannen uitgewerkt voor een nieuwe fase waarbij ontwikkelaars worden benaderd die interesse hebben. Dit zal in 2022 naar verwachting leiden tot nieuwe bouwactiviteiten.

Stand van zaken

1e VGR

2e VGR

Jaar stukken

Volgens plan

Volgens plan

Volgens plan

In totaal waren er in heel Groot Holthuizen begin 2021 (De Tol, De Bem en De Stede) nog circa 40 kavels niet geleverd. Wij hebben de verwachting uitgesproken dat het merendeel van deze kavels in 2021 daadwerkelijk geleverd zou gaan worden. Conclusie is dat er voor 8 kavels in heel Groot Holthuizen nog geen levering heeft plaatsgevonden. Dit had deels te maken met de onduidelijkheid met betrekking tot de (niet te realiseren) doorsteek tussen buurtschap De Bem en buurtschap De Stede.

De grondexploitatie Zevenaar Oost is inmiddels uitgebreid met het buurtschap De Holtkamp. Voor dit buurtschap is een uitwerkingsplan en een bestemmingsplan opgesteld. Het uitwerkingsplan is inmiddels onherroepelijk. Het bestemmingsplan (voor het erf) zal waarschijnlijk in het tweede kwartaal 2022 worden vastgesteld. Met de verkoop van de kavels aan de ontwikkelaars is inmiddels gestart en de verkoop aan particulieren is opgestart in het eerste kwartaal van 2022. Echter zullen de eerste kavels naar verwachting pas begin 2023 geleverd gaan worden. Eerder kunnen de gronden in De Holtkamp niet bouwrijp zijn.

Verbonden partijen

Bedragen x € 1.000

Naam

Openbaar belang en doel

Bijdrage
2021

Omgevingsdienst Regio Arnhem (ODRA)

Uitvoering van meerdere taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving voor gemeenten uit de regio Arnhem. Ook is ODRA voor de deelnemende gemeenten het aanspreekpunt voor milieuvraagstukken.

624

Deze pagina is gebouwd op 06/02/2022 08:00:10 met de export van 06/01/2022 14:05:14