Financiën

Resultaat

Analyse per programma

Inleiding

Exploitatie (bedragen x € 1.000)

Primitieve begroting

Na wijziging

Realisatie

Verschil

0.

Bestuur en ondersteuning

68.433

72.195

75.651

3.456

1.

Veiligheid

-3.300

-3.421

-3.442

-21

2.

Verkeer, vervoer en waterstaat

-5.026

-4.956

-4.138

819

3.

Economie

-375

-597

-904

-307

4.

Onderwijs

-4.303

-4.222

-3.756

466

5.

Sport, cultuur en recreatie

-7.387

-7.883

-7.625

258

6.

Sociaal domein

-49.012

-49.654

-47.306

2.347

7.

Volksgezondheid en milieu

-1.446

-1.492

-1.019

474

8.

Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

-1.963

-2.070

390

2.460

Resultaat 2021

-4.379

-2.100

7.852

9.952

Toelichting per programma

0.

Bestuur en ondersteuning

0.1 Bestuur - toevoeging pensioenvoorziening wethouders
Voor de huidige en voormalige wethouders die nog niet de pensioengerechtigde leeftijd hebben bereikt, is een voorziening gevormd. Eén van de grondslagen die gehanteerd wordt bij de berekening van het benodigd doelvermogen van de pensioenvoorziening is de rekenrente, gebaseerd op de marktrente. Op basis van nieuwe actuariële berekeningen is een lagere toevoeging aan de voorziening voldoende. Als gevolg van de gestegen rekenrente kunnen we volstaan met een lagere toevoeging om het doelvermogen op peil te houden.

94.000

V

I

0.2 Burgerzaken
In 2021 zijn er meer paspoorten/ID-kaarten en rijbewijzen verstrekt dan begroot. Dit levert een voordeel op van € 30.000. Daarnaast laat ook de legesopbrengsten van de overige documenten bij burgerzaken een voordeel zien van € 20.000.

50.000

V

I

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden - Grondverkoop gemeentelijke gronden
In 2021 zijn meer gemeentelijke gronden verkocht. Denk hierbij aan stukken grond nabij Burg. Cremersplein in Pannerden en stukken grond ten behoeve van Point of Presence (POP) stations voor glasvezelaansluitingen. Dit levert een voordeel op van € 70.000.

70.000

V

I

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden - Verkoop panden
We hebben in 2021 een pand eerder verkocht dan gepland (2022). Dit leidt tot een voordeel van € 149.000. De aanpassing van de raming 2022 leggen wij bij de eerste voortgangsrapportage 2022 aan u voor.

149.000

V

I

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden - Verhuuropbrengsten
In voorgaande jaren is een aantal panden afgestoten. Het wegvallen van de verhuuropbrengsten is echter niet bij ieder pand verwerkt in de meerjarenbegroting. Dit resulteert in een nadeel op de verhuuropbrengsten van € 25.000. In 2022 herstellen wij dit en leggen wij deze wijziging aan u voor.

-25.000

N

S

0.3 - Beheer overige gebouwen - afschrijvingen
Het voordeel heeft betrekking op kapitaallasten van de Turmac Cultuurfabriek en wordt bij de analyse op de kapitaallasten verklaard.

251.000

V

I

0.4 Overhead - Gemeentehuis
Op het regulier klein onderhoud van het gemeentehuis is minder uitgegeven. Dit houdt ook verband met de beperkte beschikbare capaciteit voor voorbereiding, planning en het regelen van de onderhoudswerkzaamheden. Daarnaast zijn de belastingaanslag voor de OZB en de elektriciteitskosten lager uitgevallen.

160.000

V

I

0.4 Overhead - Opbrengsten materieel
Bij de aanschaf van voertuigen hebben we de oude ingeruild. Deze inruilwaarde heeft tot een voordeel van € 34.000 geleid.

34.000

V

I

0.4 Overhead  - P&O
We melden een voordeel van € 78.000 op verschillende budgetten van P&O; salarisadministratie, ondernemingsraad en teambuilding. Daarnaast declareerden medewerkers minder thuiswerkvoorzieningen dan waarmee rekening was gehouden.   

78.000

V

I

0.4 Overhead - Personeelslasten & inhuur
Binnen dit programma is op de personeelslasten inclusief inhuur een nadeel ontstaan van € 530.000. Het totale (voordelige) resultaat op personeelslasten lichten we centraal toe in de analyse van de personeelslasten.

-530.000

N

I

0.4 Overhead - I&A
De bijdrage aan de RID laat een nadeel zien van € 43.000. Dit betreft onderhoud op software vanuit :
▪ de vastgestelde Informatie Beleidsprojecten (IBP), zowel afgerond als op te leveren in 2021 met een onderhoudscomponent;
▪ tussentijdse gezamenlijke projecten;
▪ software en contract convergenties;
▪ onderhoud op software ten behoeve van centraal gegevensbeheer en geo informatie.
Beveiliging en Informatieveiligheid staat hoog op de prioriteitenlijst en daar is extra in geïnvesteerd. Met name hogere onderhoudskosten van applicaties die voortvloeien uit projecten en opdrachtverstrekking door de gemeenten.

-43.000

N

I

0.4 Overhead - aanschaf mobiele telefoons
In het laatste kwartaal van 2021 zijn versneld nieuwe smartphones vervangen. Gelet op aanscherpingen in de dataveiligheid en de informatieveiligheid voldoen de oude toestellen niet meer.

-55.000

N

I

0.4 Overhead - Bijdrage RDL in de kosten van overhead
De ontvangen bijdrage van de RDL in de kosten van overhead is in werkelijkheid lager dan begroot. Dit wordt onder meer veroorzaakt doordat de monteurs en medewerkers van groen en grijs minder uren voor de RDL hebben gewerkt. Hierdoor betaalt de RDL ook minder. We verantwoorden een nadeel van € 49.000.

-49.000

N

I

0.4 Overhead - Vergunning Toezicht Handhaving
Door Corona is de horeca gesloten geweest. Hierdoor is er geen extra drank & horeca inzet geweest bij commerciële en paracommerciële instellingen met betrekking tot de drank- en horecavergunningen en schenken aan minderjarigen. Een voordeel van € 17.000. Daarnaast is er als gevolg van corona een voordeel van € 9.000 op opleiding- en congreskosten. Een totaal voordeel van € 26.000.

26.000

V

I

0.4 Overhead - Ruimtelijke Ordening
In 2021 is een exploitatiebijdrage ontvangen welke ingezet is ter dekking van inhuur personeel. Bij de baten een voordeel van € 50.000. Daarnaast is in 2021 alsnog een bedrag van € 28.000 ontvangen voor nota's die in 2018 als oninbaar waren aangemerkt. Een totaal voordeel van € 78.000.

78.000

V

I

0.4 Overhead - interne doorbelastingen
Een voordelig bedrag van € 1.353.000 wordt verklaard door interne doorbelastingen naar andere programma's. De kosten van materieel veroorzaken een nadeel en de doorbelastingen van salarissen en overhead veroorzaken een voordeel. Op andere programma's in deze jaarrekening leiden de doorbelastingen ook tot verschillen. Per saldo in de jaarrekening hebben de doorbelastingen financieel geen effect.

1.353.000

V

I

0.5 - Treasury - rente
Binnen dit programma is het rentevoordeel € 78.000. Het totale verschil lichten wij centraal toe bij het onderdeel resultaat, analyse van rente en afschrijving.  

78.000

V

I

0.7 Algemene uitkering
De algemene uitkering laat ten opzichte van de 2e voortgangsrapportage een voordeel zien van € 1.787.000. Dit betreft de verwerking van de september- en de decembercirculaire. Hieronder lichten wij de grootste verschillen toe.
Septembercirculaire:
In de septembercirculaire is in totaal € 1.014.000 aan extra inkomsten verwerkt. De grootste posten zijn de uitkering van het BTW-compensatiefonds (€ € 500.000) en hogere inkomsten door hogere aantallen van diverse maatstaven (€ 250.000). Daarnaast is coronacompensatie ontvangen voor buurt- en dorpshuizen en lokale cultuur (totaal € 130.000) en is een afrekening ontvangen voor de compensatie van tekorten in de jeugdzorg van € 130.000.
Decembercirculaire:
In de decembercirculaire is € 809.000 aan extra inkomsten verwerkt. Voor € 395.000 betreft dit coronacompensatie. Hiervan is € 174.000 een afrekening van derving van inkomsten van de gemeente over 2020. Daarnaast € 91.000 voor lokaal cultuuraanbod en € 131.000 voor continuïteit in de zorg voor Wmo en jeugd.
Naast de coronacompensatie is € 283.000 ontvangen voor taakmutaties in 2021. Het betreft o.a. jeugdhulp, diverse bedragen die samenhangen met de toeslagenaffaire en kwaliteitsborging bouw- en woningtoezicht. Tenslotte is de uitkering voor het participatiebudget met € 108.000 verhoogd.

1.787.000

V

I

0.61 OZB woningen - belastingopbrengst
In januari 2022 is een naheffingsaanslag (nakohier) opgelegd die heeft geleid tot hogere belastingopbrengsten bij de woningen.

84.000

V

I

0.62 OZB niet-woningen - belastingopbrengst
In januari 2022 is een naheffingsaanslag (nakohier) opgelegd die heeft geleid tot hogere belastingopbrengsten bij de niet-woningen.

165.000

V

I

0.63 - Parkeerbelasting
We hebben een hoger bedrag aan parkeerbelasting ontvangen vanwege meer opgelegde naheffingen en een hoger aantal verstrekte parkeervergunningen.

57.000

V

I

0.64 - Belastingen overig - Hondenbelasting
Er is minder opbrengst verantwoord omdat minder honden geregistreerd zijn dan begroot. Tijdens de corona-periode was geen hondencontrole mogelijk waardoor de aangiftemoraal is afgenomen. Eind 2021 is een hondencontrole uitgevoerd waarvan het effect zichtbaar wordt bij de aanslagoplegging 2022.

-36.000

N

I

0.64 - Belastingen overig - Invordering
De opbrengsten van de ingevorderde bedragen zijn hoger dan geraamd. In 2021 hebben we ingestoken op meer invorderingswerkzaamheden.

31.000

V

I

0.11 Resultaat van de rekening
Het verschil tussen het begrote resultaat na wijziging en het gerealiseerde resultaat komt binnen dit programma als een nadelig verschil naar voren.

-9.952.000

N

I

0.5 Treasury - dividend Ataro
Volgens de regelgeving wordt de dividenduitkering in de administratie van de gemeente opgenomen in het jaar dat de jaarstukken worden vastgesteld c.q. de aandeelhouders een besluit hebben genomen over de dividenduitkering. De jaarcijfers van Ataro over 2021 zijn gereed en worden in 2022 vastgesteld. Het besluit over het uitkeren van dividend wordt in 2022 genomen en verantwoord. Door de opgenomen raming ontstaat er een nadeel € 220.000.

-220.000

N

I

0.8 - overige baten en lasten
Als onderdeel van de bezuinigingen 2020-2023 heeft de raad besloten in 2022 € 350.000 en vanaf 2023 structureel € 500.000 in de interne bedrijfsvoering te gaan besparen. Vooruitlopend op de maatregelen in 2022 hebben we reeds vroegtijdig in 2021 een aantal maatregelen doorgevoerd welke in een voordeel resulteren van € 103.000.

103.000

V

I

0.10 mutaties reserves
De lagere onttrekking aan de algemene reserve heeft een nadelig effect op de exploitatie van € 185.000. In 2019 is besloten een bezuiniging door te voeren op de budgetten voor de invoering van de Omgevingswet. Naast de lagere kosten op het budget van de Omgevingswet heeft dit ook een lagere onttrekking aan de algemene reserve tot gevolg.

-185.000

N

I

Overige verschillen -
In Programma 0 zijn naast de hierboven omschreven afwijkingen enkele kleine verschillen ontstaan welke niet nader toegelicht worden.

-49.000

N

I

1.

Veiligheid

1.1 Crisisbeheersing en brandweer - Preventieve maatregelen
Vanwege het project 7Poort zijn in 2020 een aantal externe partijen aangesloten op de Centrale Blusvoorziening. Voor deze aansluiting betalen ze een vergoeding. In 2021 zijn de contracten hier, met terugwerkende kracht, voor opgesteld. De vergoeding is in 2021 dan ook deels met terugwerkende kracht in rekening gebracht. Dit verklaart deels de hogere opbrengsten. Daarnaast is de aansluitbijdrage nog niet volledig verwerkt in de begroting. Dit leggen wij, gecombineerd met de groot onderhoudskosten, in 2022 aan u voor.

61.000

V

S

1.2 Openbare orde en veiligheid - Opstellen en handhaven APV
De Wet op de lijkbezorging gaat ervan uit dat de nabestaanden zorgdragen voor de uitvaart. Zijn er geen nabestaanden, dan regelt de gemeente de uitvaart. In 2021 zijn er meer uitvaarten geweest waarvoor de gemeente de uitvaart moest regelen. Een nadeel van € 12.000.
De gemeente is verantwoordelijk voor de opvang en verzorging van zwerfdieren binnen de gemeente. In 2021 zijn er meer dieren opgevangen dan verwacht. Een nadeel van € 32.000.
Om de boa’s efficiënter in te zetten maken ze gebruik van het systeem Sigmax en zijn ze voorzien van handheld en mobiele printers. Het gebruik hiervan geeft tijdwinst bij het opvragen van kentekengegevens, het opleggen van boetes en het vastleggen van waarschuwingen. Vanaf 1 juli 2021 zijn de parkeercontroleurs in dienst gekomen. Voor het uitschrijven van de parkeerboetes zijn er modules aangeschaft van Sigmax. Nu maken alle boa’s gebruiken van dezelfde applicatie. Deze kosten waren niet begroot. Een nadeel van € 14.000.
Per saldo een totaal nadeel van € 58.000

-58.000

N

I

1.2 Openbare orde en veiligheid - Opstellen en handhaven APV
Voor de extra inzet op de handhaving van de coronamaatregelen is een boa ingehuurd. Door het voortduren van de maatregelen is een nadeel ontstaan van € 28.000.

-28.000

N

I

Overige verschillen -
Programma 1 komt in de jaarrekening 2021 uit op een financieel nadeel van totaal € 21.000. Naast de hierboven omschreven afwijkingen zijn er enkele kleine verschillen welke niet nader toegelicht worden.

4.000

V

I

2.

Verkeer, vervoer en waterstaat

2.1 Verkeer en vervoer - Gladheidsbestrijding
De oorzaak voor dit incidentele nadeel is tweeledig. Ten eerste is er een nadeel ontstaan door de extra inkoop van zout vanwege de extreme weersomstandigheden in februari 2021. Daarnaast zijn er meer tractoren ingehuurd. Dit was noodzakelijk doordat de tractoren van de werf in technische zin niet meer voldeden. Hierdoor was de inhuurbehoefte groter. Inmiddels zijn er nieuwe tractoren aangeschaft.

-58.000

N

I

2.1 Verkeer en vervoer - Verkeersbeleid
De activiteiten voor Verbeteren openbaar vervoer/vervoer op maat worden voor het grootste gedeelte gedekt uit een subsidie. Per saldo zijn deze in de jaarrekening budgettair neutraal. Bij de lasten een voordeel van € 284.000.

284.000

V

I

2.1 Verkeer en vervoer - Verkeersbeleid
De gemeente Zevenaar heeft ter voorbereiding op de doortrekking A15 en verbreding van de A12, de Arnhemseweg en de weg Hengelder gereconstrueerd. Deze reconstructies zijn gefinancierd door de provincie. De scope uitbreidingen(uitbreidingen gelegen buiten de projectgrens van beide reconstructies) zijn deels door RWS en deels door Zevenaar gefinancierd. De projecten zijn opgeleverd binnen de beschikbaar gestelde kredieten/subsidies, waarbij vooral de Integrale Gebiedsvisie Hengelder een positief eindresultaat laat zien. Bij de baten een voordeel van € 941.000. (In RIB 2021-100 staat een nadere toelichting.)

941.000

V

I

2.1 Verkeer en vervoer - Verkeersbeleid
De activiteiten voor Verbeteren openbaar vervoer/vervoer op maat worden voor het grootste gedeelte gedekt uit een subsidie. Per saldo zijn deze in de jaarrekening budgettair neutraal. Bij de baten een nadeel van € 284.000.

-284.000

N

I

2.1 Verkeer en vervoer - Wegen
Op wegen is op de lasten een nadeel gerealiseerd van € 214.000. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door de bijdrages die nutsbedrijven leveren voor de verhardingen. Deze ontvangsten doteren we aan de voorziening wegen, zodat we hier in de toekomst groot onderhoud aan diezelfde verhardingen voor kunnen plegen. Deze bijdrages zijn, zoals u kunt zien bij de toelichting op de baten, hoger uitgevallen, waardoor ook de dotatie aan de voorziening hoger uitvalt dan geraamd. Daarnaast wordt het verschil verklaard door een hogere doorbelasting vanuit de interne organisatie en lager uitvallende kapitaallasten.

-214.000

N

I

2.1 Verkeer en vervoer - Wegen
De gemeente krijgt een vergoeding van nutsbedrijven wanneer er ten behoeve van nieuwe aanleg of schades van nutsbedrijven wegen of trottoirs aangetast worden. Deze ontvangsten doteren we aan de voorziening wegen, zodat we hier in de toekomst groot onderhoud aan diezelfde verhardingen voor kunnen plegen. Deze bijdrages zijn € 157.000 hoger uitgevallen dan begroot.

157.000

V

I

2.2 Verkeer en vervoer - Parkeren
Het voordeel op parkeren bedraagt € 70.000. Voor € 50.000 is dit voordeel ontstaan doordat de conversie van de software van het digitaal parkeren en de naheffingen niet in 2021 maar in 2022 plaatsvindt. Dit betekent een voordeel in 2021. In de 1e voortgangsrapportage wordt het budget opnieuw aangevraagd voor 2022. Daarnaast is de geldinzameling en de meldkamer overgegaan naar een andere, goedkopere leverancier. Dit levert een voordeel op van € 20.000.

70.000

V

I

0.10 Mutaties reserve - Wegen
In 2016 is de reserve wegen in de voormalige gemeente Rijnwaarden gevormd vanuit de voorziening wegen. Deze wenden we aan voor kosten achterstallig onderhoud aan wegen in de voormalig gemeente Rijnwaarden. In de tweede voortgangsrapportage 2021 hebben we een onttrekking geraamd, maar deze is lager uitgevallen. Dit levert een nadeel op van € 125.000.

-125.000

N

I

Overige verschillen -
Programma 2 komt in de jaarrekening 2021 uit op een financieel nadeel van totaal € 818.500. Naast de hierboven omschreven afwijkingen zijn er enkele kleine verschillen welke niet nader toegelicht worden.

47.500

V

I

3.

Economie

3.1 Economische ontwikkelingen - Economische zaken
De oplevering van de nieuwbouw aan het Raadhuisplein is vertraagd en is pas eind 2021 opgeleverd. De eerste huurkosten voor de ruimte in deze nieuwbouw verwachten we in 2022. Een voordeel van in totaal € 56.000. Daarnaast is er een aantal kleinere afwijkingen van in totaal € 18.000. Dit resulteert in een voordeel van € 74.000.

74.000

V

I

3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur - Grondexploitatie Zevenaar-Oost Bedrijven.
Ten behoeve van de jaarlijkse herziening van de grondexploitaties heeft een integrale doorrekening plaatsgevonden. Een en ander op basis van actuele marktontwikkelingen en een uitgangspuntennotitie welke op 18 maart 2022 door ons is vastgesteld. Deze jaarlijkse herziening is vervat in de uitvoeringsrapportage grondexploitaties 2021. In deze uitvoeringsrapportage is het verwachte resultaat voor Zevenaar-Oost Bedrijven becijferd op € 12.437.000 op basis van netto contante waarde (NCW) per 1 januari 2022. Ten opzichte van vorig jaar is dit een verslechtering van € 345.000 NCW.
Voor deze verslechtering kunnen de volgende oorzaken worden aangewezen:

1. De bijstelling van de grondopbrengsten in de grondexploitatie op basis van de Grondprijsbrief 2022 bedraagt € 1.538.000 positief.

2. De rente-effecten op de diverse deelgrondexploitaties Bedrijven bedragen € 885.000 nadelig. De lagere rentevoet (1,35% in plaats van 1,57%) heeft voor deze winstgevende grondexploitaties een dempend effect. Vertraging in de gronduitgifte, met name de FOZ, levert ook een rentenadeel op. Dit wordt nog eens versterkt door het feit dat de verplichte discontovoet van 2% waarmee het resultaat contant wordt gemaakt in toenemende mate afwijkt van de rekenrente. De rekenrente welke ook aan regels onderhevig is, laat al enkele jaren een dalende tendens zien en is voor 2021 bepaald op 1,35%. Het verschil tussen discontovoet en rekenrente werkt bij positieve grondexploitaties nadelig uit.

3. Er heeft een prijspeilcorrectie plaatsgevonden om de budgetten te actualiseren op het huidige prijsniveau. In combinatie met een hoger percentage voor toekomstige inflatieverschillen levert dit een nadeel op van € 516.000.

4. Het budget voor VTU- en plankosten moest verhoogd worden vanwege een hogere interne doorbelasting van kosten van overhead. Een nadeel van € 50.000.

5. De vertraging in de uitspraak van de Raad van State rond het Tracébesluit ViA15 heeft tot meer onzekerheden geleid bij kavelkopers en bij de ontwikkelaar van de FOZ. De eerder genoemde vertraging in de uitgifte vraagt om extra budget voor VTU- en plankosten. Enkele kavels rond de FOZ en op de Landeweer vragen om extra aandacht om deze op een verantwoorde wijze afgezet te krijgen. Hierbij is een (gedeeltelijke) planwijziging een optie en dit kost extra uren voor onderzoek e.d. Hierdoor is het noodzakelijk om het budget voor planvorming te verhogen met € 249.000.

6. Het budget voor beheerskosten/WOZ heffingen diende te worden bijgesteld. De gronden blijven door vertraging in de uitgifte langer gemeentelijk eigendom wat een hogere interne doorbelasting van onder meer WOZ-heffingen tot gevolg heeft. Het nadelige gevolg hiervan is € 105.000.

7. Het budget voor civieltechnische werken levert per saldo een nadeel op van € 74.000 omdat de inzichten rond de (fiets)infrastructuur op 7Poort zijn gewijzigd wat onder meer leidt tot meer vierkante meters fietspad.

8. De overige niet nader verklaarde verschillen bedragen per saldo € 4.000 nadelig.

-345.000

N

I

3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur - Grondexploitatie Zevenaar-Oost Bedrijven.
In de 2e Voortgangsrapportage (VGR) is uw raad gevraagd om een incidenteel budget ter grootte van € 50.000 wegens de ontwikkelingen rond en het vestigen van Wvg (Wet voorkeursrecht gemeenten) op 7PoortII. 7PoortII is nog geen vastgestelde grondexploitatie. Dit budget blijkt onvoldoende te zijn geweest. Er waren meer uren en advieskosten benodigd. Dit heeft geleid tot een overschrijding van het budget van € 25.000.

-25.000

N

I

Overige verschillen -
Programma 3 komt in de jaarrekening 2021 uit op een financieel nadeel van totaal € 307.000. Naast de hierboven omschreven afwijkingen zijn er enkele kleine verschillen welke niet nader toegelicht worden.

-11.000

N

I

4.

Onderwijs

4. Onderwijs - Kapitaallasten
Op het programma 'Onderwijs' is ten opzichte van de begroting een voordeel gerealiseerd van € 119.000. In de jaarrekening is onder resultaat een analyse van de afwijkingen van de rente en afschrijving opgenomen en toegelicht.

119.000

V

I

4.2 Onderwijs - Onderwijshuisvesting
Betreft diverse incidentele meevallers: minder schades, minder gymvervoer vanwege corona maatregelen, vervallen kosten voor de huur van 2 lokalen t.b.v. basisschool de Carrousel per 1 juli 2021.

25.000

V

I

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingszaken - Leerlingzorg en begeleiding
De gemeentelijke bijdrage voor 'Taalhuiscoördinatie' is eenmalig bekostigd vanuit regionale middelen voor de aanpak laaggeletterdheid. Tevens is vanuit de regionale middelen een aanvullende eenmalige bijdrage ontvangen.
In 2021 is de in 2019 beschikbaargestelde subsidie 'Ouderbetrokkenheid, Sterk door Taal' vastgesteld waardoor een deel van de subsidie is terugbetaald aan de gemeente.
Eén van de doelen uit dit budget heeft niet plaatsgevonden i.v.m. de corona-maatregelen en schoolsluitingen en een activiteit is bekostigd vanuit de specifieke uitkering van het rijk voor het Onderwijsachterstandenbeleid (OAB).

56.000

V

I

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingszaken - Lokaal onderwijsbeleid
Het rijk (ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) heeft voor de periode augustus 2021 t/m 31 juli 2023 een specifieke uitkering beschikbaar gesteld t.b.v. 'inhalen covid-19 gerelateerde onderwijsvertragingen'. Er is in 2021 nog geen beroep gedaan op deze middelen. We verwachten deze middelen in vermelde periode in te zetten voor laagdrempelige opvoedingsondersteuning, contactpersoon gebiedsteams onderwijs en opvang, schoolmaatschappelijk werk, jongerencoach en programma's voor gezonde leefstijl.
De over 2021 ontvangen specifieke uitkering is als verplichting opgenomen in deze jaarrekening. De termijn waarbinnen de middelen kunnen worden ingezet is verlengd t/m 31 juli 2025. Hierna volgt de definitieve verantwoording aan het rijk.

141.000

V

I

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingszaken - Lokaal onderwijsbeleid
Verwezen wordt naar de toelichting vermeld onder lasten (V 141.000). Betreft de van het rijk ontvangen specifieke uitkering 'Inhalen covid-19 gerelateerde onderwijsvertragingen'.

-141.000

N

I

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingszaken - Leerlingenvervoer
Het leerlingenvervoer laat een voordeel zien van € 164.000. De BVO DRAN heeft voor een bedrag van € 108.000 aan besparingen gerealiseerd door lagere inzetkosten per dag. Daarnaast zijn de kosten in de 2e helft van 2021 nog gedaald vanwege corona.

164.000

V

I

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingszaken - Peuteropvang
I.v.m. corona zijn in 2021 incidenteel minder subsidies aangevraagd.

45.000

V

I

4. Onderwijs
Saldo van diverse overige kleine verschillen die niet worden toegelicht.

57.000

V

I

5.

Sport, cultuur en recreatie

5. Sport, cultuur en recreatie - kapitaallasten
Op dit programma is ten opzichte van de begroting een voordeel gerealiseerd van € 45.000. In de jaarrekening is onder resultaat een analyse van de rente en afschrijving opgenomen en toegelicht.

38.000

V

I

5.1 Sportbeleid en activering - Sportbeoefening- en bevordering
Het rijk heeft aanvullende middelen beschikbaar gesteld (specifieke uitkering) vanuit de regeling 'Sportakkoord 2020-2022'. Het extra bedrag is een aanvulling voor activiteiten op het gebied van leefstijlinterventies. Deze middelen moeten in de periode 2020 t/m 2022 worden ingezet conform de voorwaarden van de regeling en zijn om die reden als extra uitgaven (zie nadeel voor hetzelfde bedrag onder Lasten) verantwoord.

68.000

V

I

5.1 Sportbeleid en activering - Sportbeoefening- en bevordering
Verwezen wordt naar de toelichting vermeld onder Baten (V 68.000). Betreft inzet van de van het rijk ontvangen specifieke uitkering o.g.v. de regeling 'Sportakkoord 2020-2022'.

-68.000

N

I

5.1 Sportbeleid en activering - Sportbeoefening- en bevordering
In 2021 zijn de combinatiefunctionarissen ondergebracht bij Ataro B.V. Het is niet haalbaar geweest om alle openstaande 'vacatures' in te vullen. Daarnaast zijn vanwege corona nauwelijks activiteiten georganiseerd.

67.000

V

I

5.2 Sportaccommodaties - Sportbedrijf
De mutaties zijn het gevolg van de afspraken tussen gemeente en Ataro BV om te komen tot een nieuwe beheerstructuur naar aanleiding van het rekenkameronderzoek. Als gevolg hiervan is een eind gekomen aan de subsidierelatie. M.i.v. 2021 is deze vastgelegd in een dienstverleningsovereenkomst (DVO). Vanwege de DVO is een afrekening opgesteld van over en weer te verrekenen zaken, zoals overdracht activa, voorziening (groot) onderhoud van de verschillende sportaccommodaties, nog niet bestede overheidssubsidies en te verrekenen subsidies/bijdragen i.v.m. corona.

Vanaf 1 januari 2021 beschikt de gemeente weer over alle activa en de daarbij behorende kosten. Ataro heeft een zuiver dienstverlenende rol gekregen.

-754.000

N

I

5.2 Sportaccommodaties - Sportbedrijf
Zie voor de verschilverklaring de toelichting vermeld onder Lasten (taakveld 5.2).

574.000

V

I

5.2 Sportaccommodaties - Tegemoetkoming sportverenigingen in verband met Covid 19
Als gevolg van de coronacrisis zijn wij, ter compensatie van de geleden schade, sportverenigingen tegemoetgekomen in de huurkosten en betaalde canon. Ter compensatie hebben we een aanvraag 'Verlening tegemoetkoming verhuurders sportaccommodaties' ingediend bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. De aanvraag is voor het 4e kwartaal 2020 en het 2e kwartaal 2021 gehonoreerd. Het resterende nadeel kan gecompenseerd worden door de corona compensatie die we via de algemene uitkering hebben ontvangen. Zoals u in programma 0 hebt gelezen is dit voldoende om dit nadeel te compenseren.

-27.000

N

I

5.3/5.4/5.6 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie/Musea/Media - Culturele organisaties/Musea/Openbare bibliotheek
Kunstwerk! heeft over 2021 minder reguliere subsidie aangevraagd dan begroot was. In dit bedrag is geen rekening gehouden met de elders verantwoorde incidentele extra subsidie voor de nadelige corona effecten waarvoor compensatie van het rijk is ontvangen.

38.000

V

I

5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie - Huuropbrengsten
‎Ataro B.V. voert voor 2021 het beheer over de Turmac Cultuurfabriek (TCF) en draagt zorg voor de exploitatie, passend binnen de oorspronkelijke exploitatie opzet. Dit vormde de aanleiding om de exploitatie van de TCF verder uit te werken. In deze nadere uitwerking zijn de huuropbrengsten van meerdere partijen samengevoegd en ondergebracht onder programma 0. Deze opbrengsten stonden echter al geraamd in programma 5 en zijn niet verwijderd. In de begroting zijn deze huuropbrengsten dus abusievelijk dubbel opgenomen. In de eerste voortgangsrapportage 2022 leggen we dit herstel aan u voor.

-29.000

N

S

5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie - Kunst en cultuur
T.g.v. corona hebben Buitenblik en het Seven Art festival in 2021 geen subsidie aangevraagd. Hetzelfde geldt voor enkele verenigingen/orgasnisatie waardoor minder incidentele subsidies zijn aangevraagd/verstrekt.
Daarnaast is het aantal steun aanvragen t.g.v. de corona maatregelen is beperkt gebleven waardoor de in de 1e voorgangsrapportage geraamde extra lasten (voor compensatiecompensatie) niet volledig zijn ingezet. Echter, we verwachten ook in 2022 nog een doorwerkend effect, o.b.v. de jaarresultaten over 2021, die nog verwerkt moeten worden.

84.000

V

I

5.4 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie - Musea
Het college heeft in het kader van coronasteun het Liemers museum in 2021 aanvullend gesubsidieerd om extra activiteiten bij de heropening mogelijk te maken.

-29.000

N

I

5.5 Sport, cultuur en recreatie - Cultureel erfgoed
Voor de beoordeling van vergunningaanvragen wordt voor archeologie gebruik gemaakt van de regioarcheoloog. Er zijn meer aanvragen geweest die beoordeeld moesten worden. Hierdoor is er een nadeel ten opzichte van de begroting van € 22.000. Deze kosten kunnen echter volledig gedekt worden uit de meeropbrengsten van de leges omgevingsvergunningen (taakveld 8.3). Daarnaast is voor de kerkenvisie 2e termijn een bedrag van € 35.000 betaald. Voor € 23.000 zijn deze kosten doorbelast naar andere gemeenten. Hier was in de begroting geen rekening mee gehouden. Samen met nog wat kleine verschillen is het totale nadeel € 68.000.

-68.000

N

I

5.5 Sport, cultuur en recreatie - Cultureel erfgoed
In 2021 is het aandeel voor andere gemeenten voor de kerkenvisie (termijn 1 en 2) in rekening gebracht. In totaal gaat dit om een bedrag van € 38.000. Samen met nog wat andere kleine verschillen is het totale voordeel € 46.000.

46.000

V

I

5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie - Openbaar groen
Binnen openbaar groen is in 2021 een voordeel ontstaan van € 97.000. Dit heeft diverse oorzaken. Het voordeel wordt deels veroorzaakt doordat de bestrijding van invasieve soorten lager is uitgevallen. Voor de bestrijding invasieve soorten is een plan van aanpak opgesteld en de roekenbestrijding was minder noodzakelijk dan voorgaande jaren. Daarnaast blijkt dat we vanwege capaciteitsproblemen onvoldoende opdrachten in de markt hebben gezet. Tenslotte is er in het najaar niet gesnoeid waardoor de verwerkingskosten lager uitvielen. We hebben niet gesnoeid doordat de werknemers niet gecertificeerd zijn om in de hoogwerkers te werken. Vanuit veiligheidsoverwegingen hebben we besloten om de snoeiwerkzaamheden uit te stellen. Inmiddels zijn zij hier wel voor gecertificeerd.

97.000

V

I

5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie - Speelvoorzieningen
Vanwege capaciteitsproblemen hebben we de inspecties later uitgevoerd, waardoor de reparaties die daarop volgen deels in 2022 plaatsvinden. Dit resulteert in een voordeel van € 35.000.

35.000

V

I

5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie - Interne doorbelasting materieel
In programma 0 is een nadeel ontstaan door interne doorbelastingen naar andere programma's van materieel. Dit leidt binnen openbaar groen tot een voordeel van € 53.000. Per saldo hebben de doorbelastingen in de jaarrekening financieel geen effect.

53.000

V

I

5.7 Sport, cultuur en recreatie - Toeristische infrastructuur
De activiteiten voor toeristische infrastructuur worden voor het grootste gedeelte gedekt uit subsidies. Per saldo zijn deze in de jaarrekening budgettair neutraal. Bij de lasten wordt een voordeel gepresenteerd van € 54.000.

54.000

V

I

5.7 Sport, cultuur en recreatie - Toeristische infrastructuur
De activiteiten voor toeristische infrastructuur worden gedekt uit de subsidie sterk bestuur. Bij de subsidieverantwoording is voor € 67.000 dekking gezocht bij posten die ook in de reguliere begroting waren opgenomen of die al eerder in het jaarrekeningresultaat zijn meegenomen. Een voordeel van € 67.000.

67.000

V

I

5.7 Sport, cultuur en recreatie - Toeristische infrastructuur
De activiteiten voor toeristische infrastructuur worden voor het grootste gedeelte gedekt uit subsidies. Per saldo zijn deze in de jaarrekening budgettair neutraal. Bij de baten wordt een nadeel gepresenteerd van € 54.000.

-54.000

N

I

5. Sport, cultuur en recreatie
Overige kleine verschillen welke niet nader worden toegelicht.

66.000

V

I

6.

Sociaal domein

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie - Toezicht en kwaliteit zorgaanbieders
In 2021 wilden wij regionaal afspraken maken om te komen tot een verscherpt toezicht bij zorgaanbieders. Deze verscherping is gerealiseerd in 2022. Het budget voor 2021 is daarmee niet aangesproken.

35.000

V

I

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie - Maatschappelijke ondersteuning algemeen
Door overname van personeel zijn er lagere kosten gemaakt bij de subsidieverlening t.b.v. het maatschappelijk werk.

99.000

V

I

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie - Maatschappelijke ondersteuning algemeen
In 2021 zijn diverse organisaties gecompenseerd, met een aanvullende subsidie, voor de nadelige effecten in de exploitatie als gevolg van de coronacrisis.

-68.000

N

I

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie - Gemeenschapshuizen en wijkcentra
In 2021 is extra subsidie verstrekt als compensatie voor de gevolgen van de coronacrisis aan een kulturhus. Daarnaast is rekening gehouden met verwachte lasten n.a.v. de ontvangen aanvragen -gebaseerd op de jaarrekeningen- van diverse buurt- en dorpshuizen.

-36.000

N

I

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie - Kinderopvang
Vanwege de coronacrisis hebben in 2021, i.v.m. sluiting van accommodaties, minder inspecties plaatsgevonden.

30.000

V

I

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie - Uitvoeringsagenda
Er is sterk ingezet op de implementatie van de uitvoeringsagenda. In deze voorbereidingsfase zijn er nog relatief weinig uitgaven. De verwachting is dat het budget van € 400.000 in de komende tijd zal worden benut.

360.000

V

I

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie - Preventie en POH
In het kader van de preventie wordt sterk ingezet op de POH (praktijk ondersteuners huisartsen). Halverwege 2021 is de deelname uitgebreid. Hierdoor is niet het volledige budget benut.

160.000

V

I

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie - Buurtbemiddeling
Op het gebied van preventiemaatregelen is een stimuleringsbijdrage steungezinnen ontvangen van € 40.000.

40.000

V

I

6.1 Samenkracht en burgerparticipatie- Wmo doelgroepenvervoer
Het doelgroepenvervoer Wmo laat een voordeel zien van € 25.000. Dit bedrag is het gevolg van minder vervoer in de 2e helft van 2021 door corona (€ 66.000 voordeel) en een afrekening over heel 2021 van minder ontvangen eigen bijdragen (€ 42.000 nadeel).

25.000

V

I

6.2 Wijkteams - Cliënten-ondersteuning
Naast de reguliere subsidieverlening 2021 aan MEE Oost-Gelderland en stichting Sensire, is er geen aanvullende afname van producten en diensten geweest.

45.000

V

I

6.2 Wijkteams - uitvoeringskosten sociaal domein
De uitvoeringskosten Wijkteams bestaan met name uit loonkosten en inhuur. De inhuurkosten konden gedeeltelijk worden opgevangen (bijv. vacatureruimte). Per saldo blijft er op dit product een nadeel van € 100.000. Het totale resultaat op personeelslasten (inclusief inhuur) lichten we centraal toe in de analyse van de personeelslasten.

-100.000

N

I

6.3 Inkomensregelingen - minimabeleid
Voor de uitvoering en de kosten van de regeling 'Tijdelijke ondersteuning Noodzakelijke Kosten' (TONK-regeling) zijn minder uitgaven gedaan dan de door het rijk, via de algemene uitkering, beschikbaar gestelde budget. Deze middelen hoeven niet specifiek verantwoord te worden aan het rijk.

475.000

V

I

6.3 Inkomensregelingen - Minimabeleid
Vanwege Corona is 2021 geen representatief jaar waar het gaat om de diverse uitgaven voor de uitvoering van het minimabeleid.
- Vanuit de bijzondere bestand zijn minder kosten gemaakt dan begroot. Hierdoor zijn ook de extra geraamde middelen vanuit het rijk, als onderdeel van het steun- en herstelpakket n.a.v. corona, niet benut. Voor de uitvoering van SMI (Sociaal medische indicatie) is een deel van de kosten gedekt uit de middelen voor onderwijsachterstandenbeleid.
- Voor de Gelrepas waren de uitgaven hoger dan verwacht. Dit heeft te maken met de invoering van de nieuwe Gelrepas per 2021 en daarnaast is meer gebruik gemaakt van de pas dan voorheen, wat ook de doelstelling is.

289.000

V

I

6.3 Inkomensregelingen - Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers (Tozo)
Voor de tijdelijke regeling (specifieke uitkering) Tozo is in juni 2021 een voorschot van het rijk (ministerie van SZW) ontvangen van ruim € 1,7 miljoen. De werkelijke verantwoorde uitgaven zijn lager waardoor een deel van het ontvangen voorschot terugbetaald is aan het rijk.

213.000

V

I

6.3 Inkomensregelingen - Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers (Tozo)
Verwezen wordt naar de toelichting vermeld onder Lasten (V 213.000).

-213.000

N

I

6.3 Inkomensregelingen - Inkomensvoorzieningen (BUIG/Bbz)
Het voordelige saldo is een gevolg van lagere uitkeringslasten, met name de verwachte nadelige corona effecten zijn achterwege gebleven. In de 2e VGR 2021 is nog uitgegaan van een geprognosticeerd tekort op het BUIG-budget van 5,9% terwijl het werkelijke tekort 3,9% bedraagt.

514.000

V

I

6.3 Inkomensregelingen - Schuldhulpverlening
Zowel vanuit het rijk als vanuit het lokale herstelplan zijn incidenteel middelen beschikbaar gesteld voor het schuldenbeleid vanwege de verwachte corona-effecten. Schuldhulpverlening aan ondernemers heeft in 2021 bij de RSD vorm gekregen. De kosten hiervoor zijn echter lager dan verwacht. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de verschillende steunmaatregelen voor ondernemers, waaronder de TOZO en uitstel van betalingen voor o.a. de Belastingdienst.

26.000

V

I

6.3 Inkomensregelingen - Gemeentelijke belastingen, kwijtscheldingen
De verwachte grote stijging van het aantal kwijtscheldingsverzoeken als gevolg van de coronacrisis is niet doorgezet. De economische neergang waarmee aanvankelijk rekening was gehouden is in 2021 uitgebleven en daarmee is het aantal faillissementen en werklozen beperkt gebleven.

100.000

V

I

6.4 Begeleide participatie - Sociale werkvoorziening (SW)
Het lagere bijdrage (voordeel € 93.000) voor de uitvoering van de SW is ontstaan door:
- een lagere bijdrage aan de Modulaire gemeenschappelijke regeling (MGR) - Sociaal Domein Centraal Gelderland voor de module WgSW door een hogere uitstroom (natuurlijk verloop) van het aantal SW-mensen dan begroot.
- een hogere bijdrage (inkomst voor de MGR) van de buitengemeenten.
- lagere uitgaven voor begeleiding/ondersteuning (module 8) voor SW medewerkers met een loonwaarde < 25%.
In de decembercirculaire 2021 zijn extra middelen voor het jaar 2021 beschikbaar gesteld (toegevoegd aan de Algemene uitkering / 'Integratie-uitkering Participatie') voor het opvangen van de exploitatietekorten bij de sociale werkbedrijven. Overeenkomstig de gemaakte afspraken hierover in regionaal verband zijn deze middelen deels uitbetaald (nadeel € 24.000) aan Scalabor.

69.000

V

I

6.5 Arbeidsparticipatie - Participatie/re-integratie
Als gevolg van de coronacrisis zijn incidenteel extra middelen beschikbaar gesteld via de algemene uitkering (december circulaire 2020). In de 1e VGR 2021 zijn deze lasten bijgeraamd. De middelen voor Re-integratie inclusief de extra middelen  zijn niet volledig ingezet. Dit als gevolg van:
- de beperkende maatregelen van het RIVM;
- de verwachte instroom, vanwege corona, is achterwege gebleven;
- verhoogde uitstoom door economische ontwikkelingen (huidige krapte op de arbeidsmarkt).

393.000

V

I

6.6 Maatwerkvoorzieningen Wmo - eigen bijdrages
Door een stijging van het aantal maatwerkvoorzieningen zijn er ook meer eigen bijdrages geïnd.

46.000

V

I

6.6 Maatwerkvoorzieningen Wmo - Wmo hulpmiddelen
Op basis van een nieuwe aanbesteding van Wmo-hulpmiddelen zouden alle hulpmiddelen, in het bezit van de gemeente, worden verkocht. De formele overdracht zal echter pas in 2022 plaats vinden. We hebben de verkoopopbrengst dus niet gerealiseerd in 2021.
Zie ook de toelichting bij de lasten op taakveld 6.6 en taakveld 0.10 die hier ook betrekking op hebben.

-1.275.000

N

I

6.6 Maatwerkvoorzieningen Wmo - Wmo hulpmiddelen
Op basis van een nieuwe aanbesteding van Wmo-hulpmiddelen zouden alle hulpmiddelen, in het bezit van de gemeente, worden verkocht en zou de boekwaarde worden afgeboekt. De formele overdracht zal echter plaatsvinden in 2022. De afboeking van de boekwaarde wordt daarmee ook verschoven naar 2022.
Zie ook de toelichting bij de baten van taakveld 6.6 en bij taakveld 0.10 die hier ook betrekking op hebben.

1.775.000

V

I

6.6 Maatwerkvoorzieningen Wmo - Wmo woonvoorzieningen
We zien dit jaar een stijging van het aantal verstrekte woonvoorzieningen. De inschatting is dat dit grotendeels een inhaaleffect is van het eerste coronajaar.

-170.000

N

I

6.6 Maatwerkvoorzieningen Wmo - Doelgroepenvervoer dagbesteding
Het doelgroepenvervoer dagbesteding laat een voordeel zien van € 115.000. Voornamelijk door corona is het vervoer naar de dagbesteding in 2021 een stuk lager geweest.

115.000

V

I

6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
De totale uitgaven voor WMO zijn in 2021 overschreden met € 830.000. Wanneer we verder inzoomen dan zien we dat de kosten voor WMO-begeleiding € 220.000 minder zijn dan geraamd, terwijl de Hulp bij het Huishouden is overschreden met € 1.050.000. In deze kosten zitten ook extra kosten in verband met corona. Hiervoor is in 2021 € 485.000 geraamd.
Hierdoor wordt het nadeel op dit taakveld verlaagd naar € 345.000.

-345.000

N

S

6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
In 2021 is voor jeugdzorg € 990.000 meer uitgegeven dan geraamd. In deze kosten zitten ook de uitgaven die gerelateerd zijn aan corona. Voor de corona is € 655.000 aan dekking beschikbaar. Hierdoor kan het nadeel op dit taakveld worden verlaagd naar € 335.000. Niet vast te stellen is hoeveel de coronaschade werkelijk is geweest.

-335.000

N

S

6.72 Maatwerkdienstverlening 18-  Doelgroepenvervoer Jeugd
De kosten van het vervoer op grond van de jeugdwet zijn in 2021 met € 60.000 gestegen. Voor een deel heeft dit te maken met extra vervoer vanwege corona. Daarnaast is sprake van een autonome stijging van het jeugdvervoer.

-60.000

N

I

6.82 Geëscaleerde zorg 18-
Voor de crisis jeugdhulp, jeugdreclassering en tegengaan huiselijk geweld en kindermishandeling is € 425.000 minder uitgegeven dan geraamd. Of de minderuitgaven een directe relatie hebben met corona is niet vast te stellen.

425.000

V

S

0.10 Mutaties reserves - boekwaarde Wmo hulpmiddelen
Op basis van een nieuwe aanbesteding van Wmo-hulpmiddelen zouden alle hulpmiddelen, in het bezit van de gemeente, worden verkocht. Het verschil tussen opbrengstwaarde en boekwaarde (€ 500.000) zou worden onttrokken aan de algemene reserve. De formele overdracht heeft echter niet in 2021 plaatsgevonden. Daarmee is ook de boekwaarde niet afgeboekt en zijn de hulpmiddelen niet verkocht. Deze overdracht zal plaats vinden in 2022. Hierdoor is een nadeel op de reservemutaties ontstaan.

-500.000

N

I

Overige verschillen
Naast de omschreven afwijkingen per taakveld zijn er diverse verschillen (< € 25.000) die wij niet verder toelichten.

215.000

V

I

7.

Volksgezondheid en milieu

7.1 Volksgezondheid - Jeugdgezondheidszorg
Vanwege Corona maatregelen zijn er nog geen activiteiten geweest in 2021 voor 'Kansrijke Start', lagere kosten HALT projecten/activiteiten (voorlichting en preventie) vanwege schoolsluiting en zijn er nauwelijks uitgaven voor het JOGG-project (Jongeren Op Gezond Gewicht).

67.000

V

I

7.1 Volksgezondheid - Jeugdgezondheidszorg (VGGM)
Een lagere subsidie aan de gemeenschappelijke regeling VGGM voor het lokaal maatwerkdeel (huisvesting en nog geen kosten vindplaatsgericht werken, start in 2022). Daarnaast heeft in 2021 de subsidieafrekening over 2020 plaatsgevonden waardoor een bedrag is ontvangen.

53.000

V

I

7.2 Riolering - Onderhoud en reparaties
In 2021 zijn de onderhoud- en reparatiekosten voor de riolering lager uitgevallen. Dit wordt onder meer veroorzaakt doordat de status van de riool objecten van de voormalige gemeente Rijnwaarden niet compleet zijn. Hierdoor zijn de benodigde onderhoudswerkzaamheden lastig in te schatten en is de kans op afwijking groter. Het merendeel van de oude riolering moet nog vervangen worden. Bij vervanging worden uiteraard alle gegevens correct vastgelegd.

70.000

V

I

7.2 Riolering - Telefoon- en datacommunicatie
In de afgelopen periode blijkt dat de telefoon- en datacommunicatiekosten dalende zijn. Wij zien hier een structureel effect en hebben dit dan ook meegenomen bij het opstellen van het Watertakenplan 2022-2026. Deze leggen wij medio 2022 aan u voor.

30.000

V

S

7.2 Riolering - Opbrengst rioolheffing
De opbrengsten riolering zijn hoger uitgevallen doordat de leegstand lager is uitgevallen dan verwacht. Dit resulteert in een voordeel van € 218.000.

218.000

V

I

7.3 Afval - Afvalinzameling
De kosten omtrent afvalinzameling zijn € 88.000 hoger uitgevallen. Dit wordt in belangrijke mate veroorzaakt doordat we in 2021 6% meer GFT afval hebben ingezameld dan in het jaar daarvoor. Dit heeft logischerwijs geleid tot hogere verwerkingskosten. De komende periode onderzoeken we verder of dit een aanhoudende trend is waar we de meerjarenbegroting op aan moeten passen. In 2021 resulteerde dit in een nadeel van € 37.000.
Tevens zijn er meer interne kosten doorbelast voor straatreiniging en belastingen. Dit heeft een negatief effect op afval van € 33.000.
Tenslotte zijn de inzamelkosten PMD € 18.000 hoger uitgevallen. De inzamelkosten PMD zijn gestegen doordat de plastic inzamelzakken duurder zijn geworden en er tevens meer gebruikt zijn. Per saldo leidt dit tot een nadeel van € 88.000.

-88.000

N

I

7.3 Afval - Vergoeding oud papier
In de tweede voortgangsrapportage hebben wij u al geïnformeerd over de stijging van de marktprijs voor oud papier. Op basis van de gemiddelde vergoeding in de eerste vier maanden van 2021 hebben wij hierin een voordeel gemeld van € 155.000. Wij hadden dit voorzichtigheidshalve ingeschat. De marktprijs voor papier is in het tweede halfjaar echter op een blijvend hoog niveau gebleven. Hierdoor is een extra voordeel ontstaan van € 50.000.

50.000

V

I

7.4 Milieubeheer - Warmtetransitie
In de Kadernota 2021 is € 150.000 beschikbaar gesteld voor onderzoek naar warmtenet stad Zevenaar. De verwachting was dat eind 2021 een intentieovereenkomst opgesteld zou worden. Door ontwikkelingen is het project verbreed naar de mogelijkheden van het doortrekken naar Didam (gemeente Montferland). Door deze verbreding van het onderzoeksgebied is de oorspronkelijke planning niet haalbaar. Het afsluiten van de intentieovereenkomst wordt nu medio 2022 verwacht. Dit resulteert in een voordeel van € 71.000. Bij de 1e VGR 2022 zullen wij u vragen dit restant bedrag voor 2022 opnieuw beschikbaar te stellen.

71.000

V

I

7.4 Milieubeheer - Energietransitie
Jaarlijks is een bedrag beschikbaar voor initiatieven uit de samenleving. In 2021 zijn geen concrete initiatieven geweest die geleid hebben tot een bijdrage door de gemeente. Dit levert een voordeel op van € 56.000. Daarnaast een voordeel van € 20.000 op contracten Garantie van Oorsprong. Deze raming was gebaseerd op een ingroeimodel. In totaal een voordeel van € 76.000.

76.000

V

I

7.4 Milieubeheer - Uitvoering en toezicht
Jaarlijks is een bedrag beschikbaar voor het aandeel "Vraaggestuurd advieswerk". Deze aanvragen zijn door de coronapandemie achtergebleven. Er zijn o.a. geen specifieke (geluids)controles bij evenementen en de horeca uitgevoerd. Dit levert een voordeel van € 40.000 op. Daarnaast is er een klein voordeel van € 8.000 bij de bijdrage aan de ODRA. Dit wordt verklaard doordat 99% van het vastgestelde werkpakket ODRA 2021 is uitgevoerd. Per saldo een voordeel van € 48.000.

48.000

V

I

7.4 Milieubeheer - Regeling reductie energiegebruik
Op begrotingsbasis is geen rekening gehouden met deze activiteit maar het wordt gedekt uit een subsidie. Per saldo zijn baten en lasten in de jaarrekening budgettair neutraal. Bij de lasten een nadeel van € 169.000.

-169.000

N

I

7.4 Milieubeheer - Regeling reductie energiegebruik
Op begrotingsbasis is geen rekening gehouden met deze activiteit maar het wordt gedekt uit een subsidie. Per saldo zijn baten en lasten in de jaarrekening budgettair neutraal. Bij de baten een voordeel van € 169.000.

169.000

V

I

7.4 Milieubeheer - Regeling reductie energiegebruik woningen
De activiteit "regeling reductie energiegebruik woningen" wordt gedekt uit een subsidie. Per saldo zijn deze in de jaarrekening budgettair neutraal. Bij de lasten wordt een voordeel gepresenteerd van € 138.000.

138.000

V

I

7.4 Milieubeheer - Regeling reductie energiegebruik woningen
De activiteit "regeling reductie energiegebruik woningen" wordt gedekt uit een subsidie. Per saldo zijn deze in de jaarrekening budgettair neutraal. Bij de baten wordt een nadeel gepresenteerd van € 138.000.

-138.000

N

I

7.5 Begraafplaatsen en crematoria - Onderzoek
Er is per saldo een nadeel van € 35.000 gerealiseerd op de begraafplaatsen. De belangrijkste reden hiervoor is dat wij in 2021 merkten dat onze administratie niet volledig aansloot op de werkelijkheid. Om dit volledig in beeld te krijgen hebben we dan ook een onderzoek uit laten voeren. Dit heeft geleid tot een overschrijding.

-35.000

N

I

0.10 Mutaties reserve - Afval
Het resultaat binnen het product afval was positief. Deze € 279.000 is gestort in de reserve afval. Dit was een minder positief resultaat dan we bij de tweede voortgangsrapportage hadden voorzien. Dit wordt onder meer veroorzaakt door hogere verwerkingskosten GFT en hogere inzamelkosten PMD (zoals hiervoor toegelicht). De hogere opbrengsten oud papier zijn niet voldoende om deze nadelen te ondervangen.

56.000

V

I

0.10 Mutaties reserve - Riool
Het resultaat binnen het product riool was positief. Een deel van dit positieve resultaat is veroorzaakt door lager uitvallende kapitaallasten. Dit voordeel is ten gunste gebracht aan de voorziening riolering. Het resterende resultaat van € 109.000 is gestort in de reserve riool. Dit wordt in belangrijke mate veroorzaakt door hogere opbrengsten rioolheffing huishoudens.

-109.000

N

I

0.10 Mutaties reserve - Bestemmingsplannen
De raming voor de onttrekking aan de bestemmingsreserve bestemmingsplan buitengebied is abusievelijk verantwoord onder dit programma. De werkelijke onttrekking is verantwoord in programma 8. Hierdoor ontstaat een nadeel van € 37.000.

-37.000

N

I

7. Volksgezondheid en milieu
Programma 7 komt in de jaarrekening 2021 uit op een financieel nadeel van totaal € 473.500. Naast de hierboven omschreven afwijkingen zijn er enkele kleine verschillen welke niet nader toegelicht worden.

3.500

V

I

8.

Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

8.1 Ruimtelijke ordening - Omgevingswet
Voor de invoering van de omgevingswet is voor 2021 abusievelijk € 125.000 teveel geraamd. Dit resulteert in een voordeel op deze post. In de jaarrekening 2020 is een nadeel gerapporteerd van € 125.000. De kosten van de omgevingswet worden gedekt uit de reserve. Daarmee is het effect op de jaarrekening nihil.

125.000

V

I

8.2 Grondexploitaties (niet bedrijventerreinen) - Verkoop panden
Vanuit de bezuinigingsopgave in 2019 is een aantal panden op de verkooplijst gezet. De opbrengst van de verkoop van één van deze panden stond geraamd op 2021, maar dit is niet gerealiseerd. Dit komt onder meer doordat de bestemmingswijziging van een agrarische bedrijfswoning naar een burgerwoning noodzakelijk is voor de verkoop. Daarnaast heeft het Didam-Arrest een vertragend effect op het verkoopproces. Doordat het pand niet verkocht is, wordt de bijbehorende boekwaarde ook nog niet in één keer afgeschreven. Dit leidt in 2021 tot een eenmalig voordeel. Deze valt echter grotendeels weg tegen het hieraan gerelateerde nadeel op de verkoopopbrengsten. Bij de eerste voortgangsrapportage 2022 zullen we de kapitaallasten opnieuw ramen.

289.000

V

I

8.2 Grondexploitaties (niet bedrijventerreinen) - Verkoop panden
Vanuit de bezuinigingsopgave in 2019 is een aantal panden op de verkooplijst gezet. De opbrengst van de verkoop van één van deze panden stond geraamd op 2021, maar dit is niet gerealiseerd. Dit komt onder meer doordat de bestemmingswijziging van een agrarische bedrijfswoning naar een burgerwoning noodzakelijk is voor de verkoop. Daarnaast heeft het Didam-Arrest een vertragend effect op het verkoopproces. Dit resulteert in 2021 in een nadeel op de verkoopopbrengst. Dit wordt gecompenseerd door het hieraan gerelateerde voordeel op de kapitaallasten. Bij de eerste voortgangsrapportage 2022 zullen we de verkoopopbrengsten opnieuw ramen.

-235.000

N

I

8.2 Grondexploitatie Zevenaar-Oost Wonen
Ten behoeve van de jaarlijkse herziening van de grondexploitaties heeft een integrale doorrekening plaatsgevonden. Een en ander op basis van actuele marktontwikkelingen en een uitgangspuntennotitie welke op 18 maart 2022 door ons is vastgesteld. Deze jaarlijkse herziening is vervat in de uitvoeringsrapportage grondexploitaties 2021. In deze uitvoeringsrapportage is het verwachte resultaat voor Zevenaar-Oost Wonen becijferd op negatief € 31.465.000 op basis van netto contante waarde (NCW) per 1 januari 2022. Ten opzichte van vorig jaar is dat een verbetering van € 1.745.000 NCW.
Voor deze verbetering kunnen de volgende oorzaken worden aangewezen:

1. Op basis van de uitvraag bij ontwikkelaars van De Holtkamp en de herverdeling van vrije kavels konden hogere grondopbrengsten worden ingeboekt. De gevolgen van de grondprijsbrief 2022 zijn ook verwerkt in de grondexploitatie wat een positief effect had. Dit leidt in totaal tot een verbetering van het resultaat van € 2.193.000.

2. Aan de opbrengstenkant zijn de aansluitbijdragen voor het warmtenet geïndexeerd. Ook is het aantal aansluitingen in De Holtkamp verhoogd. Dit zorgt voor een toename van de opbrengsten van € 101.000.

2. Ten aanzien van de Holtkamp moesten er ook bijstellingen plaatsvinden in de civieltechnische ramingen. Deze deelgrondexploitatie was tot op heden berekend op basis van grove kengetallen. Aan de hand van het inrichtingsplan, de inschrijvingen voor het bouwrijp maken e.d. is de raming voor deze kosten verhoogd met € 488.000. In de overige deelgebieden houden we ook rekening met hogere kosten wat leidt tot een extra nadeel van € 75.000.

3. De rente-effecten op de diverse deelgrondexploitaties Wonen bedragen € 225.000 voordelig. Hogere grondopbrengsten (zie hiervoor) leveren hogere rente-opbrengsten op. De lagere rentevoet (1,35% in plaats van 1,57%) heeft voor deze winstgevende grondexploitaties echter een dempend effect. De verplichte discontovoet van 2% (waarmee het grondexploitatieresultaat contant wordt gemaakt) wijkt de laatste jaren in toenemende mate af van de rekenrente. De laatste (welke ook aan regels onderhevig is), laat al enkele jaren een dalende tendens zien en is voor afgelopen jaar bepaald op 1,35%. Het toenemende verschil tussen discontovoet en rekenrente werkt bij negatieve grondexploitaties voordelig uit.

4. Het budget voor VTU- en plankosten moest worden verhoogd vanwege een hogere interne doorbelasting van kosten van overhead. Dit resulteert in een nadeel van € 61.000.

5. Er heeft een prijspeilcorrectie plaatsgevonden om de budgetten te actualiseren op het huidige prijsniveau. Tevens wordt rekening gehouden met hogere kostenstijgingen in de resterende periode van de grondexploitatie. Onder aftrek van toekomstige opbrengststijgingen levert dit per saldo een nadeel op van € 152.000.

6. Overige verschillen grondexploitatie Zevenaar-Oost Wonen: € 2.000 voordelig.

1.745.000

V

I

8.2 Grondexploitatie Middag Oost & Zwanenwaay

Ten behoeve van de jaarlijkse herziening van de grondexploitaties heeft een integrale doorrekening plaatsgevonden. Een en ander op basis van actuele marktontwikkelingen en een uitgangspuntennotitie die op 18 maart 2022 door ons is vastgesteld. Deze jaarlijkse herziening is vervat in de uitvoeringsrapportage grondexploitaties 2021. In deze uitvoeringsrapportage is het verwachte resultaat voor Middag Oost & Zwanenwaay berekend op negatief € 4.251.000 op basis van netto contante waarde (NCW) per 1 januari 2022. Ten opzichte van vorig jaar is dat een verbetering van € 338.000 NCW. Voor deze verbetering kunnen de volgende oorzaken worden aangewezen:

1. De grondprijzen in deze grondexploitatie zijn aangepast op basis van de grondprijsbrief 2022. Ook leverde de herverkaveling van vrije kavels in de Middag Oost een voordeel op. In totaliteit is er sprake van een voordeel van € 269.000.

2. Voor het uitvoeren van trillingsonderzoeken in de Middag Oost was geen budget aanwezig. Toch werd dit als noodzakelijk geacht. Er was daarentegen een budget opgenomen wegens herontwikkelingskosten voor fase 2. Per saldo nadeel van € 15.000.

3. De rente-effecten bedragen € 40.000 voordelig. De verplichte discontovoet van 2% (waarmee het grondexploitatieresultaat contant wordt gemaakt) wijkt de laatste jaren in toenemende mate af van de rekenrente. De laatste (welke ook aan regels onderhevig is), laat al enkele jaren een dalende tendens zien en is voor afgelopen jaar bepaald op 1,35%. Het toenemende verschil tussen discontovoet en rekenrente werkt bij negatieve grondexploitaties voordelig uit.

4. Het budget voor VTU- en plankosten moest worden verhoogd vanwege de planvoorbereiding van fase 3 van de Middag Oost. Deze fase is nog niet verwerkt in de grondexploitatie maar vergt wel voorbereidingstijd. In het afgelopen jaar zijn daarnaast meer uren besteed aan het toezicht houden op het woonrijp maken van fase 2. Dit alles resulteert in een nadeel van € 105.000.

5. Het woonrijp maken van fase 2 van Middag Oost kan ruim binnen budget worden uitgevoerd. Daarmee kan een deel van het budget incl. onvoorzien vrijvallen. De levert een voordeel op van € 145.000.

6. Er heeft een prijspeilcorrectie plaatsgevonden om de budgetten te actualiseren op het huidige prijsniveau. Tevens wordt rekening gehouden met enerzijds hogere kostenstijgingen in de resterende periode van de grondexploitatie. Anderzijds zijn de toekomstige opbrengststijgingen ook hoger dan het voorgaande jaar. Per saldo levert dit een voordeel op van € 4.000.

338.000

V

I

8.3 Wonen en bouwen - Inhuur derden
Binnen dit programma is op de budgetten van inhuur een voordeel ontstaan van € 83.000, grotendeels gerelateerd aan het taakveld Wonen en Bouwen. Het totale resultaat op personeelslasten lichten we centraal toe in de analyse van de personeelslasten.

83.000

V

I

8.3 Wonen en bouwen - Interne doorbelastingen
Binnen dit programma is op interne doorbelastingen een nadeel ontstaan van € 350.000, grotendeels gerelateerd aan het taakveld Wonen en Bouwen. Per saldo hebben de doorbelastingen in de jaarrekening financieel geen effect.

-350.000

N

I

8.3 Wonen en bouwen - Omgevingsvergunningen en toezicht
Er zijn aanzienlijk meer aanvragen voor omgevingsvergunningen binnen gekomen dan voorzien bij de 2e VGR. Hierdoor zijn legesinkomsten hoger dan verwacht werd, namelijk € 411.000.

411.000

V

I

8.3 Wonen en bouwen - Welstand
In 2021 is € 31.000 meer uitgegeven aan advieskosten voor welstand. Dit was bij de 2e VGR 2021 niet voorzien. Tegenover deze hogere lasten staan echter ook meer legesinkomsten. Waardoor het effect per saldo € 17.000 positief is.

-31.000

N

I

8.3 Wonen en bouwen - Welstand
In 2021 is € 48.000 meer ontvangen voor legesinkomsten ten behoeve van welstand. Dit was bij de 2e VGR 2021 niet voorzien. Tegenover deze hogere baten staan echter ook meer uitgaven. Waardoor het effect per saldo € 17.000 positief is.

48.000

V

I

0.10 Mutatie reserves - Bestemmingsplan buitengebied
De raming voor de onttrekking aan de bestemmingsreserve bestemmingsplan buitengebied is abusievelijk verantwoord onder programma 7. De werkelijke onttrekking is verantwoord in dit programma. Hierdoor ontstaat een voordeel van € 37.000.

37.000

V

I

Deze pagina is gebouwd op 06/02/2022 08:00:10 met de export van 06/01/2022 14:05:14