Paragrafen

Bedrijfsvoering

Communicatie

Ontwikkelingen in de samenleving, media, organisatie en technologie, zorgen ervoor dat de buitenwereld ons uitgangspunt moet zijn. In de steeds complexer wordende samenleving kunnen problemen alleen worden opgelost door samenwerking met inwoners en partners waarbij wij uitgaan van de kracht van de samenleving. Wij hebben participatie gefaciliteerd en de uitvoering, waar mogelijk en wenselijk, aan de inwoner overgelaten. Om verbinding met en tevredenheid over de gemeente te krijgen, hebben we ingezet op herkenbaarheid en een hogere kwaliteit van de communicatie.

Wat hebben we gedaan?

  • Op basis van o.a. gebruikersinzichten en trends hebben we de sociale mediakanalen een impuls gegeven. Ons bereik is hierdoor verder gegroeid en groeit nog steeds. De grootste groei zien we bij Instagram en Facebook.
  • Er is een social media canvas voor de gemeente opgesteld. Het canvas is een hulpmiddel bij het maken van content (en keuzes) en is richtinggevend.
  • We zijn meer gaan werken met beeldende communicatie zoals infographics en video's. Ook is hier een leidraad voor ontwikkeld.
  • We hebben een T-profiel geformuleerd, waardoor binnen team Communicatie meer specialisaties zijn ontstaan.
  • In de Zevenaar Post verschijnt de rubriek 'Nieuws in het kort'.  Berichten die via de online kanalen van de gemeente gedeeld zijn, komen terug in deze rubriek (indien nieuwswaardig voor de doelgroep). Zo voorkomen we dat inwoners een informatieachterstand hebben/ervaren als ze ons niet online volgen.
  • Het is essentieel dat wij voor onze inwoners zorgen voor helder taalgebruik en begrijpelijke communicatie. Vandaar dat het streven is om uiteindelijk B1-taalniveau in de gehele organisatie door te voeren. Om daar te komen hebben we ook in 2021 een aantal schrijftrainingen op het gebied van klantgerichte brieven en e-mails, heldere adviezen en schrijven voor de meldingen-app Fixi aangeboden. I.v.m. Corona is dit deels stil komen te liggen, we gaan hier in 2022 weer mee verder.
  • Het is belangrijk dat de verschillende afdelingen op de hoogte zijn van wat er onder de inwoners speelt en leeft. Daarom zijn we gestart met het tweewekelijks verspreiden van een vernieuwd mediarapport. Hierin worden artikelen/onderwerpen weergegeven uit de lokale/regionale media. Ook laten we zien wat we als organisatie naar buiten brengen. We hebben hierbij een nauwe samenwerking met het KCC. Van hen krijgen we input over veelgestelde vragen/onderwerpen van inwoners. Zo kunnen we samen met de afdelingen onze berichtgeving (proactief) afstemmen op vragen/onderwerpen die bij inwoners leven.
  • In 2021 zijn we gestart met de ontwikkeling van een nieuwe website die klantvriendelijker, visueel aantrekkelijker en digitoegankelijk wordt.
  • Bij (grote) projecten en diverse ontwikkelingen in de gemeente willen we samen met inwoners tot een passende oplossing/invulling komen. We zetten daarom meer in op participatie. Om hier meer lijn in aan te brengen, hebben we samen met stakeholders een leidraad voor participatie opgesteld.
Deze pagina is gebouwd op 06/02/2022 08:00:10 met de export van 06/01/2022 14:05:14